دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 192322

بازیافت یکی از مهمترین کارهایی است که ما می توانیم برای محافظت از سیاره مان انجام دهیم.روزانه بیش از 100 میلیون امریکایی در بازیافت مواد استفاده شده و قدیمی از خانه ها و اداراتشان مشارکت می کنند.

ده تا از مهمترین چیزهای بازیافتی

سلامت نیوز:بازیافت یکی از مهمترین کارهایی است که ما می توانیم برای محافظت از سیاره مان انجام دهیم.روزانه بیش از 100 میلیون امریکایی در بازیافت مواد استفاده شده و قدیمی از خانه ها و اداراتشان مشارکت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز آیا شما یکی از آن ها هستید؟ آیا دوست دارید مواد بازیافتی مورد استفاده را سوا نمایید و بدانید کدام مواد موجود در زباله  به درد کمپوست می خورد و کدامشان را فقط می توان دور انداخت؟


برای کمک به شما ده تا از مهمترین مواد بازیافتی را فهرست کرده است.


1-آلومینیم:ضمن اینکه قوطی های آلومینیمی 100 درصد قابل بازیافت هستند,بازیافت آن ها می تواند بارها و بارها صورت پذیرد.جالب تر اینکه تبدیل قوطی های بازیافتی نسبت به ساخت برندهای جدید 95 درصد انرژی کمتری مصرف می کند.پس چرا جداسازیتان را از قوطی های سودا و آب میوه آغاز نکنید؟


2-بطری های پلاستیکی پت:برمبنای پژوهش های موسسه بازیافت ظروف امریکایی ها در هر سال حدود 25 میلیارد بطری یک بار مصرف را خریداری می نمایند.متاسفانه حدود 80 درصد این بطری ها سر از اماکن دفن در می آورد.بد نیست که این امر متوقف شود.ساخت پلاستیک از مواد بازیافتی نسبت به دست کردن پلاستیک های نو حدود دو سوم انرژی کمتری مصرف می کند.به علت اینکه بطری های پلاستیکی نسبت به دیگر پلاستیک ها استفاده بیشتری دارند راحت ترین پلاستیک های بازیافتی به حساب می آیند.


3-روزنامه:این یکی کاملا واضح است.نه؟براحتی می توان در کنار مخزن زباله مخزنی را برای جمع آوری روزنامه و خرده کاغذها تدارک دید.اما چرا باید کاغذ را بازیافت کرد؟سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده امریکا اعتقاد دارد که کاغذ یک سوم زایدات شهری امریکا را شامل می شود.از آنجا که ما می دانیم بازیافت کاغذ موجب حفاظت از منابع شده و انرژی را ذخیره می کند و علاوه بر آن از انسداد اماکن دفن جلوگیری به عمل می آورد آیا دلیل قانع کننده ای مبنی بر عدم بازیافت کاغذ در اختیار داریم؟

4-مقوای موجدار:مقواهای موجدار قدیمی درصد زیادی از زایدات تجاری را شامل می شوند.در 1996 ایالات متحده 29 میلیون تن از این مقواها را تولید کرد که برابر 13.8 درصد کل زایدات شهری بود.تقریبا 90 درصد این زباله ها از اماکن تجاری و غیر خانگی یعنی جاهایی که ما در آن ها کار می کنیم می آیند.پس قرار دادن مخازن جمع آوری زایدات اینچنینی در نزدیک ادارات به ما کمک خواهد کرد که به بازیافت و کوچک سازی آن ها(بعد از ریخته شدن در مخزن) اقدام نماییم.


5-قوطی های فولادی:دقیقا همانند محصولات آلومینیمی محصولات فولادی می توانند دوباره بازیافت شوند و کماکان کیفیت خوب خود را حفظ نمایند.ما داریم در باره قوطی های فولادی صحبت می کنیم اما قطعات فولادی خودرو و ابزار آلات هم قابل بازیافت هستند.هر ساله در امریکای شمالی 80 میلیون تن فولاد بازیافت می شود که انرژی آن به اندازه انرژی مصرفی سالانه 18 میلیون خانه  می باشد.


6-بطری های پلاستیکی پلی اتیلن دانسیته بالا:این نوع پلاستیک ,پلاستیکی متراکم است که در ساخت پاک کننده ها,سفید کننده ها,شامپو و ظرف شیر مورد استفاده قرار می گیرد.این پلاستیک را با لوگوی درج شده در کف ظرف می توان شناخت:سه پیکان در تعقیب هم.عدد داخل لوگو را ببینید.اعداد یک و دو هر جایی قابل بازیافت هستند اما اعداد 3 تا 7 محدودیت بازیافت دارند.فراموش نکنید که تمام ظروف پلی اتیلن دانسیته بالا را در سینک آبکشی و تمیز نمایید.کثیفی و غذای باقیمانده در فرآیند بازیافت آلودگی ایجاد می کند.


7-ظروف شیشه ای:ظروف شیشه ای بازیافتی نسبت به شیشه های دست نخورده 50 درصد انرژی را ذخیره می کنند و یک ظرف شیشه ای آنقدر انرژی کافی را ذخیره می کند که با آن می توان یک لامپ حبابی 100 واتی را به اندازه 4 ساعت روشن نگه داشت.شیشه های بازیافتی 20 درصد آلودگی هوا و 50 درصد آلودگی آب کمتری را به ارمغان می آورند و یک تن شیشه ساخته شده از 50 درصد مواد بازیافتی 250 پوند ضایعات معدنی کمتری را بوجود می آورد.عجیب است!نه؟!


8-مجله و 9-روزنامه مخلوط:دلایل گوناگونی برای بازیافت کاغذهای اینچنینی موجود است.اول اینکه کاغذهای بازیافتی نسبت به کاغذهای دست نخورده 60 درصد انرژی ذخیره می کنند و علاوه بر آن 95 درصد آلودگی هوای کمتری ایجاد می نمایند.بازیافت یک تن کاغذ 17 درخت و 7000 گالن آب را تحت حفاظت خود قرار می دهد.متاسفانه امریکایی ها در هر سال کاغذهایی را دور می ریزند که با آن ها می توان دیواری 12 فوتی از نیویورک تا کالیفرنیا کشید.بیایید کاری کنیم که این عدد عوض بشود.


10-رایانه ها:رایانه ها از دو راه قابلیت بازیافت دارند.رایانه های قدیمی که هنوز کار می کنند را به دوست و آشنا بدهید یا آن ها را به موسسات خیریه ببخشید تا در اختیار کسانی که قادر به خرید رایانه نیستند قرار گیرد و در ضمن از زباله شدنشان هم ممانعت به عمل بیاید.آن هایی که کار نمی کنند را به مراکز بازیافت بدهید تا جداسازی شده و مواد به درد بخورشان بازیافت گردد.
البته کاهش و استفاده مجدد هم وجود دارند و اگر این دو مورد استفاده قرار گیرند شما نیاز کمتری به انجام بازیافت خواهید داشت.
منبع: یاشار بوم راشین


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha