یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 222313

آزمایشگاه سلامت روی تراشه‌ای ساخته شده است که می‌توان آن را روی تلفن همراه نصب کرد. این تراشه قادر است به وسیله حسگر نانوزیستی با سرعت بالا نتیجه آزمایش خون، ادرار و بزاق را ارائه و نشانگرهای بیماری را شناسایی کند

آزمایشگاه سلامت‌ روی تلفن همراه

سلامت نیوز: آزمایشگاه سلامت روی تراشه‌ای ساخته شده است که می‌توان آن را روی تلفن همراه نصب کرد. این تراشه قادر است به وسیله حسگر نانوزیستی با سرعت بالا نتیجه آزمایش خون، ادرار و بزاق را ارائه و نشانگرهای بیماری را شناسایی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان دانشگاه ایلینویز موفق به ارائه فناروی شدند که با استفاده از آن می‌توان از تلفن همراه به‌ عنوان ابزار تشخیص طبی استفاده کرد. این ابزار که یک آنالیزکننده انعکاسی و عبوری موسوم به TRI است، تنها 550 دلار قیمت دارد که می‌تواند با تلفن همراه جفت شده و روی خون، ادرار و بزاق آزمایش‌های پزشکی را انجام دهد؛ این درحالی است که تجهیزات تشخیصی فعلی قیمتی در مقیاس چند هزار دلار دارند.


 به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،دونالد بیگار استاد رشته مهندسی این دانشگاه گفت: این دستگاه آنالیز، یک زیست ‌حسگر است که می‌تواند سه آزمون رایج را در بخش تشخیص طبی انجام دهد. البته این حسگر را می‌توان به ‌گونه‌ای تغییر داد که قادر به انجام آزمایش‌های متعدد دیگر باشد.


این گروه تحقیقاتی با استفاده از این حسگر، نشانگر ویژه‌ای را در بدن زنان باردار شناسایی کردند که نشان از زایمان زودرس دارد. نتایج این آزمایش قابل رقابت با نتایج به دست آمده از تجهیزات طیف‌سنجی بیمارستانی است و مزیت این روش قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان است.
در حال حاضر روش الیزا برای شناسایی پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود در خون بسیار رایج بوده و در آزمون‌های تشخیصی استفاده می‌شود. تغییر رنگ عامل اصلی شناسایی در این روش است.


در روش TRI، دوربین تلفن هوشمند به ‌عنوان یک طیف‌سنج عمل می‌کند. در این تلفن همراه یک کارتریج میکروسیالی وجود دارد که قادر است از چند نمونه مختلف آزمایش گرفته و نتایج آن را ارائه کند؛ بنابراین این روش برای افرادی که به تجهیزات بیمارستانی دسترسی ندارند، ابزار مناسبی است تا نشانگرهای بیماری را در بیماران مورد آزمایش قرار دهند.
نتایج این پروژه در نشریه Lab on a Chip منتشر شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha