وزیر بهداشت گفت: از معاون پرستاری می خواهم با همه نهادهای پرستاری به ویژه سازمان نظام پرستاری، رابطه حسنه برقرار کند و نباید فکر کنیم جدا از هم هستیم.

پرستاری جدا از وزارت بهداشت نیست/توصیه به معاون پرستاری

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: از معاون پرستاری می خواهم با همه نهادهای پرستاری به ویژه سازمان نظام پرستاری، رابطه حسنه برقرار کند و نباید فکر کنیم جدا از هم هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سیدحسن هاشمی روز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه معاون پرستاری، اظهارداشت: خوشحالم از اینکه همه ما زیر یک سقف جمع شده ایم و باید برای خدمت بهتر و بیشتر به مردم، تلاش کنیم تا این خدمات موثر واقع شود.

وی افزود: ضمن اینکه باید از کسانی که این خدمات را به مردم می دهند، مراقبت کنیم و امروز موضوع حضور در این جمع، پرستاران هستند.

هاشمی ادامه داد: واقعیت این است که گرفتاری های زیادی داریم به رغم اینکه کارهایی در حوزه سلامت انجام شده است، لذا باید واقع بین باشیم و به وجود مشکلات اعتراف کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلاتی که در حوزه پرستاری وجود دارد، گفت: بخش عمده ای از این مشکلات مربوط به ما نیست ولی ما مسئول حوزه سلامت هستیم و باید پاسخگو باشیم.

وی، بر ضرورت اصلاح اقتصاد نظام سلامت تاکید کرد و افزود: اگر مسائل مالی در حوزه سلامت که بخش زیادی از آنها مربوط به بیمه ها است، اصلاح شود، ۹۰ درصد مشکلات در حوزه پرستاری حل خواهد شد.

هاشمی گفت: اشکال عمده این است که هزینه سلامت را پرداخت نمی کنند.

وی افزود: وقتی بیمارستان به تعداد کافی نیرو ندارد، مردم خودشان کارهای بیماران را انجام می دهند و این مسئله انصاف نیست. در عین حال، پرستارانی داریم که کار کسانی را باید انجام دهند که در شان پرستاری نیست و ما پرستاران را به زور برای اضافه کاری اجباری نگه می داریم، چون ردیف استخدام نداریم.

وزیر بهداشت گفت: وقتی به دولت می گوییم، جواب می دهند دولت فقط بهداشت و درمان نیست.

هاشمی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت، افزود: ما برای اجرای این طرح، یک تعهدی گرفتم و محاسباتی در سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت و سازمان مدیریت انجام شد که اعداد و ارام آن درست در نیامد. البته در اجرا هم خطاهایی اتفاق افتاد، بطوریکه قرار بود ۵ میلیون نفر بیمه شوند که ۱۱ میلیون بیمه شدند.

وی با عنوان این مطلب که هر گروهی برای سهم خواهی خودش تلاش می کند، ادامه داد: بایستی انصاف داشت نسبت به اینکه هر گروهی به اندازه ای که تلاش می کند، از سفر سلامت بهره ببرد.

هاشمی افزود: اگر متهم شدیم به اینکه در طرح تحول سلامت فقط به پزشکان توجه کرده ایم، مزدی که دادند این بود که کسی نگفت دست شما درد نکند.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که برای دو هزار خدمت که تعرفه ای نداشتند، تعرفه تعیین کردیم که جلوی زیرمیزی را بگیریم، اظهارداشت: البته اشکالاتی هم داشتیم که باید اصلاح شود.

وی در ادامه خطاب به معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: از دکتر حضرتی می خواهم رابطه وزارت بهداشت با نهادهای پرستاری به ویژه سازمان نظام پرستاری حسنه باشد، و نباید فکر کنیم که جدا از هم هستیم.

هاشمی افزود: باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

وی گفت: یک پولی در حوزه سلامت است که محدود است و باید به هر شکلی که فکر می کنیم، توزیع شود. از همین رو، از معاون پرستاری می خواهم ضمن همکاری با دکتر آدابی(رئیس سازمان نظام پرستاری)، هر طور که صلاح می دانند، همان کار را انجام دهند. زیرا، قرار نیست ما مسئله ای را دیکته کنیم، اگر قرار بر تغییر در مقاطع آموزش پرستاری است، اقدام شود.

وزیر بهداشت به موضوع کمک پرستاری هم اشاره کرد و افزود: بالاخره گروهی آموزش دیده اند و مدرکی گرفته اند، باید تکلیف این افراد مشخص شود. می خواهیم آنها را بکار بگیریم و یا اینکه قرار است آموزش های بیشتری ببینند.

هاشمی بر ضرورت ارتقای رشته پرستاری تاکید کرد و گفت: بسیاری از کارهایی که توسط گروه پزشکی انجام می شود و گران است، می تواند با هزینه کمتر توسط پرستاران ارائه شود.

وزیر بهداشت، اظهارداشت: تقابل به ضرر هر دو گروه تمام می شود. لذا، به نظر می رسد به جای رسانه ای شدن مشکلات، آنها را در اتاق در بسته حل کنیم تا مردم را نگران نکنیم.

وی با اشاره به این مطلب که پرستار به صورت شبانه روزی بر بالین بیمار حضور دارد، گفت: اثر خدمت پزشکان، بر دوش پرستاران است. از همین رو، از شما می خواهیم که ما را جدا از خودتان ندانید و راهکار ارائه بدهید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha