روز گذشته معصومه ابتکار، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس خواستار تسریع در رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان شدند.

لزوم رسیدگی خارج از نوبت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

سلامت نیوز: روز گذشته معصومه ابتکار، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس خواستار تسریع در رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،در این نامه از رئیس مجلس خواسته شده به این لایحه كه سال‌هاست در مجلس با توقف و اطاله دادرسی مواجه شده، توجه بیشتری شود.

وجود خلأ‌های قانونی كه درخصوص كودك‌آزاری، باعث شده تا قوه قضاییه در سال 88لایحه 54ماده‌ای را با عنوان لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان به هیأت دولت تقدیم كند. این مصوبه در آبان‌ماه همان سال به مجلس ارسال شد اما پس از گذشت 6سال هنوز این لایحه در دست بررسی است. سرپرست امور مجلس وزارت دادگستری، با بیان اینكه ماده 15این لایحه در جلسه روز یكشنبه مجلس حذف شده است، به همشهری گفت:‌در جلسه روز یكشنبه كمیسیون قضایی مواد 14و 15این لایحه مورد بررسی قرار گرفت كه در نهایت ماده 15این لایحه كه مربوط به ازدواج كودكان و نوجوانان می‌شد حذف شد چون در موضوع ازدواج كودكان قوانین دیگری در قانون حمایت از خانواده وجود دارد و ضرورتی ندارد كه این موضوع دوباره در لایحه تكرار شود.

علی‌محمد اسفنانی، با اشاره به طولانی شدن روند رسیدگی به این لایحه گفت: این لایحه از مجلس نهم باقی مانده و ضروری است كه در تصویب آن تسریع شود. به گفته علی محمد اسفنانی یكی از اشكالات وارد بر سیستم قانونگذاری كشور این است كه با پایان یافتن یك دوره مجلس همه طرح‌ها و لوایح نیمه‌كاره كه حتی در كمیسیون‌ها تصویب شده و نوبت صحن به آنها نرسیده از دستور كار خارج می‌شود؛ درحالی‌كه وقت و هزینه زیادی برای آنها صرف شده است. به همین علت قرار شده تا كارگروهی با ریاست رئیس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و تعدادی از اعضای كمیسیون و برخی كارشناسان مرتبط تشكیل شود و موضوع به‌صورت ویژه مورد بررسی و از ابتدا تا انتهای لایحه مورد بازنگری جدی قرار بگیرد و مصوبه كارگروه در كمیسیون بررسی شود تا زمان كمتری برای تصویب در كمیسیون لازم باشد.

وی با بیان اینكه به‌نظر می‌رسد تا پایان آبان‌ماه تصمیم نهایی در كارگروه و كمیسیون گرفته شود، گفت: با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان می‌توانند درخواستی با امضای 50نفر تقدیم هیأت رئیسه مجلس كنند تا این لایحه خارج از نوبت رسیدگی شود؛ در غیراین صورت اگر لایحه پشت نوبت بقیه طرح‌ها و لوایح باقی بماند سال آینده نوبت رسیدگی به آن می‌شود. اسفنانی گفت: ممكن است چند ماده به این لایحه اضافه شود چرا كه برخی مواد آن را باید گسترش داد و برخی حمایت‌ها باید بیشتر شود. در عین حال ممكن است برخی حذفیات مواد هم با هم تجمیع شده و در نهایت شاهد 60یا 65ماده از 80ماده اولیه باشیم.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha