چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 220649

خواب یکی از مهم ترین، حیاتی ترین و سرنوشت ساز ترین نیاز های ضروری بدن انسان محسوب می شود.

چه زمانی «خروپف» باعث مرگ می‌شود؟

سلامت نیوز:بیش از 30 درصد مردم کشور دارای اختلالات خواب هستند. 80درصد پرستاران شب کار نیز از عوارض بی خوابی رنج می برند. 25 درصد آقایان هم دارای اختلالات تنفسی در حین خواب هستند.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: این آمار ها از نظر یک متخصص اختلال خواب موضوع نگران کننده ای است، چرا که افراد از عاضه های بی خوابی و داشتن خواب نامناسب بی اطلاع هستند و به سادگی از این موضوع گذر می کنند. در گفت و گو با رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب در رابطه با این دسته از بیماری های شایع در کشور پرداخته ایم.

دکتر خسرو صادق نیت بیان کرد: خواب یکی از مهم ترین، حیاتی ترین و سرنوشت ساز ترین نیاز های ضروری بدن انسان محسوب می شود. مطالعات نشان داده است، محرومیت از خواب می تواند حیات فرد را به شدت به خطر بیندازد، به عبارتی این نیاز را می توان با نیاز بدن به آب و غذا در یک رده مقایسه کرد. خواب خوب یک ضرورت برای بیداری خوب است، افرادی که می خواهند بیداری خوب و فعالی داشته باشند نیاز دارند خواب خوب و آرامش بخشی را سپری کنند.

وی در ادامه افزود: نیاز خواب بدن در سنین مختلف متفاوت است. در سنین نوجوانی، جوانی و سن بلوغ بدن افراد نیازمند 7 الی 7.30 ساعت خواب مفید است، هرچه سن جوان تر باشد نیاز به خواب نیز بیشتر است برای مثال نوزادان و کودکان نیازمند داشتن بیشترین میزان خواب هستند. یک نوزاد ممکن است در طول روز بیشتر از 16 ساعت هم به خواب احتیاج داشته باشد.

صادق نیت متذکر شد: زمان کافی برای خواب، نیاز بدن را مهیا نمی سازد، برای اینکه کیفیت خواب است که برایمان از هرچیزی مهم تر است. به عبارتی خواب خوب، خوابی است که از کیفیت و مدت زمان مناسبی برخوردار باشد. اختلالات خواب عملا می تواند روی کیفیت و کمیت خواب تاثیر منفی بگذارد. بدین معنا که کیفیت خواب، میزان خواب عمیق ما را کاهش می دهد و یا در واقع خوابمان را نیز منقطع کرده و همچنین بیداری حین خواب را نیز افزایش می دهد که این خود سبب می شود از داشتن یک خواب آرام و دلچسب محروم شویم.

به گفته وی، اگر بخواهیم اختلالات خواب را دسته بندی کنیم، در واقع بیش از 80 نوع اختلالات خواب داریم که مهم ترین آن ها که در این طبقه بندی وجود دارد شامل «بی خوابی» است که معمولا خانم ها را نیز بیشتر درگیر می کند که این عامل به خودی خود به 4 نوع تقسیم بندی می شود. افردی که در شروع خواب مشکل دارند، افرادی که در طی خواب به صورت مکرر بیدار می شوند، افرادی که ناخواسته در صبح بسیار زود از خواب برمی خیزند و در آخر شایع ترین نوع اختلالات خواب افرادی هستند که به مدت کافی می خوابد اما هنگام بیداری از خواب خود احساس رضایت ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب نوع دیگر اختلالات خواب را رفتارهایی دانست که در طول خواب از فرد سر می زند مانند راه رفتن و صحبت کردن در حین خواب. موارد ذکر شده از شایع ترین اختلالات خوابی در کشور محسوب می شود، این دسته از اختلالات بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی شیوع بالاتری دارد و غالبا با افزایش سن کاهش پیدا می کند.

صادق نیت خاطرنشان کرد: نوع دیگری از اختلالات که شیوع بسیار بالاتری را به خود اختصاص داده اند، اختلالات تنفسی در حین خواب است که این وقفه و انسداد در ناحیه حلق رخ داده و مهم ترین علامت آن «خروپف» است که بسیاری از مردم آن را طبیعی قلمداد کرده و برای درمان آن هیچ اقدامی نمی کنند. این عارضه بیشتر در مردان و افراد چاق رخ می دهد و معمولا بعد از سن 40 سالگی در مردان و 50 سالگی در زنان بیشتر دیده می شود.

به گفته وی ، از هر 4 مرد 1 نفر و از هر 10 زن 1 نفر در خواب خروپف می کند، این عارضه با شیوع و خطرات بالا باید بیشتر به آن توجه شود. اما سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چرا خروپف می تواند خطرساز باشد؟ این عارضه علاوه بر اینکه می تواند روزی سرشار از خستگی و خواب آلودگی را برایتان رقم بزند، بلکه می تواند شما را درگیر بیماری های جدی مانند فشارخون، دیابت، تنگی عروق، افسردگی و در نهایت اگر درمان و کنترل نشود فرد به سکته قلبی و مغزی نیز مبتلا کرده و حتی ممکن است جان فرد تحت شعاع قرار بگیرد.

این متخصص یادآور شد: این دسته از بیماری های مرتبط با اختلالات خواب درمان آسانی دارند اما به دلیل تشخیص و درمان دیرهنگام معمولا بیماران درگیر عارضه های نام برده شده اند. تصور اشتباهی که افراد ار خروپف دارند این است که می پندارند یکی از نشانه های خواب عمیق، خروپف است. خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست و شاید به دلیل همین تصور غلط هست که بیش از 80 درصد مردم کشور بسیار دیر برای درمان به متخصص مراجعه می کنند.

رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی دیگر از علائم مهم در افرادی که در گیر این دسته از عارضه ها هستند، خواب آلودگی در طی روز است. ناگفته نماند بیماری «نارکولپسی» که مهم ترین علامت حملات در حین خواب است بیمار را در طول روز درگیر خواب آلودگی های شدید می کند. نارکولپسی یکی از بیماری های مرتبط با اختلالات خواب است. این بیماری خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز را برایان رقم می زند، خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز علامت اصلی و اولیه در در این بیماری است. دمای بدن مبتلایان به حمله خواب، پس از بیدار شدن افزایش می‌یابد و گاهی خُلق آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد. معمولاً مبتلایان به حمله خواب دچار افسردگی هستند. حمله خواب از طریق محرک‌های دستگاه عصبی مرکزی درمان می‌شود.

وی افزود: خیلی از بیماری های زمینه ای می تواند روی خواب فرد تاثیر منفی بگذارد. بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های اعصاب و روان مانند افسردگی و اضطراب همچنین بسیاری از فعالیت های کاری نیز می تواند داشتن یک خواب راحت و دلچسب را از شما دور کند. افراد که شبکاری می کنند و یا در مواجه با برخی از مواد شیمیایی و مصرف برخی از داروها نیز اختلال خواب را برایتان رقم می زند.

صادق نیت در رابطه با مصرف خودسرانه داروهای خواب آور به جام جم آنلاین گفت: عارضه ای که در طی مصرف این دسته از قرص ها گریبان گیر افراد می شود به دلیل مصرف خودسرانه و آگاه نبودن از علت بیماری است، این دسته از داروها علاوه بر وابستگی شدیدی که به دنبال دارند، بدن را نیز در برابر دارو مقاوم کرده و دیگر درمان را بسیار دشوار می کند و معمولا اشتباه دیگری که در این هنگام رخ می دهد این است که افراد تعداد و دوز قرص ها را افزایش داده بنابراین هم بیماری مزمن می شود و هم وابستگی شدید به دارو تشدید پیدا می کند. لذا توصیه اکید می شود افراد خودسرانه داروهای خواب آور استفاده نکنند. بیماری های اختلال در خواب درمان راحتی دارد اما به شرطی که افراد سریع تر به کلینیک های اختلال خواب مراجعه کنند و علائم را نادیده نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha