در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر شمار بیماران مبتلا به سرطان، گروه‌ها و موسسات فراوانی در حوزه سرطان فعال شده‌اند، اما بخش عمده این تلاش‌ها در راستای کمک مالی به خانواده‌های سرطانی است.

پیشگیری خانه به خانه از سرطان

سلامت نیوز:سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است و براساس آمار سالانه حدود صد هزار نفر به این بیماری صعب‌العلاج مبتلا می‌شوند و در این میان نیمی از این افراد جان‌شان را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز،فرهیختگان نوشت: در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر شمار بیماران مبتلا به سرطان، گروه‌ها و موسسات فراوانی در حوزه سرطان فعال شده‌اند، اما بخش عمده این تلاش‌ها در راستای کمک مالی به خانواده‌های سرطانی است. با این حال موسسات محدودی نیز در حوزه پیشگیری از سرطان فعالیت می‌کنند که از آن جمله می‌توان موسسه غیردولتی کمک‌های مردمی به بیماران مبتلا به اشاره کرد که به همت متخصصان سرطان و مسئولان مرکز تحقیقات سرطان و انستیتو کانسر ایران در سال 1392 تاسیس شد.

کاظم زنده‌دل، مدیرعامل این موسسه که خود متخصص اپیدمیولوژی سرطان و دانشیار مرکز تحقیقات سرطان، دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز هست، می‌گوید: «سرطان هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و خانه به خانه ما را تهدید می‌کند. ما هم برای مبارزه با سرطان باید بدون حد و مرز و خانه به خانه نقش خود را ایفا کنیم. هر فردی باید مسئولیت خود را در این بین انجام دهد.»


او توجه به هزینه‌های درمان بیماری سرطان را لازم می‌داند اما کافی نمی‌داند و معتقد است: «برای کنترل سرطان باید به همه جنبه‌های آن توجه داشت و شرایطی را فراهم کرد که همه مردم در این مبارزه همه‌جانبه نقش خود را ایفا کنند و اصلی‌ترین چشم‌انداز ما در این موسسه دستیابی به جایگاهی متفاوت در پیشگیری، درمان و حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در ایران است.»
زنده‌دل می‌گوید: «ما با بهره‌مندی از شواهد معتبر و برترین عملکردها در سطح ملی و بین‌المللی و دانش، تجربه و مهارت متخصصان حرفه‌ای در زمینه پیشگیری و درمان سرطان خود را موظف به ایجاد و توسعه الگوهای مناسب به‌منظور ارتقای سبک زندگی سالم عموم مردم، حمایت و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به بیماری سرطان و خانواده ایشان می‌دانیم.»
در این خصوص این موسسه در راستای افزایش دانش عمومی در حوزه سرطان چندین فعالیت فرهنگی انجام داده است که از آن جمله می‌توان به انتشار کتاب‌های پیشگیری از سرطان با تغذیه مناسب و فعالیت بدنی، تغذیه در بیماران مبتلا به سرطان و همچنین تولید کلیپ‌های آموزشی، بروشور و پمفلت، سالنامه پیشگیری از سرطان و ساعت دیواری آموزشی اشاره کرد.

 آموزش‌هایی برای پیشگیری


از آنجا که سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه نقش بسزایی در اشاعه و ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه دارند، موسسه غیردولتی کمک‌‌های مردمی به بیماران سرطانی بر آن شد تا به صورت منظم و سالانه با همکاری انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران کمپین ملی سرطان صورتی (سرطان پستان) را طرح و اجرا کند. این کمپین با آموزش سبک زندگی سالم و آشناسازی زنان با عوامل خطر سرطان، در نظر دارد تا سرطان سینه را به‌عنوان یک بیماری قابل پیشگیری در سطح جامعه معرفی کند.

 فعالیت‌های خیریه


البته در کنار فعالیت‌های پیشگیرانه این موسسه، فعالیت‌های خیریه مالی برای بیماران نیازمند و همچنین تجهیزات بیمارستانی نیز صورت گرفته است. از سوی دیگر اهدای اسباب‌بازی، تبلت مناسب کودکان و سایر وسایل بازی و همچنین زیبا‌سازی محوطه بازی کودکان بیمارستان ولیعصر از اقدامات دیگری است که این موسسه برای کمک به بیماران سرطانی انجام داده است.
افراد علاقه‌مند به یاری رساندن به این مجموعه می‌توانند با عضویت در موسسه به دو صورت حضوری و آنلاین و با آدرس http://cancercharity. ir و همچنین واریز وجوه نقدی شامل نذورات و صدقات به بیماران نیازمند سرطانی کمک‌های خود را برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha