دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 226720

۱۰۰ میلیارد تومان سالانه در کشور ایران برای تهیه سرم و واکسن بیماری هاری هزینه می‌شود.

هاری در کمین جان ۳ هزار ایرانی!

سلامت نیوز:۱۰۰ میلیارد تومان سالانه در کشور ایران برای تهیه سرم و واکسن بیماری هاری هزینه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هاری یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های ویروسی که قدمتی ۳ تا ۴ هزار ساله دارد، یکی از ۸۰۰ بیماری مشترک انسان و دام با قابلیت کشندگی صد در صد و مهم‌تر از آن صد درصد قابل پیشگیری است.

واکسن‌های هاری اگر تزریق نشوند نزدیک به سه هزار نفر در سال به دلیل ابتلا به این بیماری جان خواهند سپرد.


روزی دو گازگرفتگی توسط سگ‌های ولگرد

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان بهشهر اعلام کرد، سگ‌های ولگرد پارسال ۷۰۰ بهشهری را گاز گرفتند، بیشترین مورد گزش سگ در شهر‌های زاغمرز و روستا‌های تابعه میانکاله اتفاق افتاد.


جولان سگ‌های ولگرد در بابل

یکی از اهالی خیابان امیرکبیر غربی، فردوس ۱۴ شهرستان بابل در گفتگو با می‌گوید: تجمع سگ‌های ولگرد سبب وحشت مردم این منطقه شده است.

این شهروند که حاضر به عنوان نام خود نشد، می‌گوید: کودکان ما جرات ندارند برای بازی کردن به کوچه بروند و امنیت وجود ندارد.

اشکپور سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران نیز گفت:: سگ‌های ولگرد ۱۸ اردیبهشت ماه نیز در مسیر بابل به بابلسر منطقه امیر پازواری، به مردی ۵۵ ساله حمله کردند.

وی با بیان اینکه این مرد از نواحی مختلف بدن دچار مصدومیت شدید شد، افزود: با تلاش نیرو‌های پایگاه اورژانس میربازار بابلسر، مصدوم به بیمارستان شفای این شهرستان منتقل شد.


کودکان، قربانیان اصلی هاری در جهان

برنادت آبلا ریدر نماینده سازمان بهداشت جهانی در آمل گفت: ۴۰ درصد آمار جان باختگان بیماری هاری کودکان هستند.

وی با اشاره فعالیت‌های مثبت و رو به پیشرفت ایران در مهار کامل بیماری هاری ابراز امید واری کرد ایران به پایان مسیر رفع مشکل هاری نزدیک شده است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی، ریشه کنی بیماری هاری تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی را چشم انداز تعریف شده این سازمان برای حذف این بیماری دانست و افزود: متعهد کردن کشور‌ها به تخصیص مزارع برای نگهداری و واکسیناسیون سگ‌ها و دیگر حیوانات گزنده ناقل هاری و نیز گسترش مبادلات علمی و آموزشی میان کشور‌های دنیا از جمله اقدامات برای رسیدن به این نتایج است.

سالانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست می‌دهند، بیماری که برنامه ریزی برای به صفر رساندن آن ۲۲ دانشمند برتر ایران و جهان را در کنفرانس بین المللی در آمل گرد هم آورده است.


آمل ۱۱ روز میزبان همایش بین المللی پیشگیری از هاری

همایش بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری با هدف اجرای طرح‌های مشترک با کشور‌های دنیا برای مقابله با این بیماری بمدت ۱۱ روز در دانشگاه شمال آمل آغاز به کار کرد.

غلامی دبیر علمی کارگاه بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری گفت: بیماری هاری مرزی نمی‌شناسد به دلیل اینکه از طریق حیوانات منتقل می‌شود این باید بصورت فرا مرزی و بین کشوری روی آن فکر شود.

وی افزود: استادان و پژوهشگرانی از کشور‌های، فرانسه، افریقای جنوبی، جمهوری آذربایجان، عراق، لیبی، مراکش، بوتان، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، اسپانیا و هند حضوری و نمایندگانی از کشور‌های بلژیک، ایتالیا و انگلیس به صورت ویدئو کنفرانس در همایش بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری حضور دارند و درباره آخرین دستاورد‌های علمی خود با هم بحث و تبادل نظر می‌کنند.


ریشه کنی بیماری هاری تا سال ۲۰۳۰

سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ بیماری هاری را ریشه کن کند.

دکتر ریدر عضو سازمان جهانی بهداشت و رئیس ریشه کنی هاری در دنیا گفت:سعی کردیم ابتدا بیایم کشور‌های جهان را کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم تبادل دانشی و تجربی داشته باشیم و در کنار آن مراکزی را ایجاد کنیم برای نگهداری سگ‌ها تا با تزریق واکسن ۷۰ درصد از این حیوانات که ناقل این بیماری هستند درمان شوند.


راهکار‌های درمان بیماری هاری

بهره گیری از روش‌های درمانی بروز و دنیای وب از جمله راهکار‌های درمان و آگاهی بخشی این بیماری است.

دکتر نسیم صلاح الدین کارشناس سازمان جهانی بهداشت گفت: رژیم‌های درمانی ابداع شده است که بتوانند با مصرف مقدار کمتری از واکسن همان نتیجه را بگیرند، ولی در تحقیقات اخیر به این نتیجه می‌رسند که بتوانند با تعداد مراجعات کمتری همان اثر بخشی را داشته باشند.

پروفسور کرام بال استاد دانشگاه لوزان سویس گفت: می‌خواهند نوع سیستم آموزش هاری را تغییر دهند یکی از راه‌های آن استفاده از وب برای این کار است.


اقدامات موثر درمان بیماری هاری در ایران

آسوری رئیس انستیتو پاستور شمال ایران با بیان اینکه اقدامی که در ایران و در انستیتو پاستور شمال کشور تاکنون نتایج خوبی داشته است، گفت: در مدت زمان ۵ سال توانستیم به یک مدل دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۷ بخش‌نامه دستورالعمل ستاد کنترل جمعیت ناقل بیماری ابلاغ شد، افزود: ۷۵ درصد سگ‌های جامعه اگر واکسینه شوند بیماری هاری ریشه‌کن می‌شود.

رئیس پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور با اشاره به اینکه بحث مهار هاری را در دستور کار قرار دادیم افزود: تمام کشور‌هایی که در این زمینه موفق بودند بر اساس اصول علمی پیش رفتند؛ فرانسوی‌ها می‌گویند ما ۶۰ سال است سگ ولگرد نداریم و در سال ۱۹۰۳ انگلیس هاری را ریشه‌کن کرد، اما هنوز در کشور ما سگ‌های ولگرد هاری وجود دارد.

آسوری با بیان این‌که کمیته کشوری حذف هاری شکل گرفت گفت: دستورالعمل‌های جدیدی صادر شد و برای کنترل هاری ابتدا مردم باید آگاه شوند.

رئیس پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور به زنده گیری سگ‌ها اشاره کرد و افزود: بحث دوم زنده‌گیری سگ‌ها است که با شناسایی سگ‌های و واکسینه کردن سگ‌های گله آن‌ها را شناسنامه‌دار می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که از سال ۶۳ تا ۸۳، ۱۰ مورد مرگ و سال گذشته به تنهایی ۷ مورد مرگ داشتیم گفت: بیش از ۱۵۵ هزار نفر در سال گذشته دچار گزیدگی شدند که برای درمان آن بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در ۷۰۰ نقطه کشور هزینه شد.

آسوری با بیان اینکه اگر همکاری‌های بین بخشی وجود داشته باشد قطعا تا ۴ سال آینده بیماری هاری در کشور از بین می‌رود، تاکید کرد: مهار بیماری هاری برای اولین بار به‌صورت پایلوت در کشور در بخش دشت سر آمل با توانمند‌سازی و آموزش روستاییان شروع شد.


حذف هاری با حذف سگ‌های ولگرد

معدوم کردن سگ‌های ولگرد در شهر‌ها با هدف حذف بیماری هاری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگاه بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری در آمل گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه برای حذف بیماری هاری در کشور، شناسایی و حذف سگ‌های ولگرد در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها که سلامت شهروندان را با چالش مواجه کرده، در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: به منظور اجرای این طرح قرار شد تا در ۵ استان کشور با همکاری وزارت بهداشت، سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و دامپزشکی برای معدوم، واکسینه و قلاده گذاری سگ‌های ولگرد اقدام شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معدوم کردن سگ‌های ولگرد در شهر‌ها با هدف کاهش کنترل هاری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

شناسایی و معدم سازی حیوانات معلول و بیمار آلوده به بیماری هاری از دیگر برنامه‌های کنترل هاری در ایران است.

در این همایش ۱۱ روزه که تا ۲۷ مهر ادامه دارد، ۱۱ روز کارگاه‌های تخصصی و دو روز آزمایشی تشکیل می‌شود و ۷ روز آموزش تئوری و دو روز حضور در میدان و تزریق واکسن هاری به سگ آموزش داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha