در این مقاله شما را با مواد غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی آشنا می کنیم

مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، آرتریت اصطلاحی است برای دسته ای از بیماری ها که باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل می شود . این بیماری می تواند افراد در هر سن، جنسیت و پیشینه قومی را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد. استئوآرتریت یکی از انواع آن است که با استفاده بیش از حد در مفاصل ایجاد می شود.

نوع دیگر آرتریت روماتوئید است، یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل شما حمله می کند.

خوشبختانه، غذاهای زیادی وجود دارند که می توانند التهاب را کاهش دهند و ممکن است به تسکین برخی از درد مفاصل مرتبط با آرتریت کمک کنند.

در واقع، یک نظرسنجی نشان داد که 24 درصد از مبتلایان به آرتریت روماتوئید گزارش کردند که رژیم غذایی آنها بر شدت علائم آنها تأثیر دارد

در این مقاله به مواردی از بهترین مواد غذایی که در صورت ابتلا به آرتروز می توانید بخورید، می پردازیم.

ماهی چرب

انواع ماهی های چرب مانند سالمون ، خال مخالی، ساردین و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که نشان داده شده است که اثرات ضد التهابی قوی دارند.

در یک مطالعه کوچک، 33 شرکت‌کننده هر هفته چهار بار با ماهی چرب، ماهی بدون چربی یا گوشت بدون چربی تغذیه شدند. پس از هشت هفته، گروه ماهی چرب سطوح ترکیبات خاص مرتبط با التهاب را کاهش داد.

تجزیه و تحلیل 17 مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های اسید چرب امگا 3 باعث کاهش شدت درد مفاصل، سفتی صبحگاهی، تعداد مفاصل دردناک و استفاده از مسکن ها در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود

به طور مشابه، یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 چندین نشانگر التهابی را که در استئوآرتریت نقش دارند، کاهش می دهد.

ماهی همچنین منبع خوبی از ویتامین D است که می تواند از کمبود آن جلوگیری کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که آرتریت روماتوئید ممکن است با سطوح پایین ویتامین D مرتبط باشد، که می تواند به علائم مربوط به آن را تشدید کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که حداقل دو وعده ماهی چرب را در رژیم غذایی خود در هفته بگنجانید تا از خواص ضد التهابی آن بهره مند شوید.

سیر

در برخی از مطالعات انجام شده مشخص شده است که سیر و اجزای آن خواص ضد سرطانی دارند. آنها همچنین حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است خطر بیماری قلبی و زوال عقل را کاهش دهد.

علاوه بر این، سیر دارای اثر ضد التهابی است که ممکن است به کاهش علائم آرتریت کمک کند.

در واقع، برخی تحقیقات نشان داده اند که سیر ممکن است عملکرد سلول های ایمنی خاصی را برای کمک به تقویت سیستم ایمنی تقویت کند

در یک مطالعه دیگر، محققان رژیم غذایی 1082 دوقلو را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند کسانی که سیر بیشتری می‌خورند، احتمالاً به دلیل خواص ضد التهابی قوی سیر، خطر ابتلا به آرتروز لگن در آنها کاهش پیدا کرده است.

زنجبیل

زنجبیل علاوه بر افزودن طعم و مزه به چای، سوپ و شیرینی، ممکن است به کاهش علائم آرتریت نیز کمک کند.

مطالعه ای در سال 2001 اثرات عصاره زنجبیل را در 261 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو ارزیابی کرد. پس از شش هفته، 63 درصد از شرکت کنندگان متوجه شدند که درد زانوهای آنها کاهش پیدا کرده است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که زنجبیل و اجزای آن مانع از تولید موادی می شود که زمینه ی بروز التهاب در بدن را ایجاد می کنند.

مصرف زنجبیل به شکل تازه، پودر یا خشک ممکن است التهاب را کاهش داده و به کاهش علائم آرتریت کمک کند.

کلم بروکلی

بر کسی پوشیده نیست که کلم بروکلی یکی از سالم ترین غذاهای موجود است. در واقع، حتی ممکن است با کاهش التهاب همراه باشد.

یک مطالعه که رژیم غذایی 1005 زن را مورد بررسی قرار داد نشان داد که مصرف سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی با کاهش سطح نشانگرهای التهابی مرتبط بوده است.

بروکلی همچنین حاوی اجزای مهمی است که می تواند به کاهش علائم آرتریت کمک کند.

به عنوان مثال، سولفورافان ترکیبی است که در کلم بروکلی یافت می شود. مطالعات نشان داده است که از تشکیل یک نوع سلول درگیر در ایجاد آرتریت روماتوئید جلوگیری می کند.

یک مطالعه دیگر بر روی حیوانات، نشان داد که سولفورافان می تواند تولید برخی از نشانگرهای التهابی را که به آرتریت روماتوئید کمک می کنند، کاهش دهد.

گردو

گردو سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی است که ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با بیماری مفاصل کمک کند.

یک تجزیه و تحلیل از 13 مطالعه نشان داد که خوردن گردو با کاهش نشانگرهای التهاب همراه است. گردو به خصوص سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که علائم آرتریت را کاهش می دهد.

در یک مطالعه، 90 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید مکمل هایی از اسیدهای چرب امگا 3 یا روغن زیتون مصرف کردند. در مقایسه با گروه روغن زیتون، افرادی که اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کردند، میزان درد کمتری را تجربه کردند و توانستند استفاده از داروهای آرتریت را کاهش دهند.

با این حال، اکثر تحقیقات موجود بر روی اثرات اسیدهای چرب امگا 3 به طور کلی بر آرتریت تمرکز دارند.

توت ها

آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی در هر وعده از انواع توت‌ها وجود دارد که ممکن است تا حدی به دلیل توانایی منحصر به فرد آن‌ها در کاهش التهاب مربوط باشد.

در یک مطالعه بر روی 38176 زن، کسانی که حداقل دو وعده توت فرنگی در هفته می خوردند، 14 درصد کمتر احتمال داشت که سطح نشانگرهای التهابی در خون آنها افزایش یابد.

علاوه بر این، انواع توت ها سرشار از کوئرستین و روتین هستند، دو ترکیب گیاهی که فواید زیادی برای سلامتی شما دارند.

در یک مطالعه انجام گرفته، مشخص شد که کورستین برخی از فرآیندهای التهابی مرتبط با آرتریت را مسدود می کند.

در مطالعه دیگری به موش‌ها مکمل‌های کوئرستین و روتین داده شد که هر دو باعث کاهش التهاب مرتبط با آرتریت شدند.

خوشبختانه، اگر می‌خواهید از این فواید سلامت چشمگیر بهره ببرید،همه ی انواع توت را می‌توانید انتخاب کنید.

توت فرنگی، شاه توت و زغال اخته تنها چند گزینه مناسب هستند که می توانند مواد مغذی زیادی برای مبارزه با آرتریت فراهم کنند.

اسفناج

سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج سرشار از مواد مغذی هستند و برخی از اجزای آنها ممکن است به کاهش التهاب ناشی از آرتریت کمک کنند.

مطالعه انجام گرفته نشان داده است که:

  • مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات با سطوح کمتر التهاب مرتبط است
  • اسفناج، به ویژه، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و همچنین ترکیبات گیاهی است که می تواند التهاب را تسکین دهد و به مبارزه با بیماری کمک کند.
  • اسفناج به خصوص سرشار از آنتی اکسیدان کامفرول است که اثرات عوامل التهابی مرتبط با آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

یک مطالعه انجام گرفته در سال 2017 سلول های غضروف آرتریت را با کامفرول درمان کرد و دریافت که التهاب را کاهش داده و از پیشرفت آرتروز جلوگیری می کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات اسفناج و اجزای آن بر روی افراد مبتلا به آرتریت مورد نیاز است.

انگور

انگور دارای مواد مغذی متراکم، آنتی اکسیدان بالا و دارای خواص ضد التهابی است.

در یک مطالعه، به 24 مرد پودر انگور غلیظ که معادل حدود 1.5 فنجان (252 گرم) انگور تازه بود روزانه به مدت سه هفته داده شد. مشاهده شد که پودر انگور به طور موثر سطح نشانگرهای التهابی را در خون را کاهش می دهد.

علاوه بر این، انگور حاوی چندین ترکیب است که در درمان آرتریت مفید است. به عنوان مثال، رسوراترول یک آنتی اکسیدان موجود در پوست انگور است.

در یک مطالعه دیگر، رسوراترول پتانسیلی برای کمک به جلوگیری از ضخیم شدن مفاصل مرتبط با آرتریت با مسدود کردن تشکیل سلول های آرتریت روماتوئید نشان داد.

انگور همچنین حاوی یک ترکیب گیاهی به نام پروآنتوسیانیدین است که ممکن است اثرات امیدوارکننده‌ای بر آرتروز داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات انجام شده نشان داد که عصاره پروآنتوسیانیدین هسته انگور التهاب مربوط به بیماری را کاهش می دهد

روغن زیتون

روغن زیتون که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است، ممکن است اثر مطلوبی بر علائم آرتریت داشته باشد.

در یک مطالعه، موش ها به مدت شش هفته با روغن زیتون فوق بکر تغذیه شدند. این کار به توقف توسعه آرتریت، کاهش تورم مفاصل، کند کردن تخریب غضروف و کاهش التهاب کمک کرد.

در مطالعه دیگری، 49 شرکت کننده مبتلا به آرتریت روماتوئید هر روز به مدت 24 هفته روغن ماهی یا یک کپسول روغن زیتون مصرف کردند.

در پایان مطالعه، سطح یک نشانگر التهابی خاص در هر دو گروه کاهش یافته بود (38.5٪ در گروه روغن زیتون و بین 40-55٪ در گروه روغن ماهی.)

مطالعه دیگری رژیم غذایی 333 شرکت کننده با و بدون آرتریت روماتوئید را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که مصرف روغن زیتون با کاهش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

اگر چه تحقیقات بیشتری در مورد اثرات روغن زیتون بر آرتریت مورد نیاز است، از جمله روغن زیتون و سایر چربی های سالم در رژیم غذایی شما قطعا می تواند برای سلامتی شما مفید باشد و همچنین ممکن است علائم آرتریت را کاهش دهد.

آب گیلاس

آب گیلاس ترش یک نوشیدنی محبوب است که از میوه درخت Prunus cerasus به دست می آید .

این آب میوه قوی طیف گسترده ای از مواد مغذی و فواید سلامتی را ارائه می دهد و حتی ممکن است به کاهش علائم آرتریت کمک کند.

در یک مطالعه، 58 شرکت‌کننده هر روز به مدت شش هفته دو بطری 8 اونسی (237 میلی‌لیتری) آب گیلاس ترش دریافت کردند.

آب گیلاس ترش به طور قابل توجهی علائم آرتروز و التهاب را کاهش داد.

در مطالعه دیگری، نوشیدن آب گیلاس ترش به مدت سه هفته باعث کاهش سطح نشانگرهای التهابی در 20 زن مبتلا به استئوآرتریت شد

حتما به دنبال انواع غیر شیرین آب گیلاس ترش باشید تا مطمئن شوید که قند اضافه شده اضافی مصرف نمی کنید.

در ترکیب با یک رژیم غذایی سالم و سایر غذاهای مبارزه کننده با آرتریت، یک وعده آب آلبالو شیرین نشده در روز ممکن است به کاهش برخی از علائم آرتریت کمک کند

لبنیات

لبنیات کم چرب مانند شیر، پنیر، ماست، کشک و ... سرشار از ویتامین D و کلسیم هستند و هر دو برای استحکام استخوان ها ضروری می باشند. ویتامین D برای جذب کلسیم لازم است و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. اگر لبنیات به شما نمی سازد سایر منابع سرشار از کلسیم مانند سبزیجات برگ سبز را به فراوانی مصرف نمایید.

چای سبز

چای سبز سرشار از پلی فنل ها و آنتی اکسیدان است، التهاب را کاهش می دهد و تخریب غضروف را کند می کند. ترکیبی به نام اپی گالوکاتچین 3 گالات (EGCG) در چای سبز وجود دارد و از تولید مولکول هایی که باعث تخریب مفاصل (در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید) می شوند، جلوگیری می کند.


مرکبات

تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه مقادیر مناسبی از منابع ویتامین C مانند مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنج، نارنگی، گریپ فروت و ....) از آرتریت های التهابی پیشگیری می کند و باعث بهبود عملکرد مفاصل می شود.


غلات کامل

غلات کامل باعث کاهش سطح پروتئین واکنشگر C در خون می شود. این پروتئین، نشانگر التهاب های مرتبط با بیماری قلبی، دیابت و آرتریت روماتوئید است و در صورت مبتلا شدن فرد به هر یک از این بیماری ها این پروتئین در خون افزایش می یابد. مصرف غلات کامل (مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و ...) باعث کاهش التهاب و در نتیجه کاهش این پروتئین در خون می شود.

حبوبات

حبوبات سرشار از فیبر هستند و باعث کاهش پروتئین واکنشگر C می شوند. همچنین حبوبات دارای منابع پروتئین برای سلامت ماهیچه ها می باشند. حبوبات سرشار از اسیدفولیک، منیزیم، آهن، روی، پتاسیم و ... هستند و برای سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی مفید می باشند. مصرف حداقل دو الی سه بار در هفته از انواع حبوبات مانند لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیاچیتی، لوبیا سفید، عدس، لپه، ماش، نخود و ... توصیه می شود.


مغزها

مغزها و دانه های روغنی سرشار از پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین E و آلفالینولنیک اسید هستند که همگی برای ساخته شدن مفاصل و استخوان ها ضروری می باشند. مصرف انواع مغزها و دانه های روغنی (گردو، پسته، بادام، فندق، دانه کاج، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه هندوانه، کنجد، شاهدانه و ...) به صورت خام و غیر بوداده 4-5 بار در هفته توصیه می شود.


سویا

سویا به علت دار بودن مقادیر فراوانی اسیدهای چرب امگا 3 برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مناسب می باشد. سویا یک منبع پروتئینی کم چرب و پرفیبر است؛ که علاوه بر تأمین انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن، چربی کمی دارد و به عنوان یک پروتئین گیاهی پر ارزش شناخته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • rasoul ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    0 0
    لطفا در مورد غذای بیماران روماتیسمی مقالات بزارین
  • مریم IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    آیامصرف قرص کدئین برای روماتیسم خوب است