یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 211271

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از افزایش ۸۰ سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه در طول سه سال اخیر خبر داد.

افزایش 80 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از افزایش ۸۰ سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه در طول سه سال اخیر خبر داد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، پرویز آراسته صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران به مناسب روز زمین پاک اظهارداشت: عوامل انسانی یکی از مهمترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه ولی در طول سه سال اخیر با مشارکت مردم و فعالیت دستگاه‌های اجرایی ذیربط ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دریاچه ارومیه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون دریاچه ارومیه ۲.۴ میلیارد مترمکعب آب دارد عنوان کرد: سال ۹۲ حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه داشتیم که امسال این مقدار به بیش از ۲ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ برای احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنیم تا آب دریاچه را تثبیت کنیم و در این راستا از کاهش ۳۴ سانتی متری دریاچه در هر سال جلوگیری کرده‌ایم که در نوع خود بسیار خوب است و در این میان نباید از افزایش بارندگی‌های اخیر چشم پوشی کرد و می‌توان گفت اقدامات ستاد احیای دریاچه مناسب بوده است.

آراسته با بیان اینکه منابع زمینی ما محدود است و ضرورت حفظ این منابع برای ارائه و انتقال به نسل‌های آینده وجود دارد اظهارداشت: اصلی‌ترین رسالت ما فرهنگ سازی و آموزش مردم از سنین پایین تا بالا در این حوزه است.

روزانه سه هزار و ۳۵۴ تن زباله در آذربایجان غربی تولید می‌شود

وی با تاکید بر اینکه استفاده درست از مواد و مدیریت مواد باید در دستور کار قرار گیرد تا منابع درست مصرف شوند ادامه داد: در سال‌های اخیر با فرهنگ سازی و همراهی خود مردم نسبت به محیط زیست تغییرات شگرفی صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از صدور ۱۶۱ مورد اخطاریه پسماند خانگی و بیمارستانی خبر داد و گفت: متاسفانه روزانه سه هزار و ۳۵۴ تن پسماند در سطح استان تولید می‌شود که به نسبت میانگین کشوری بالاست.

آراسته با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد هشت شهرک صنعتی استان تصفیه خانه دارند افزود: فاضلاب صنعتی فاز ۲ شهرک صنعتی ارومیه با فاز ۳ یک مشکل اتصال دارند و بر اساس آخرین اقدامات شهرک و ادارات مربوطه در صدد انعقاد قرارداد و خرید زمین مربوطه هستند تا بتوانند این نقیصه را رفع کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایحان غربی گفت: هیچ واحد بزرگ صنعتی بدون تصفیه خانه نداریم ولی متاسفانه راهبری تصفیه خانه کارخانجات دست متخصصین و افراد کاربلد نیست.

زباله‌های حاشیه سواحل دریاچه ارومیه در روز جهانی زمین پاک جمع‌آوری می‌شود

آراسته در خصوص برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی زمین پاک گفت: سواحل دریاچه ارومیه و چند نقطه دیگر در شهر ارومیه و استان در روز جهانی زمین پاک جمع‌آوری می‌شود.

وی اضافه کرد: اکثر مردم دنیا توجهی به پاک بودن کره زمین ندارند و با ریختن زباله در طبیعت و محیط پیرامون خود، محیط زیست را دچار مشکلات بزرگی می‌کنند در حالی که کره زمین میراث بزرگی است که همه نسل‌ها باید در راستای حفظ آن تلاش کنند و این میراث باید برای آیندگان پاک نگه داشته شود.

آراسته با اشاره بر آموزش مردم در پاک نگه داشتن محیط زیست گفت: هم اینک آموزش‌های لازم در افزایش فرهنگ پاک نگهداشتن محیط زیست صورت می‌گیرد اما لازم است مردم به این باور برسند که طبیعت خانه اصلی آن‌ها حساب می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرد: شهروندان همان طور که به فرزند خود تمیز نگه‌داشتن خانه را یاد می‌دهند، می‌توانند سالم نگه داشتن طبیعت را نیز آموزش دهند اما متاستفانه بر عکس این کار انجام می‌شود.

   

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha