چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 228479

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان در خصوص ایمنی گاز شهری نکات ایمنی را به شهروندان توصیه کرد.

توصیه‌های ایمنی برای آغاز فصل سرما

سلامت نیوز:مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان در خصوص ایمنی گاز شهری نکات ایمنی را به شهروندان توصیه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«علی عسکری» ، در خصوص ضرورت رعایت نکات ایمنی گاز شهری گفت: شهروندان باید پیش از آغاز فصل سرما دستورالعمل کارکرد و تعمیر لوازم گرمایشی را مطالعه کرده و با نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شوند تا در صورت نیاز بتوانند آن‌ها را تعمیر کنند، اما باید بکوشند در هر شرایطی از یک تعمیرکار متخصص برای سرویس وسایل گازی خود کمک بخواهند و یا با خدمات پس از فروش وسایل گازسوز خود تماس گرفته و از آن‌ها سرویس و سرکشی مرتب وسایل گازی خود را درخواست کنند.

وی گاز طبیعی در میان سوخت‌های فسیلی را یکی از ایمن‌ترین سوخت‌ها در دنیا دانست و گفت: این گاز از متان تشکیل شده است و به طور طبیعی بی‌رنگ و بی‌بوست، اما برای امنیت بیشتر کمی بو به آن افزوده می‌شود، بویی شبیه به تخم مرغ گندیده یا سولفور تا به هنگام نشت گاز به راحتی بتوان آن را تشخیص داد.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان ادامه داد: زمانی که گاز در هوا منتشر شود با هوا ترکیب شده و می‌تواند در صورت رسیدن به شعله  آتش یا یک منبع قابل اشتغال آتش گیرد، گاز طبیعی به هیچ وجه سمی نیست اما در صورتی که به مقدار زیاد در فضایی بسته جمع شود، اکسیژن هوا را از میان برده و موجب بی‌هوشی می‌شود.

وی به آموزش نکات ایمنی که در زمان نشت گار باید انجام شود، پرداخت و گفت: در صورتی که شهروندان متوجه نشت گاز شدند و احساس کردند گاز در داخل فضای خانه‌ آن‌ها پر شده است، ابتدا باید درب‌ها و پنجره‌ها را باز کرده، از کشیدن سیگار و یا زدن کبریت و یا کلید برق و یا روشن کردن لوازم برقی خودداری کنند تا هیچ منبع قابل اشتعالی را به وجود نیاورند.

عسکری افزود: در این مواقع باید شیر اصلی گاز را ببندند و سریعاً با شماره 125 سازمان آتش‌نشانی تماس حاصل کنند و اگر بوی بسیار تشدید گاز و یا بو و صدای نشت گاز را شنیدند، یا متوجه ترکیدگی و یا شکستگی یک لوله گاز شدند فوراً محل را ترک کرده و از نزدیکترین باجه تلفن یا تلفن همراه با سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی تماس برقرار نمایند.

وی خطاب به شهروندان گفت: پیش از رسیدن فصل سرما همه وسایل گرمایشی خانه‌ی خود را سرویس کنید تا با کمترین مشکل در فصل سرما مواجه شوید.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان توصیه کرد: شهروندان باید مطمئن شوند که لوله بخاری و هواکش‌های خانه مسدود نشده است و خوب کار می‌کنند تا این‌که دود و بخار بتواند به‌راحتی از این هواکش ها به بیرون منتقل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: افراد باید مدخل ورودی و خروجی هوا برای سوخت مناسب را همیشه تمیز نگه دارند، چون وجود هوا برای سوخت کامل و ایمن و خروج کامل منوکسیدکربن در بخاری و شومینه‌ها لازم است.

عسکری خطاب به شهروندان گفت: همیشه برف و یخ روی لوله‌ها و کنتور گاز را تمیز کنید تا این‌که لوله‌ها صدمه‌ای نبیند و نشت گاز رخ ندهد، ضمن آن‌که نبود تهویه و هواکش مناسب نیز موجب اختلال در سوخت و عملکرد ضعیف وسایل گاز می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر مسی شامه‌ی خوبی ندارد و یا چندان نمی‌تواند بوی گاز را حس کند، برای اطمینان بیشتر یک دستگاه هشداردهنده نشت گاز خریداری و در خانه نگه دارد، اما فقط به وجود این دستگاه اکتفا نکرده و مرتب بازرسی و سرویس لوله‌ها و لوازم گازسوز را انجام دهند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha