« مردم امروز غم و شادی رو با هم تجربه كردند!» این جمله را مجری تلویزیون بعد از اعلام خبر اعدام قاتل آتنا اصلانی به كار برد. شاید منظورش از شادی آن كف و سوت‌زدن‌هایی بود كه همزمان با بالا رفتن جرثقیل، میدان پارس‌آباد را قُرق كرد و مردی را با خود بالا برد كه حتی خانواده‌اش هم خواستار قصاصش بودند.

قاتل آتنا در ملأعام،با حضور گسترده كودكان اعدام شد/به تماشای چه نشسته‌ایم؟

سلامت نیوز: « مردم امروز غم و شادی رو با هم تجربه كردند!» این جمله را مجری تلویزیون بعد از اعلام خبر اعدام قاتل آتنا اصلانی به كار برد. شاید منظورش از شادی آن كف و سوت‌زدن‌هایی بود كه همزمان با بالا رفتن جرثقیل، میدان پارس‌آباد را قُرق كرد و مردی را با خود بالا برد كه حتی خانواده‌اش هم خواستار قصاصش بودند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: قصه را همه می‌دانند. كسی نیست كه نام و داستان دردناك آتنا را نشنیده باشد، دختری كه ٢٢ روز پس از گم شدنش، پیكر بی‌جانش را تحویل خانواده‌اش دادند.  اما گویی درد این قصه را پایانی نیست.
هنوز خورشید سر بلند نكرده، ساعت‌هاست پارس‌آبادی‌ها مشتاقانه در انتظارند، خانواده‌های پارس آبادی به همراه كودكان‌شان چشم دوخته‌اند به آسمانی كه قرار است تا دقایقی دیگر جسم بی‌جان مردی در آن تاب بخورد. مردی كه قانون و شرع برای جنایتی كه مرتكب شده مجازات اعدام را در نظر گرفته است. ماموران اجرای حكم مرد را وارد میدان می‌كنند، خشم مردم تمامی ندارد، طناب دور گرد مرد حلقه می‌شود، جرثقیل بالا و بالاتر می‌رود و شور و شعف مردم روی حافظه گوشی‌هایی با فلش‌های روشن ثبت می‌شود و دوربین‌های خبرنگاران همه‌چیز را با دقت ثبت می‌كند. خانواده‌ای را كه روی زیراندازی در حاشیه خیابان منتظر بزرگ‌ترین اتفاق شهرند، كودكانی كه زیر دست و پای بزرگ‌ترها می‌چرخند و انگار هنوز نمی‌دانند قرار است به نظاره چه چیزی بنشینند. دوربین‌ها كودكان را سوژه می‌كنند. كودكانی كه هم سن و سال آتنا هستند حالا آمده‌اند تا خشن‌ترین صحنه‌ای را كه می‌توان برای تماشا تصور كرد، در میان شور بزرگ‌ترها به تماشا بنشینند. كانال‌های اینستاگرامی اعدام را به صورت زنده در سپیده دمان پارس‌آباد پخش می‌كنند. در میان فلش‌های روشن موبایل‌ها جرثقیل بالا می‌رود. همه از مرگ مجرم مطمئن شده‌اند، هنوز آدم‌ها در حلقه‌ای كه همچنان مشتاق تماشای مرگ است، ایستاده‌اند. پزشك مرگ قاتل را تایید می‌كند، شاتر دوربین‌ها هنوز كار می‌كند، هنوز عكاس‌ها دست‌شان را از روی شاتر برنداشته‌اند، تصاویر از كیسه‌ای سیاه كه جسد مرد در آن قرار می‌گیرد تا در بسته آمبولانس را هم ثبت می‌كند. تصاویر با عجله مخابره می‌شوند. سوژه داغ روز، خبر اعدام است. خبری كه بسیاری، ماه‌ها منتظرش بودند. خبر قبل از بیدار شدن مردم، گوش شهر را پر كرد، ویدیوها منتشر شده، اینستاگرامی‌ها در انتشار خبر كم نگذاشته‌اند.

اما موج غالب در فضای مجازی و افكار عمومی این سوال بزرگ را مطرح می‌كند كه‌: «تماشای اعدام چه لذتی برای تماشاچیان دارد؟»
سوالی كه هر بار حكم اعدامی در ملأعام اجرا می‌شود، مطرح می‌شود و بعد به فراموشی سپرده می‌شود.


حالا چراغ‌های روشن دوربین‌هایی كه به تعبیر مهدیه: «خشونت را نشخوار می‌كنند» در سیاهی صبح پارس‌آباد چشمان حیرت زده كودكانی كه شاید روزگاری همبازی آتنا بوده‌اند را ثبت نمی‌كنند. شاید پدری كه كودكش را در آغوش گرفته و همصدا با دیگرانی كه با بالا رفتن جرثقیل فریاد شادی‌شان آسمان را پر می‌كند، نمی‌داند چه حجمی از خشونت را به وجود فرزندش تزریق كرده است.شاید مادری كه فرزندش را برای همدردی با همشهری‌اش سیاه‌پوش به میدان آورده نمی‌داند چه تصویری قرار است برای همیشه در ذهن فرزندش حك شود. شاید هیچ كدام از حاضرینی كه پشت داربست‌های میدان اعدام خشم خود را فریاد زدند و مرگ یك قاتل را جشن گرفتند، نمی‌دانستند كه این آخر داستان جنایت نیست، خشونت باز هم پای چوبه‌ دار بازتولید شده است.

بازخوردها به اعدام قاتل آتنا در فضای مجازی تا ساعت‌ها ادامه داشت و سوالی كه مطرح بود شیوه استفاده از امكان شبكه‌های اجتماعی بود برای پوشش این مراسم توسط «شهروند خبرنگارها»‌، پخش زنده مراسم اعدام از اینستاگرام هم به همان میزان طرفدار داشت كه اجرای حكم در میدان پارس‌آباد. امین در توییتر در واكنش به این اتفاق نوشت: در اینستاگرام درحال پخش زنده اعدام قاتل آتنا هستند. مردم كامنت می‌گذارند: «لنز دوربینت كثیف است، تمیزش كن قشنگ ببینیم.» یكی دیگر از كاربران هم نوشت: «قاتل آتنا اعدام شد، در ملأعام، با حضور گسترده كودكان، تا این چرخه ادامه داشته باشه احتمالا!» رضا هم در واكنش به تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از این اتفاق نوشت: «تصاویری كه از حضور مردم برای تماشای اعدام قاتل آتنا منتشر شده، نشون میده این جامعه چقدر بیماره و این چقدر دردناكه.» در كنار كسانی كه از اعدام فردی كه جنایتی همچون قتل یك دختر ٩ ساله را به شكلی فجیع مرتكب شده، حمایت می‌كردند، بودند كسانی كه اجرای این حكم را در ملأعام تقبیح كردند و بسیاری هم خواهان ممنوعیت حضور كودكان در چنین مراسمی شدند. الهام با انتشار تصویر یكی از كودكانی كه در آغوش پدر منتظر اجرای حكم بود، نوشت: «مسوولان محترم ممنوعیت حضور در مراسم اعدام را اعلام كنید نه ممنوعیت حضور در ورزشگاه‌ها را.» فیروزه هم در این رابطه نوشت: «كاری به درست و غلط بودن اعدام ندارم، اما در عجبم از جماعتی كه نه تنها خودشون میرن تماشای مرگ و اعدام، بلكه بچه‌های كوچیكشون روهم با خودشون میبرن!»
اجرای حكم اعدام در ملأعام از منظر صادر‌كنندگان این حكم، می‌تواند نقش بازدارنده در تكرار جرایم داشته باشد، اما میزان استقبال از برگزاری چنین مراسمی همواره موجب نگرانی جامعه شناسان بوده و هر بار بعد از برگزاری چنین مراسمی، نقدهایی مطرح می‌شود، اما تكرار این چرخه، سهمی است كه نصیب اجتماع می‌شود و نسل به نسل به ارث می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha