سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2117

برایتان پیش آمده که به عیادت بیماری رفته باشید که به تازگی یک سکته مغزی را از سر گذرانده و پیش خودتان فکر کرده باشید که « نکند من هم روزی سکته کنم و به این حال و روز بیفتم؟»

با تازه‌ترین تحقیقاتی که در دنیای پزشکی انجام شده، روز به روز ابزار بیشتری برای این گونه پیش‌بینی‌ها به دست می‌آید. محققان پزشکی به شما خواهند گفت که کنترل کدام شاخص‌ها می‌تواند در پیشگیری از انواع بیماری ها و از جمله سکته، به شما کمک می‌کند.

این بار محققان مركز كنترل و پیشگیری از بیماریها در آتلانتا، برخی از این شاخص‌ها را که با کمک دستگاه فشار خون به دست می آید، معرفی کرده اند و گفته‌اند که کدام یک از این شاخص‌ها پیش‌بینی‌کننده قوی‌تر و مهم‌تری در پیش‌بینی سکته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز نتایج بررسی های آنها نشان می دهد فشار خون سیستولیك، یا همان فشار خون «ماکزیمم»، یکی از مهم ترین این شاخص هاست که می تواند خطر سكته را پیش بینی کند. (فشار خون سیستولیك عدد بالایی در قرائت فشار خون است و فشار خون دیاستولیك عدد پایینی )

دانشمندان پیشتر دریافته بودند فشار خون سیستولیك بهتر از فشار خون دیاستولیك به پیش بینی خطر سكته در مردان به ظاهر سالم كمك می‌كند. اما نقش این شاخص در پیش بینی خطر سكته در زنان و گروههای نژادی مختلف مشخص نبود.

به همین جهت محققان تصمیم گرفتند این موضوع را در تعداد زیادی نمونه که در مطالعه دیگری شرکت کرده و به مدت طولانی تحت نظر قرار گرفته بودند، بررسی کنند.

در این مطالعه  ۳هزار و  ۲۹۵مرد و  ۳هزار و  ۴۶۲زن به مدت ۱۵ سال از لحاظ شاخص های مختلف فشار خون بررسی شدند. در مدت این پیگیری طولانی مدت، ۱۱۳مورد سكته مرگبار در این افراد رخ داد.

این محققان دریافتند افزایش فشار خون سیستولیك، فشار خون دیاستولیك، فشار نبض و میانگین فشار سرخرگی هر كدام با افزایش خطر سكته مرگبار مرتبط است. اما فشار خون دیاستولیک شاخص مناسب تری برای پیش بینی سکته به شمار می آید.

بررسی‌های آنها نشان داد به ازای هر  ۱۰میلی گرم جیوه افزایش فشار خون سیستولیك، خطر نسبی سكته در مردان، ۱/۱۹ بیشتر می‌شود و در زنان ۱/۱۵درصد این خطر بالا می‌رود.

این یافته‌ها با نتایج مطالعات قبلی مطابقت دارد و نشان می‌دهد فشار خون سیستولیك شاخص مهمی در پیش‌بینی خطر سكته مرگبار است.

اینها همه تاکید دوباره‌ای است بر این که هر فرد بزرگسال باید به طور مرتب فشار خون خود را کنترل کند و در صورتی که اندازه فشار خون او، به ویژه فشار خون سیستولیك او، بالا بود، برای پایین آوردن و درمان آن اقدامات لازم را انجام دهد.

به این ترتیب به جای ترسیدن از سکته ای که زمان وقوع آن نامعلوم است و وقوعش مرگبار، می توان راه‌هایی را برای مقابله با آن پیدا کرد.این یافته‌ها در شماره ماه مارس نشریه «پرفشاری خون‌آمریکا»  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha