مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با بیان آنکه در سطح جهان 67 درصد محکومان آزاد شده سه سال پس از آزادی به دلیل ارتکاب مجدد جرم به زندان بر می‌گردند گفت: بر اساس آمارهای کشور، حدود 46 تا 50 درصد از محکومان پس از چند سال به دلیل تکرار جرایم مجددا به زندان باز می‌گردند.

آمارهای نگران‌کننده کودک‌آزاری در چند شهرستان

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با بیان آنکه در سطح جهان 67 درصد محکومان آزاد شده سه سال پس از آزادی به دلیل ارتکاب مجدد جرم به زندان بر می‌گردند گفت: بر اساس آمارهای کشور، حدود 46 تا 50 درصد از محکومان پس از چند سال به دلیل تکرار جرایم مجددا به زندان باز می‌گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، روزبه کردونی در نشست قربانیان خاموش که به منظور بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو با حضور موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی (ع)، فاطمه قاسمی زاده فعال حقوق کودک، طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین احمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران برگزار شد؛ گفت: حوادث در کشورها باید به سیاستگذاری اجتماعی منجر شود. این در حالیست که در حال حاضر شاهد این مسئله نیستیم و از فجایع در راستای سیاستگذاری درس نمی‌گیریم.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه آموزش جنسی به کودکان و همچنین آموزش به والدین بسیار اهمیت دارد گفت: در فجایع سال‌های اخیر همچون خفاش شب، بیجه و همچنین دو حادثه اخیر مجرمان همگی سابقه محکومیت داشته و پس از طی دوره محکومیت آزاد شده بودند. به این ترتیب همگی آنها سوء سابقه داشتند.

وی در ادامه با بیان آنکه در سطح جهان 67 درصد محکومان آزاد شده سه سال پس از آزادی به دلیل ارتکاب مجدد جرم به زندان بر می‌گردند گفت: بر اساس آمار ایران حدود 46 تا 50 درصد از محکومان پس از چند سال به دلیل تکرار جرایم مجددا به زندان باز می‌گردند.

مدیرکل دفتر امور  آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه در ادامه با بیان آنکه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و مسائلی همچون کودک آزاری در دنیا تدابیری اندیشیده شده است گفت: برای مثال در آمریکا محل سکونت متجاوزان جنسی اعلام عمومی می‌شود تا همه از آن مطلع باشند و این افراد در صورت تغییر محل سکونت خود و عدم اطلاع رسانی تا 30 سال به زندان محکوم خواهند شد.

کردونی در ادامه با تاکید بر آنکه خون به ناحق ریخته شده آتنا و بنیتا باید منجر به همدلی ملی شود گفت: سیستم قضایی و امنیتی کشور باید برای رصد محکومان خطرناک یک برنامه مدون ارائه دهد.

وی در ادامه با بیان آنکه اگر بخواهیم مسائل بشریت را از ابتدا تا انتها حل کنیم راه به جایی نخواهیم برد بلکه باید بر یک مسئله تمرکز کنیم گفت: در حال حاضر وزارت رفاه موارد کودک آزاری را در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور رصد کرده و آمار دقیقی از میزان کودک آزاری روحی، روانی، جسمی، جنسی و ... در قالب یک اطلس طراحی کرده است.

مدیرکل دفتر امور  آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه تصریح کرد: توسط این اطلس حتی می‌توانیم وضعیت استان‌ها را بر اساس کودک آزاری تحلیل کنیم و برای مثال بگوییم شهری که بالاترین کودک آزاری را دارد، بالاترین نرخ زنان سرپرست خانوار را هم دارد. این در حالیست که تا زمانی که این مسئله به سیاستگذاری منجر نشود بی فایده خواهد بود.

کردونی ادامه داد: تنها پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق کودک مسئله کودکان را حل نخواهد کرد و کارساز نیست بلکه باید به مسائل دیگری چون ایجاد بانک اطلاعات مجرمان و ارتقای سیستم‌های مقابله با جرم نیز تاکید داشته باشیم.

وی در پایان با بیان آنکه زندانیان پس از آزادی باید مورد حمایت قرار گیرند و این حمایت باید توسط نهادهای حمایتی صورت گیرد و رصد نیروهای انتظامی و اطلاعاتی بر وضعیت آنها نیز تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، کردونی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد ضعیف سازمان بهزیستی در مقابل پدیده کودک آزاری با بیان اینکه باید با ظرفیت فعلی حرکت کنیم و راهکارهایی بیاندیشیم که آنچه در شرایط کنونی اجرا می‌شود خروجی بهتری داشته باشد گفت: حجمی از مسائل که روی دوش بهزیستی است غیرقابل باور است. هرچند تصور می کنم پاسخگوترین نهاد در حوزه اجتماعی، بهزیستی است.


وی افزود: باید از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد استفاده کنیم. در کمیته اورژانس اجتماعی موسسان ان.جی.او ها و خیریه‌ها حضور ندارند و چه خوب است که نمایندگانی از موسسات خیریه در این کمیته حضور داشته باشند.


مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وضعیت و رتبه کودک آزاری تهران و حواشی آن در کشور در رتبه هفتم یا هشتم قرار دارد گفت: نرخ کودک آزاری در چند استان بالا و در سه چهار شهرستان نگران کننده است. آماده‌ایم به سازمانهای مردم نهاد استانی کمک کنیم تا به وضع بهتری برسیم.


کردونی در پاسخ به پرسشی درباره ساماندهی وضعیت کودکان زباله گرد اظهار کرد: قرار بود کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شود که اعضای آن مشخص شده‌اند و امید است تیم جدید شورای شهر و شهرداری، در حوزه اجتماعی کارآمد تر وارد عمل شوند. این کمیته بزودی تشکیل خواهد شد و کار را پیش می برد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha