مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تأکید براین که قانون حاضر فرزند خواندگی جزو پیشروترین قوانین حمایتی از کودکان در جهان محسوب می شود گفت: این قانون هنوز به طور کامل اجرا نمی شود اما با اجرای همین مواد؛ به دلیل افزایش دایره شمول فرزند خواندگی و فرزند پذیری توانسته میزان فرزند خواندگی را بیش از ۳۰ درصد در سال افزایش دهد.

ازدواج سرپرست با فرزندخوانده ممنوع می شود

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تأکید براین که قانون حاضر فرزند خواندگی جزو پیشروترین قوانین حمایتی از کودکان در جهان محسوب می شود گفت: این قانون هنوز به طور کامل اجرا نمی شود اما با اجرای همین مواد؛ به دلیل افزایش دایره شمول فرزند خواندگی و فرزند پذیری توانسته میزان فرزند خواندگی را بیش از ۳۰ درصد در سال افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین، با همکاری معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری تبصره جنجالی ماده ۲۶ قانون فرزند خواندگی طی لایحه ای بازنگری و اصلاح می شود.

دکتر محمد نفریه مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب گفت: در متن کامل این  تبصره  آمده است که"ازدواج چه در زمان حضانت و چه پس از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان،‌ این مساله را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد." درحالی که در قانون فرزند خواندگی مصوب ۱۳۵۲ این موضوع ذکر نشده بود اما مواردی از این ازدواج ها وجود داشت از این رو قانونگذار این مصوب را مطرح کرد.به هرروی قرار است طی لایحه ای این تبصره اصلاح و تا قید ممنوعیت مطلق به تصویب برسد.چنانچه پس از تصویب در مجلس نیز شورای نگهبان این اصلاح را نپذیرد؛برای تصویب  به شورای مصلحت نظام خواهد رفت.

وی با تأکید براین که قانون حاضر فرزند خواندگی جز پیشروترین قوانین حمایتی از کودکان در جهان محسوب می شود ادامه داد: این قانون هنوز به طور کامل اجرا نمی شود اما با اجرای همین مواد؛به دلیل افزایش دایره شمول فرزند خواندگی و فرزند پذیری توانسته میزان فرزند خواندگی را بیش از ۳۰ درصد در سال افزایش دهد.

دکتر نفریه درباره حمایت های پس از۱۸ سال از کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز خاطر نشان کرد: این فرزندان به هنگام ترخیص ۱۷ میلیون تومان وام بلاعوض می گیرند.همچنین تمام کودکان تحت پوشش این سازمان از حساب های تأمین آتیه بهره مند هستند که هرماه مبلغی به حساب آن ها واریز می شود. درصورتی که فرزندان ترخیص شده نیز نتوانند پس از ترخیص به استقلال و ثبات کافی در زندگی برسند سازمان بهزیستی تا ۵ سال به آن ها مبلغی به عنوان امداد ماهانه خواهد داد.

دکترمسعودی فرید،معاون اجتماعی سازمان بهزیستی نیز با اشاره بر تأکید بر جامعه پذیری و مهارت افزایی در برنامه های حمایتی این سازمان افزود:به منظور تسهیل اشتغال این فرزندان طرحی را در حال اجرا داریم که به صورت پایلوت افراد تحت پوشش ۱۵-۱۸ سال را در مراکز شهر تهران در برمی گیرد.

وی با بیان این که دوهزار نفر از اطفال تحت پوشش بهزیستی را گروه های سنی ۱۵-۱۸ سال تشکیل می دهند که نیمی از آن ها دخترهستند،گفت:فرزندان موفق نخبه  این سازمان برای استعداد یابی و مهات افزایی افراد تحت پوشش این مجموعه،مؤسسه ای را تشکیل دادند که می تواند بستر قابل توجهی برای اشتغال زایی باشد.البته این مؤسسه  شعباتی نیز در استان های مختلف کشوردارد.

مسعودی فرید درباره دوام زندگی فرزندان مجموعه خود خاطر نشان کرد:بنابربررسی های انجام شده میزان ماندگاری زندگی مشترک  فرزندان بهزیستی بیش از میانگین کشوری است چرا که این افراد  از سازگاری و تاب آوری بیشتری برخوردارند.البته ما نیز در برنامه های خود سعی داریم به تقویت این قضیه بپردازیم به طوری که این فرزندان شرایط دشوار را تبدیل به فرصت هایی ارزشمند کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha