سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

اگرچه نیامدن مردم یمن به حج سال 96 این نگرانی‌ها را کاهش داد اما بیماری وبا در سال‌های گذشته در مناطق مختلف کشور به‌ویژه در فصل تابستان به‌عنوان یک بیماری خطرناک شناخته شده است.

وبا در راه است؟

سلامت نیوز-محدثه ذوالفقاری:اگرچه نیامدن مردم یمن به حج سال 96 این نگرانی‌ها را کاهش داد اما بیماری وبا در سال‌های گذشته در مناطق مختلف کشور به‌ویژه در فصل تابستان به‌عنوان یک بیماری خطرناک شناخته شده است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از«فرهیختگان آنلاین»، شیوع وبا در یمن و آغاز ایام حج موجی از نگرانی‌ها را برای زائران ایجاد کرده است. اگرچه نیامدن مردم یمن به حج سال 96 این نگرانی‌ها را کاهش داد اما بیماری وبا در سال‌های گذشته در مناطق مختلف کشور به‌ویژه در فصل تابستان به‌عنوان یک بیماری خطرناک شناخته شده است. وبا یک بیماری دهانی مدفوعی است. انتقال بیماری از طریق مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. خوردن سبزی و میوه که با آب آلوده شسته شده‌، شست‌وشوی لباس و ظروف غذا در آب‌های آلوده، استحمام و شنا در آب‌های آلوده و تماس مستقیم با استفراغ و مدفوع بیمار از راه‌های انتقال وباست.

وبا چیست؟ بیماری وبا، نوعی بیماری اپیدمیک است که توسط باکتری ویبریو کولرا (Vibrio Cholerae) ایجاد می‌شود. علائم این بیماری اسهال شدید، گرفتگی عضلات پا و معده و تهوع است. در بدترین حالت، بیمار مبتلا، با از دست دادن آب و مایعات حیاتی بدن، از کارافتادن کلیه و شوک شدید از بین می‌رود. بیماری ممکن است به‌طور ناگهانی در شدیدترین حالت خود بروز کند یا اینکه روندی نسبتا کند داشته باشد اما درهر صورت اگر به آن توجهی نشود، می‌تواند در فاصله 6 ساعت تا کمتر از یک هفته به مرگ منتهی شود.

علائم ابتلا به وبا  افزایش حرکات دودی روده اولین علامت بیماری است و بیمار آن را به صورت احساس پری و سر و صدا بیان می‌کند. مدفوع شل و آبکی که بعد از چند بار دفع مدفوع آبکی، مواد دفعی نمای سوپ برنج به خود می‌گیرد و بوی ماهی پیدا می‌کند. عطش و تشنگی شدید، افزایش ضربان قلب، کاهش فشارخون و گاهی درد ماهیچه‌های شکم به دنبال از دست دادن مقادیر زیاد املاح بدن ازجمله علائم شایع ابتلا به وباست. جبران و جایگزینی آب و الکترولیت‌های ازدست‌رفته از طریق اسهال و استفراغ راه اصلی درمان وباست. آب و الکترولیت 80 تا 90 درصد بیماران وبایی را تنها با محلول خوراکی  ORS می‌توان جبران کرد.

خطر وبا برای گروه خونی O  افرادی که کاهش اسیدیته معده در اثر بیماری مزمن معده و استفاده از آنتی‌اسیدهایی مثل رانیتیدین دارند بیشتر و شدیدتر به وبا مبتلا می‌شوند. وضعیت تغذیه نامناسب مثل اهالی یمن و حاشیه‌نشین‌های شهرها ابتلا به وبا را تشدید می‌کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که گروه خونی O دارند دو تا سه برابر بیشتر از سایر گروه‌های خونی مبتلا می‌شوند. سیر طبیعی بیماری با شدت دهیدراتاسیون و از دست دادن آب در ارتباط است. به‌طوری که موارد خفیف بیماری در عرض یک هفته خود به خود بهبود می‌یابند. هرچقدر تعداد دفعات دفع آبکی مدفوع و اسهال بیشتر باشد، درمان مبتلایان سخت‌تر است.

پیشگیری بهتر از درمان چنانچه از سلامت آب در دسترس اطمینان ندارید، ابتدا آن را جوشانده و پس از سرد کردن مصرف کنید. شست‌وشوی دقیق دستها با آب و صابون قبل از مصرف مواد غذایی و خوراکی و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی را رعایت کنید. از آشامیدن آب‌های مشکوک در فضاهای عمومی پرهیز کنید. از آبمیوه و نوشیدنیهایی که توسط فروشندگان دورهگرد عرضه میشود، استفاده نکنید. سبزی و میوههای شسته‌نشده را در یخچال قرار ندهید. سبزی و میوه‌ها را با دقت خاص و مواد ضدعفونی‌کننده بشویید. حتی‌الامکان در فصل تابستان از مصرف سبزیجات به خاطر امکان ابتلا به بیماری پرهیز باید کرد.
 

*  پزشک عمومی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha