عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که به‌علت کمبود پرستاری در بیمارستان‌ها، پدیده‌ای بنام همراه بیمار شکل گرفته است، گفت: مراکز خصوصی و خیریه چاره‌ای جز استفاده از کمک پرستار بجای همراه بیمار در چارچوب مقررات مربوطه نخواهند داشت.

برای تأمین کمبود پرستار هیچ رده‌ای بجز پرستار امکان‌پذیر نیست

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که به‌علت کمبود پرستاری در بیمارستان‌ها، پدیده‌ای بنام همراه بیمار شکل گرفته است، گفت: مراکز خصوصی و خیریه چاره‌ای جز استفاده از کمک پرستار بجای همراه بیمار در چارچوب مقررات مربوطه نخواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، دکتر حیدرعلی عابدی  در واکنش به انعکاس خبری که در موضوع کمک پرستار باعث سوءتفاهم شده است، گفت: هرگز کمک پرستار با آموزش یک ساله جایگزینی برای پرستاران که علاوه بر گذر از سد کنکور حداقل ۴ سال آموزش می بینند ،نیست و منظور از تربیت این رده تنها جایگزینی مناسب همراه بیمار و کاهش فشار بر بخش های بیمارستان ها است که امروزه علاوه بر بیماران و کادر درمان باید شلوغی تردد همراهان را با وجود مشکلات جنبی تحمل کند.

وی با بیان این‌که پرستارانی که ۴ سال درس می‌خوانند چطور ممکن است با کمک پرستار که یک دوره یکساله گذرانده جایگزین شود؟. ادامه داد: هدف اصلی این است که مراقبت خوبی در بیمارستان های کشور به بیماران ارائه دهند و برای مراقبت خوب باید افراد مناسبی را تربیت کنند.

دکترعابدی خاطرنشان کرد: وقتی عضوی از خانواده‌ها مجبور شود که از بیمار بستری مراقبت کند، مشکلاتی برای سیستم درمانی و خانواده او بوجود می‌آید. بنابراین باید شرایطی فراهم شود که افراد نگرانی از بابت مراقبت بیمار خود نداشته و با آسودگی خاطر بیمار را در بیمارستان بستری کند و نیاز به اجبار برای مراقبت از بیمار خود را نداشته باشند. از طرفی قابل قبول نیست که برای ارائه خدمات اولیه و ابتدایی بیمار، به بهانه کمبود از افراد با تحصیلات بالا استفاده شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: در کادر پرستاری تنها کارشناس پرستاری است که دانش کافی دارد و بیماری‌ها، نحوه انتقال بیماری، علایم و واکنش‌های بیمار را می‌شناسد و بر همه پاسخ‌های جسمی و روانی و مشکلات بیمار آگاه است و به طور قطعی می‌تواند مشکلات بیمار را مدیریت کند و یا به پزشک به طور اصولی گزارش دهد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: از این‌رو نباید به بهانه کمبود از پرستار تحصیل کرده کارهای ابتدایی خواسته شود و از طرفی تربیت این تعداد پرستار در هیچ زمانی و در هیچ کشوری بطور کامل ممکن نیست، بنابراین روند فعلی استفاده از همراه بیمار به استفاده از کمک پرستار با ضوابطی که معاونت پرستاری وزارت تعیین کرده تغییر یابد

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha