زهره را دیروز ظهر به خاک سپردند. مادر در مراسم تشییع، بسته‌های نقل را یکی یکی باز می‌کرد و روی سر مهمان‌ها می‌ریخت. دستش را جلوی دهانش می‌گرفت و کل می‌کشید و می‌گفت دخترم عروس شد.

ایست قلبی علت مرگ دانشجوی پزشکی شهرکرد!

سلامت نیوز: زهره را دیروز ظهر به خاک سپردند. مادر در مراسم تشییع، بسته‌های نقل را یکی یکی باز می‌کرد و روی سر مهمان‌ها می‌ریخت. دستش را جلوی دهانش می‌گرفت و کل می‌کشید و می‌گفت دخترم عروس شد.

به گزارش سلامت نیوز، به نوشته اعتماد، زهره قاسمی؛ ٢٧ ساله دانشجوی ترم آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود. جمعه شب هم‌خوابگاهی‌هایش پیکر نیمه‌جان او را در حمام خوابگاه پیدا کردند. هواکش کوچکی که برای ردیف ٦ تایی حمام‌های داخل خوابگاه نصب کرده بودند از مدت‌ها قبل خراب بود و لوله‌های گاز موتورخانه هم مشکل نشت گاز داشت.

جمعه شب بود و دختران خوابگاه هر کدام مشغول آماده کردن خودشان برای کلاس‌های صبح شنبه بودند. میان همهمه داخل خوابگاه مونوکسید کربن ذره ذره از داخل لوله‌ها وارد فضای حمام شد و نفس‌های زهره را به شماره انداخت. تشنج کرد. کسی صدای فریادش را نشنید تا اینکه ساعت ٩ شب هنگام حضور و غیاب دختران خوابگاه، هم‌اتاقی‌هایش متوجه شدند زهره نیست. لباس‌های شسته شده‌اش را داخل سطل جلوی در حمام گذاشته بود و خودش بی‌نفس داخل حمام. دخترها او را از داخل حمام بیرون آوردند و با اورژانس تماس گرفتند. یکی از دانشجوهای ترم آخر از طبقه اول خوابگاه برای دادن تنفس مصنوعی آمد. اما کار از کار گذشته بود. دانشجوی سال آخر پزشکی که آن شب بالای سر زهره اقدام‌های اولیه را برای بازگشت او به زندگی انجام داد به «اعتماد» گفت: «احیای قلبی و تنفسی را شروع کردم. به خاطر گاز دی اکسید کربن دچار تشنج شده بود. نبضش نامنظم می‌زد. ٢٠دقیقه بعد اورژانس آمد تا زهره را با خودش به بیمارستان ببرد.

پرستاران اورژانس حتی برانکارد هم نداشتند و او را مقابل چشم دانشجویان گریان و نگران خوابگاه کشان‌کشان از ٤ طبقه ساختمان با پتو پایین بردند. کپسول اکسیژنی که از داخل آمبولانس آوردند هم اکسیژن نداشت. دیگر دیر شده بود و زهره فوت کرد. با این حال او را به بیمارستان منتقل کردند. ساعت ١ بعد از نیمه شب پدر و مادرش از راه رسیدند.

مادر زهره دانشجوها را دید که با چشم‌های گریان در حیاط بیمارستان دور هم جمع شده بودند. رفت بالای سر دخترش و شروع کرد به فریاد زدن» زهره اصفهانی بود. فاصله تهران تا اصفهان ٤ ساعت است و زهره هر پنجشنبه برای دیدن پدر و مادرش به اصفهان می‌رفت. اما شنبه این هفته یکی از استادهای زهره او را به بیمارستانی در شهرکرد معرفی کرده بود تا مشغول به کار شود. پدر زهره کارگر کارخانه ساخت ظروف یک‌بار مصرف است و حالا در غم از دست دادن دختری است که با هزار امید و آرزو او را به شهرکرد فرستاده بود تا به قول خودش «خانم دکتر» شود. حالا هر پنجشنبه پدر و مادر و برادران ١٤ ساله و ٩ ساله زهره همراه با مادر و پدرشان به قبرستان روستای قلعه بهمن اصفهان می‌روند و به یاد جمعه‌ای که پیکر بی‌جان عزیزشان به خانه بازگشت اشک می‌ریزند.

در همان ساعت‌های اولیه انتشار خبر، بعضی منابع اعلام کردند که علت مرگ دانشجوی پزشکی دانشگاه شهر کرد ایست قلبی بوده است. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در اطلاعیه‌ای علت فوت او را ایست قلبی اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده بود: «یکی از دانشجویان دختر دچار ایست کامل قلبی، تنفسی شد که با وجود اقدامات کامل احیا توسط اورژانس ١١٥ و نیز انتقال بیمار به بیمارستان آیت‌الله کاشانی متاسفانه نتیجه احیا موفقیت‌آمیز نبوده و ایشان فوت کردند. مراتب از همان دقایق اولیه به اطلاع مسوولان دانشگاه رسانده‌شد و ریاست دانشگاه به همراه تعدادی از معاونان و مسوول حراست و بازرسی دانشگاه در بیمارستان و همچنین در محل وقوع حادثه حضور یافتند و از نزدیک در جریان چگونگی وقوع حادثه قرار گرفته و اعلام همدردی با دانشجویان نمودند و تاکید موکد به بررسی کلیه ابعاد حادثه تا مشخص شدن نتیجه قطعی داشتند.

بدیهی است بعد از قطعی شدن و اعلام علت مساله از طرف مراجع ذی‌صلاح از طریق روابط عمومی دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.» برخی منابع هم خبر از خودکشی او می‌دادند. اما انتشار این خبرها با واکنش شدید دانشجویان این خوابگاه مواجه شد. دانشجوها همان شب با موبایل‌های روشن مقابل اتاق مدیریت دانشگاه رفتند تا اعتراض‌های‌شان را نسبت به اعلام این خبر نادرست اعلام کنند. یکی از دانشجویان این دانشگاه درباره دلایل اعتراض آن شب می‌گوید: «هیچ امکانات درمانی داخل خوابگاه ما که تا شهر فاصله ٢٠ دقیقه‌ای دارد نیست. این اتفاق به علت نشت گاز در لوله‌های حمام اتفاق افتاده بود و هواکش‌های داخل حمام هم خراب بود. به خاطر همین جریان گاز داخل حمام جمع شده بود.» یکی دیگر از دختران خوابگاه که آن شب شاهد فوت زهره بود، می‌گوید: «یکی از دخترها قبل از زهره به حمام خوابگاه رفته بود و بیرون آمد. او دچار سرگیجه و خواب‌آلودگی شده بود. دانشجویان با اورژانس تماس گرفتند و به صورت تلفنی با انجام اقدامات لازم او را به حالت طبیعی برگرداندند. بچه‌ها به سرپرست خوابگاه گفتند که داخل مجموعه بوی گاز می‌آید و سرپرست گفت موضوع را پیگیری می‌کند. آن شب هیچ کدام از دانشجوها نمی‌دانست که زهره داخل حمام است. چون صدای آب و شست‌وشو نمی‌آمد. حالا که دو شب از مرگ او می‌گذرد گاز موتورخانه را قطع کرده‌اند و حتی آب گرم هم در خوابگاه نداریم. وسایل گرمایشی هم همه خاموش است، چون گاز نداریم. البته بچه‌ها از ترس‌شان پنجره‌ها را باز کرده‌اند تا اگر گاز از جایی نشت کند از پنجره‌ها بیرون برود. خوابگاه ما دو سال ساخت و ٤ طبقه دارد. سیستم برق‌کشی ساختمان خوابگاه روزهای اول مشکل داشت. طوری که شیرهای آب هم جرقه برق می‌زد.» سرانجام صبح دیروز سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را علت فوت دانشجوی پزشکی شهرکرد اعلام کرد.

فریده دارابی گفت: «پس از طی مراحل پزشکی قانونی مراسم تشییع خاکسپاری مرحومه زهره قاسمی با حضور ریاست و معاونین و مسوولان دانشگاه و خانواده و دوستان آن مرحومه برگزار شد. با توجه به اعلام اولیه پزشکی قانونی مبنی بر مسمومیت گاز مونوکسید کربن به عنوان علت فوت متوفی، سرپرست دانشگاه دستور بررسی در ارتباط با علت و چگونگی وقوع این حادثه را داد.» خالدی‌فر، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز از برخورد قاطع و قانونی با کلیه مقصران و خاطیان این حادثه که منجر به این ضایعه دلخراش شده خبر داد. وی افزود: «تلاش می‌شود با انجام اقدامات فوری و همچنین برنامه‌ریزی صحیح و اصولی دراز مدت از تکرار چنین حوادث غم‌انگیز جبران‌ناپذیر جلوگیری به عمل آید.»

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان از اتخاذ تصمیمات لازم در خصوص مدیریت این حادثه و پیشگیری از تکرار مجدد آن در جلسه‌ای با حضور نمایندگان و بازرسانی از وزارت بهداشت و مسوولان این دانشگاه در دفتر ریاست دانشگاه خبر داد. همچنین سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: هیاتی از سوی کمیسیون بهداشت به بررسی علت فوت دانشجوی شهرکردی می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha