رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی از دستاوردهای جدید محققان این مرکز تحقیقاتی در حوزه درمان بیماری های پوستی با استفاده از سلول های بنیادی خبر داد و گفت: اینها دستاوردهایی است که برای نخستین بار در دنیا محققان ایرانی به آن دست یافته اند و به عنوان مرجع اصلی پزشکی در برخی کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است.

دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه سلول های بنیادی و درمان بیماری های پوستی

سلامت نیوز:رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی از دستاوردهای جدید محققان این مرکز تحقیقاتی در حوزه درمان بیماری های پوستی با استفاده از سلول های بنیادی خبر داد و گفت: اینها دستاوردهایی است که برای نخستین بار در دنیا محققان ایرانی به آن دست یافته اند و به عنوان مرجع اصلی پزشکی در برخی کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدعلی نیلفروش زاده اظهارکرد: امروزه استفاده از سلول های بنیادی نقش ویژه ای در درمان بیماری ها دارد؛ درماتولوژی نوین یا نوآوری در پوست نیز بیشتر به سمت تکنولوژی های نوین و استفاده از سلول های بنیادی پیش رفته است.


وی افزود: سلول های بنیادی در زمینه پوست به ما این توانایی را داده است که برخی بیماری های پوستی را که در گذشته نمی توانستیم کاری درمان آنها انجام دهیم، درمان کنیم . همچنین برخی اقدامات زیبایی را که در گذشته قادر به انجام آنها نبودیم، با کمک این پیشرفت ها می توانیم انجام دهیم.


رئیس گروه طب بازساختی کشور، استفاده از فیبروبلاست در جوان سازی و ترمیم زخم ها را از جمله این نوآوری ها برشمرد و گفت: در این زمینه از سال 2007 میلادی اقداماتی در مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی آغاز و مقالاتی نیز در این زمینه چاپ شده است و به طور کلی موفقیت های زیادی در استفاده از فیبروبلاست در درمان زخم های مزمن (هر نوع زخمی که به درمان های موجود جواب ندهند) و زخم های ناشی از دیابت و همچنین جوان سازی پوست به دست آورده ایم.


نیلفروش زاده ادامه داد: برخی از این مقالات به عنوان رفرنس شرکت های دانش بنیان اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع توانسته ایم جایگاه بین المللی مناسبی در این حوزه به دست آوریم.
** رشد مجدد مو در مبتلایان به تاسی
مشاور علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه استفاده از استم سل های مو است که در فاز حیوانی استم سل های فولیکول مو را در محیط آزمایشگاه رشد داده و به موش انتقال دادیم و موفق به رشد مجدد مو شدیم.
نیلفروش زاده تاکید کرد: پس از موفقیت در فاز حیوانی، اکنون در شرف آغاز فاز انسانی برای این منظور هستیم.
وی گفت: مجوز لازم برای شروع فازانسانی در این زمینه را از کمیته اخلاق وزارت بهداشت اخذ کرده ایم و به زودی تحقیقات در فاز انسانی آن نیز آغاز می شود.
نیلفروش زاده توضیح داد: از این روش برای درمان افرادی که تاسی پیشرفته دارند و استفاده از جراحی پیوند مو روی آنان جواب نمی دهد، می توان استفاده کرد.


** درمان برص با سلول های بنیادی
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی گفت: اقدام دیگری که در این مرکز انجام شده، استفاده از سلول های ملانوسیت است برای درمان برص یا ویتیلیگو که در مواردی که بیماری به مدت یک سال ثابت بوده و پیشرفتی نداشته توانستیم از سلول های بنیادی استفاده کنیم.
نیلفروش زاده افزود: اکنون به صورت محدود روی بیمارانی که شرایط لازم را دارند، در مرکزتحقیقات این کار در حال انجام است.
وی گفت: این روش وارد فاز درمان بیماران شده است و در برخی مراکز درمانی از این دستاورد علمی استفاده می شود.

** استفاده از سلول های بنیادی چربی درجوان سازی و ترمیم زخم
نیلفروش زاده به استفاده از سلول های بنیادی چربی درجوان سازی و ترمیم زخم های مزمن به عنوان دیگر دستاورد جدید محققان ایرانی در حوزه بیماری های پوستی اشاره کرد و گفت: فاز اول این تحقیق در مرحله حیوانی با موفقیت انجام و به پایان رسیده و فاز دوم آن نیز در حال انجام است.
وی یادآور شد که استفاده از سلول های بنیادی درزمینه درمان بیماری های ویتیلیگو، تزریق فیبروبلاست در جوان سازی و استفاده از فیبروبلاست و کراتینوسیت در سوختگی های محدود و زخم های مزمن وارد فاز اجرا و درمان بیماران شده است.

** تاسیس شورای طب بازساختی
وی به راه اندازی شورای طب بازساختی در معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این شورا متشکل از متخصصان رشته های پوست، گوش و حلق و بینی، جراحی پلاستیک و علوم پایه است.
نیلفروش زاده خاطرنشان کرد: دراین شورا روی موضوعات مرتبط با طب بازساختی با استفاده از سلول های بنیادی در ترمیم و نوسازی بافت های از بین رفته اقدام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha