یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 199368

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیرماه سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. تصویب این قانون همزمان بود با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی در وزارت بهداشت دولت نهم، به دنبال تشکیل دولت دهم، دکتر مرضیه وحیددستجری بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفت و پس از وی، در چند ماه پایانی دولت دهم، دکتر محمد حسن طریقت منفرد سکان وزارت بهداشت را عهده دار شد و در نهایت با تشکیل دولت یازدهم، دکتر سید حسن هاشمی بر مسند وزارت بهداشت تکیه زد.

۱۰۰ هزار پرستار ۹ سال در انتظار اجرای یک قانون

سلامت نیوز: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیرماه سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. تصویب این قانون همزمان بود با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی در وزارت بهداشت دولت نهم، به دنبال تشکیل دولت دهم، دکتر مرضیه وحیددستجری بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفت و پس از وی، در چند ماه پایانی دولت دهم، دکتر محمد حسن طریقت منفرد سکان وزارت بهداشت را عهده دار شد و در نهایت با تشکیل دولت یازدهم، دکتر سید حسن هاشمی بر مسند وزارت بهداشت تکیه زد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین - اعظم طیرانی : قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیرماه سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. تصویب این قانون همزمان بود با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی در وزارت بهداشت دولت نهم، به دنبال تشکیل دولت دهم، دکتر مرضیه وحیددستجری بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفت و پس از وی، در چند ماه پایانی دولت دهم، دکتر محمد حسن طریقت منفرد سکان وزارت بهداشت را عهده دار شد و در نهایت با تشکیل دولت یازدهم، دکتر سید حسن هاشمی بر مسند وزارت بهداشت تکیه زد.

وقتی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان یک طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، وزارت بهداشت موظف بود ظرف مدت شش ماه آیین نامه اجرایی آن و تعرفه های پرستاری را تهیه کند. جامعه پرستاری نیز مشتاق بود که هرچه سریعتر این آیین نامه از وزارت بهداشت بیرون بیاید و رویای آن ها رنگ واقعیت بگیرد.

از سال ۱۳۸۶ تا امروز نیز، مسوولان حوزه سلامت گاه از فرصت های مناسبتی استفاده کرده و در جمع پرستاران حاضر می شوند و به آن ها وعده اجرای قانونی را می دهند اما اکنون با وجود گذشت ۹ سال از تصویب این قانون هنوز این مهم تحقق نیافته و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری همچنان خاک می خورد و جامعه پرستاری از فردای روز تصویب این قانون تا لحظه تنظیم این گزارش از وزرای بهداشت وعده هایی نظیر اجرای آزمایشی قانون در چند بیمارستان یا تغییر روش اجرای آن، را شنیده اند که هیچ یک تحقق نیافته است.

*اختلاف ۱۰۰ برابری

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با تایید این مطلب که مصوبه قانون تعرفه گذاری خدمات نظام پرستاری سال ۸۶ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است می گوید: پیش از آن طی سال ۷۶ وزارت بهداشت طرحی را به عنوان «طرح نوین خودگردانی بیمارستان ها» به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرد که براساس آن ۶۵ درصد درآمد بیمارستان ها در قالب کارانه به حساب پزشکان (که در واقع جزو پنج درصد کادر درمان بودند) واریز می شد، ۱۰ درصد نیز برای اداره بیمارستان ها و ۲۵ درصد باقیمانده به عنوان کارانه سایر اعضای تیم درمان(که در واقع ۹۵ درصد کارکنان بهداشت ودرمان را تشکیل می دهند) محاسبه می شد و اینگونه شد که دریافتی پزشکان گروه های جراحی در مقایسه با سایر گروه های بهداشتی و درمانی اختلاف ۱۰۰ برابری پیدا کرد.

محمد شریفی مقدم ادامه می دهد: به دنبال این طرح سایر گروه های درمانی به ویژه پرستارها که بخش عمده خدمات درمانی بر دوش آن ها بود اعتراض کردند تا اینکه سرانجام در سال ۸۶ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب شد. اما وزارت بهداشت در دولت های متخلف با اجرای آن مخالف بوده است.

وی می گوید: وزیر بهداشت به تازگی اعلام کرده است مجلس باید بودجه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تصویب کند. این در حالی که مجلس برای طرح بودجه تصویب نمی کند و وزارتخانه مربوطه باید در بودجه خود پیش بینی کند در نتیجه این اظهار نظر نیز بهانه ای بیش نیست.

شریفی مقدم با بیان اینکه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیازمند هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه جدید است اظهار می دارد: اکنون معوقه ۱۰ ماهه پزشکان چهار هزار میلیارد و معوقه پرستاران طی همین مدت ۵۰۰ میلیارد تومان است، بنابراین وزارت بهداشت می تواند این مبلغ را در بودجه سال آینده خود پیشنهاد کند که البته برای جامعه ۱۰۰ هزار نفری پرستاری بودجه زیادی نیست ضمن آنکه وزارت بهداشت می تواند ۲۰ درصد کارانه پزشکی را به اجرای این اختصاص دهد.

شریفی مقدم ادامه می دهد: اکنون پس از گذشت ۹ سال از تصویب این قانون و پیگیری های متعدد سازمان نظام پرستاری کشور،۱۱ آبان ماه سال جاری جلسه ای در کمیسیون اجتماعی هیات دولت با حضور نمایندگان سازمان مدیریت، سازمان امور استخدامی، وزارت رفاه، وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری برگزار شد و مقرر گردید تعرفه ها از وزارت بهداشت به کمیسیون اجتماعی دولت و از آنجا به وزارت رفاه ارسال شود که بخش عمده کار انجام شده اما هنوز نتیجه قطعی آن مشخص نیست.

*تشکیل کارگروه برای اجرای قانون!

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می گوید:با توجه به اینکه بیش از ۹ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می گذرد و هنوز این قانون اجرا نشده است طی یک ماه گذشته کارگروهی متشکل از نمایندگان بهداشت و درمان، سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان نظام پرستاری تشکیل شد تا موانع اجرای این قانون بررسی شود.

حیدر علی عابدی ادامه می دهد: اگر این کارگروه به نتیجه برسد که اجرای این قانون نیازمند پیش بینی بودجه است این مهم تحقق خواهد یافت و تلاش می شود ظرف چند ماه آینده سرانجام قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مشخص شود.

وی می افزاید: در صورتی که وزارت بهداشت و درمان به این نقطه برسد که اجرای این قانون نیازمند اختصاص بودجه است و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد، به طور حتم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موافقت خواهد کرد و بودجه مورد نیاز  در قالب لایحه آورده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha