اگر پزشکتان به شما توصیه می‌کند که به دلیل داروهای مصرفی خود از مصرف آب گریپ‌فروت خودداری کنید شما برای اطمینان بیشتر از نوشیدن آب انار نیز خودداری کنید و به‌جای خوردن آب چنین میوه‌هایی از آب سیب بنوشید.

سلامت نیوز: اگر پزشکتان به شما توصیه می‌کند که به دلیل داروهای مصرفی خود از مصرف آب گریپ‌فروت خودداری کنید شما برای اطمینان بیشتر از نوشیدن آب انار نیز خودداری کنید و به‌جای خوردن آب چنین میوه‌هایی از آب سیب بنوشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، میوه انار یا آب انار به دلیل خاصیت ضدالتهابی خود در حال کسب محبوبیت در میان مردم است. در ژانویه 2017 در ژورنال Europea- Journa- of Clinica- Nutritio- تحقیقی به چاپ رسد که در آن دو گروه از افراد مورد مقایسه قرار گرفتند. به یک گروه از افراد روزانه دو کپسول 250 میلی‌گرمی عصاره انار داده می‌شد و به گروه دیگر به‌جای این کپسول‌ها دارونماها یا پلاسبو داده می‌شد. پس از پایان دو ماه آن گروه از افرادی که از عصاره انار استفاده می‌کردند ورم مفصل کمتر و شدت درد کمتری گزارش دادند. علاوه بر این، در خون این افراد سطوح بالاتری از گلوتاتیون پراکسیداز (Glutathione Peroxidase;GPX) مشاهده شد که این آنزیم‌ها به حفظ بدن در مقابل آسیب اکسیداتوی کمک می‌کنند. باوجوداین، پروتئین واکنشی سی، سرعت رسوب گلبول قرمز (Erythrocyte sedimentatio- rate) و دیگر شاخص‌های خونی مهم آن‌ها بدون تغیر باقی ماندند.


مزایای سلامتی بالقوه
تحقیقات انجام‌گرفته روی موش‌ها نشان می‌دهند که عصاره انار می‌تواند شدت آرتریت ناشی از کلاژن، التهاب مفصل و سطوح شاخصه التهابی خون اینترلوکین 6 را کاهش دهد. در دیگر تحقیق‌ها به اثر احتمالی آب انار روی بیماری قلبی، یکی بیماری احتمالی در افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید، پرداخته‌شده است. اکثر این تحقیق‌ها در لوله‌های آزمایشگاهی یا در موش‌ها انجام‌گرفته‌اند، اگرچه روی تعداد کمی از انسان‌ها نیز چنین تحقیقاتی صورت گرفته است. یکی از این تحقیق‌هایی که روی نمونه‌های انسانی انجام گرفت در شماره اوت 2010 ژورنال British Journa- of Nutritio- به چاپ رسید. بر اساس نتایج این تحقیق شرکت‌کننده‌ها پس از مصرف روزانه 400 میلی‌گرم از روغن دانه انار به مدت یک ماه با کاهش‌تری گلیسیریدهای خود مواجه شدند، درحالی‌که تعداد کل کلسترول خون آن‌ها کاهش نیافت.


اثرات ضدالتهابی امیدوارکننده
چنین تحقیق‌هایی باعث شد که محقق‌های ایرانی دریکی از نقد و بررسی‌های چاپ‌شده خود در شماره مارس 2014 ژورنال Advanced Biomedica- Research این‌گونه نتیجه‌گیری کنند که انار یک «آنتی‌اکسیدان قوی» است و ترکیب‌های متنوعی که در این میوه یافت می‌شوند علاوه بر دیگر مزیت‌های سلامتی خاصیت ضد فشارخون بالا و خاصیت ضدالتهابی دارند. بعضی از افراد حتی انار را یک غذای فوق‌العاده می‌نامند. باوجوداین، کارشناس‌ها می‌گویند که اگرچه نتایج این تحقیق برای افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات بیشتر و بزرگ‌تری باید روی انسان‌ها انجام بگیرند تا این نتایج تایید گردند و این موضوع مشخص شود که چه میزان از انار و چه شکلی از انار می‌تواند بیشترین تاثیر را روی افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید بگذارد.


آب انار و اثر متقابل دارویی احتمالی
سوال‌هایی که در مورد اثرگذاری انار مطرح می‌شود این است که آیا آب انار ممکن است روی میزان جذب داروهای مصرفی مرسوم اثر بگذارد؟ دکتر گوستاوو کاربون، یک روماتولوژیست در مرکز سلامتی دانشگاه میامی فلوریدا می‌گوید: «مسئله جذب داروها یک مشکل احتمالی ناشی از آب انار است.» چون در تحقیق‌های انجام‌گرفته در آزمایشگاه مشخص شد که انار در مقابل CYP3A4 و CYP2C9 (آنزیم‌های روده‌ای) قرار می‌گیرد. معروف است که آب گریپ‌فروت جلوی این آنزیم‌ها را می‌گیرد.


فهرست داروهایی که نباید همراه آب گریپ‌فروت استفاده کرد طولانی است. برای نمونه می‌توان به بعضی از داروهای استاتین همچون زوکور (Zocor)، لیپبتور (Lipitor) و پراواکهول (Pravachol) اشاره کرد که سطوح کلسترول را کاهش می‌دهند. بعضی از داروهای کاهنده فشارخون همچون نیفدیپین (nifedipine)، بعضی از داروهای ضد اضطراب مانند بو اسپار (BuSpar) و داروهای ضد آریتمی مانند کوردارون (Cordarone) را نباید به همراه آب گریپ‌فروت مصرف کرد. سازمان غذا و دار می‌گوید که وقتی‌که در حال مصرف این داروها هستید نوشیدن آب گریپ‌فروت باعث می‌شود که این داروها به‌خوبی عمل نکنند و میزان بیشتری از آن‌ها وارد خود شوند و برای مدت طولانی‌تر در آنجا بمانند و موجب سطوح خطرناکی از دارو در بدن شوند.


نیاز به تحقیقات بیشتر
هنوز نمی‌توان با قاطعیت بیان داشت که آب انار به‌مانند آب گریپ‌فروت می‌تواند باعث تداخل در عملکرد داروها شود، چون تحقیقاتی که در مورد مصرف انار در انسان‌ها صورت گرفته است بسیار کم است. به همین دلیل است که در دسامبر 2013 تحقیقی در ژورنال Europea- Journa- of Drug Metabolism and Pharmacokinetics به چاپ رسید که بر اساس آن ممکن است که آب انار به‌مانند آب گریپ‌فروت چنین تاثیر تداخلی روی داروها داشته باشد و به همین دلیل تا زمانی که تحقیق‌های بیشتری انجام نگرفته‌اند افرادی که چنین داروهایی مصرف می‌کنند نباید از آب انار استفاده کنند.


بنابراین، اگر پزشکتان به شما توصیه می‌کند که به دلیل داروهای مصرفی خود از مصرف آب گریپ‌فروت خودداری کنید شما برای اطمینان بیشتر از نوشیدن آب انار نیز خودداری کنید و به‌جای خوردن آب چنین میوه‌هایی از آب سیب بنوشید. درنتیجه باید بیان داشت که افراد استفاده‌کننده از بعضی از داروها باید از نوشیدن آب انار خودداری کنند. باوجوداین، تحقیقات کوچک و کمی که روی انسان‌ها انجام‌گرفته‌اند نشان می‌دهند که نوشیدن آب انار می‌تواند باعث کاهش ورم و کاهش درد افراد مبتلابه روماتوئید آرتریت شود. باوجوداین، توصیه می‌شود که در صورت بیمار بودن یا مصرف داروهای خاص با پزشک خود در مورد مصرف آب‌میوه‌هایی همچون آب گریپ‌فروت و آب انار صحبت کنید.
منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha