نمایندگان مجلس با اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران موافقت کردند.

پلاسکو؛ زنگ هشداری برای نظارت نمایندگان

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس با اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران موافقت کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، در ساعت‌ پایانی جلسه علنی امروز-یكشنبه، 10 بهمن- گزارش كمیسیون شوراها در مورد طرح یك فوریتی اصلاح موادی از قانون تشكیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی كشور و انتخاب شهرداران در دستور كار قرار گرفت.

در ابتدای كار حسین مقصودی سخنگوی كمیسیون شوراها به بیان دلایلی كه نمایندگان باید با این طرح موافقت كنند، پرداخت و گفت: انتخابات شوراها را در پیش داریم و یك سری پیشنهادها مطرح شده است مانند مدرك تحصیلی، هیئت اجرایی كه با انتخابات ریاست جمهوری ادغام شود.از نمایندگان محترم درخواست دارم برای آنكه هر چه سریعتر بررسی شود و انتخابات آتی برسد. به كلیات آن رای دهند.

در این حین براساس روال قانونی نمایندگان موافق و مخالف باید اعلام نظر می‌كردند اما بنابر گفته علی مطهری كه ریاست مجلس را برعهده داشت: به خاطر تخلف آقای كاتب كه در جای خود حضور ندارند، به اسامی مخالف و موافق دسترسی نداریم، تذكرات را گوش دهیم تا آقای كاتب در جای خود حاضر شوند.

در نهایت زمانی كه غلامرضا كاتب دبیر هیئت رئیسه در جایگاه خود حاضر شد، این فرصت فراهم شد تا مخالف و موافق این طرح به بیان نظرات بپردازند.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در قامت مخالف این طرح گفت: انتخابات شوراها یك مقدار با انتخابات دیگر متفاوت است و نظارتش برعهده مجلس است. ما هیئت مركزی را انتخاب كردیم و الان هیئت مركزی در حال انتخاب هیئت نظارت بر شهرستان ها هست. در این موقعیت چه الزامی دارد كه بخواهیم شرایط شوراها و انتخاب شوندگان را به این وسیله تغییر دهیم.

وی افزود: من از نظر زمانی به صلاح كشور نمی دانم كه این كار را انجام دهیم. وزارت كشور و خود دوستان هیئت نظارت سرگردان می‌شوند.  ما تمام شرایط ها را به هم می ریزیم. ما خواهش میكنم دوستان رای منفی بدهید و اجازه بدهید در یك فرصت مناسب این را بررسی كنیم .خود وزارت كشور طرح جامع انتخابات تهیه كرده است. اجازه بدهید این كار در فرصت مناسب مطرح شود.

*موافق اصلاحیه قانون انتخابات شوراها: بحث مدرك تحصیلی در این قانون برای همیشه بریده شد

عبدالرضا مصری نماینده مردم كرمانشاه نیز در موافقت با این طرح بر رفع ایرادات قانون انتخابات شوراها اشاره كرد و گفت: كمیسیون مربوطه ایرادات را رفع كرده است. بحث مدرك تحصیلی در این قانون برای همیشه بریده شده است،بحث معتمدان در این اصلاحیه دیده شده است. انصافا وقتش همین وقت است چون ما انتخابات شوراها را در آینده نزدیك یعنی اواخر اردیبهشت ماه داریم با قانونی كه پر از ابهام است. چون ثبت نام در اسفند است من میخواهم اجازه بدهید كه در همین مجلس بند به بند را بررسی كنیم و آنها اگر موردی بود حذف كنیم و اگر بخواهیم كل اصلاحیه را حذف كنیم جفا به زحمات دوستان است.

*قاضی‌پور: اصلاح قانون انتخابات شورای شهر نزدیك انتخابات شبهه ایجاد می‌كند

نادر قاضی پور در مخالفت با این طرح گفت: چون نزدیك انتخابات است یك شبهه جدید ایجاد می شود كه می خواهند به نفع خودشان كاری كنند. اگر ما صبر كنیم كه انتخابات اردیبهشت ماه انجام شود و بعد اشكلات را رفع كنیم به نفع نظام است. در بحث تحصیلات اما شما میدانید كه خیلی ها هیئت علمی هستند اما دركی از مشكلات مردم ندارند.

وی افزود: گفته اند كه كسانی كه رد صلاحیت شدند به هیئت نظارت تهران بیایند.هزاران نفر به دلایل مختلف از سوی هیئت نظارت شهرستانی رد خواهند شد آیا در كمسیون شوراها اینقدر نیرو هست كه به همه رسیدگی شود.

پس از قاضی پور، تریبون حاجی دلیگانی به عنوان موافقت باز شد و او در حسن‌های این اصلاحیه گفت: قبلا شاغلین در شهرداری را ممنوع كرده بودیم كه در انتخابات همان شهر برای شورای شهر یا روستا شركت كنند و بعدا حذف شده بود اما در این اصلاحیه جز افراد ممنوع الورود از آنها یاد شده است. مگر اینكه استعفا دهند یا در غیر شهری كه كارمندش هستند،‌كاندید شوند.

این نماینده مجلس دهم تأكید كرد: الان در سال 96 در حالی كه كار شوراها در اردیبهشت ماه به پایان می رسد،‌ اما انتخابات 20 روز بعدش انجام می شود اما در این اصلاحیه آن مشكل رفع شده است. اینجا در مورد هیئت های اجرایی برگزار كننده انتخابات، گفته است كه هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها یك جا قرار بگیرند كه این صرفه جویی در هزینه است.

*رابطه حادثه پلاسكو و قانون انتخابات شوراها

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم اصفهان ابتدای صحبت هایش به حادثه پلاسكو اشاره كرد و در مخالفت  گفت: ما شاهد حادثه تلخی بودیم كه نبود نظارت كافی موجب وقوع آن شد. این حادثه تلخ كه رخ داده بی ارتباط به قانون شوراها نیست. می‌تواند به اصلاح مواد كمك كند. در قانون فعلی و حتی در اصلاحاتی كه آمده است ما برخی از روستاها و حتی شهرهای كوچك را نسخه واحدی در قانون برایشان پیچیده ایم كه محدودیت ایجاد می كند.

وی تأكید كرد: بحث سلامت جسمانی را آورده ایم، خب قطعا كسانی كه مشكلی داشته باشند، وارد نمی شوند. این گونه حضور جانبازان را محدود می‌كنیم. چون فاصله زیادی تا ثبت نام نیست، این اصلاحیه به صلاح نیست و درخواستم این است كه نمایندگان مخالفت كنند  تا به كمیسیون بازگردد و با توجه به حادثه پلاسكو این موضوع با دقت بیشتری بررسی شود.

*بدری:شوراهای شهر و روستا پارلمان محلی هستند

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و سرعین آخرین نماینده ای بود كه فرصت یافت با این طرح موافقت كند. او گفت:  شوراهای شهر و روستا به عنوان پارلمان محلی مطرح هستند. متاسفانه در تمام قوانین محدودیت عمل شوراها تصویب شده است لذا نیاز است كه در قوانین بازنگری شود. شوراها نباید به خاطر مسائل سیاسی از قدرت عمل كمی برخوردار باشند. چرا ما در حرف می گوییم شوراهای شهر و روستاها خوب هستند اما در عمل علاقه ای به دادن اختیارات به آنها نداریم.باید شرایط برای انتخاب اعضای شورای شهر سخت تر شود.

در نهایت بعد از موافقت دولت، نمایندگان به رأی گیری پرداختند و این طرح یك فوریتی توانست نظر موافق نمایندگان را كسب كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha