طبق یافته های جدید محققان، داشتن لنزهای تماسی چشم در هنگام شنا می تواند به ایجاد نوعی بیماری خطرناک چشمی و آسیب جدی به چشم منجر شود.

استفاده از لنز تماسی هنگام شنا به چشم ها آسیب می زند

سلامت نیوز:طبق یافته های جدید محققان، داشتن لنزهای تماسی چشم در هنگام شنا می تواند به ایجاد نوعی بیماری خطرناک چشمی و آسیب جدی به چشم منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بیماری «آکانتامیبا کراتیتیس» نوعی بیماری چشمی نادر و بسیار خطرناک عفونت قرنیه است که عامل ایجاد آن نوعی موجود میکروسکوپی به نام آمیب است. این بیماری می تواند چنان به چشم آسیب رساند که حتی در برخی موارد به کوری دائم منجر می شود.

این آمیب که معمولا در مناطق آبی آلوده و استخرهای عمومی با سطح بهداشتی پایین یافت می شود، در صورت وجود لنزهای تماسی بر روی چشم، با نفوذ به زیر آن و در نتیجه تماس راحت و طولانی تر با بافت چشم، می تواند موجب ایجاد بیماری آکانتامیبا کراتیتیس شود.

محققان استرالیایی در طول مدت ۱۸ سال، ۳۴ نفر را در رابطه با این بیماری که دارای علائمی نظیر درد چشم، قرمزی، تورم، زخم قرنیه حلقوی و ضعف بافت چشم ها بودند شناسایی و مورد بررسی قرار دادند.

بررسی ها نشان می دهد تعداد زیادی از این بیماران (۸۶ درصد) کسانی بوده اند که هنگام شنا در استخرهای عمومی، لنز تماسی بر چشم خود داشته اند.

گفتنی است اکثر موارد مذکور با درمان های دارویی بهبود پیدا کرده، ولی شدت بیماری برخی از آنها تا اندازه ای بوده که به عمل جراحی نیاز بوده است.

با این حال محققان توصیه می کنند هرچند استفاده از عینک های مخصوص شنا می تواند ایمنی بسیاری را در این خصوص به وجود آورد، ولی اگر لنزهای تماسی را با دستورالعمل پزشکان و رعایت اصول بهداشتی، به صورت صحیح و مناسب بر چشم گذارند، حتی با وجود آنها نیز می توانند از شنا در استخر لذت ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha