شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

در کشورهای غربی، دولت‌ها به‌عنوان پیشرو در همه امور مربوط به سلامت جسم و روان مردم عمل می‌کنند، در این زمینه‌ها بستر‌سازی کرده، غربالگری می‌کنند و سپس آن را به عنوان یک الگو به بخش خصوصی ارائه می‌دهند. از طرفی نیز دست بخش خصوصی را در این زمینه کاملا باز نمی‌گذارند اما در کشور ما چنین الگویی وجود ندارد و به نظر می‌رسد اقبالی هم برای ایجاد آن در دولت‌ها دیده نمی‌شود.»

حال خراب سلامت روان

سلامت نیوز:ناصر قاسم‌زاد، روانشناس و مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه اظهار کرد: «امروزه سایت‌های همسریابی در کشور‌های پیشرفته محل مناسبی برای انتخاب مناسب همسر برای ازدواج است اما از آنجا که در کشور ما متاسفانه سایت مرجع نظام‌مند که دارای استانداردهای کافی باشد، وجود ندارد و بسترسازی مناسب از طرف دولت‌های گذشته و حاضر در این زمینه صورت نگرفته است، شرایط مناسبی برای ایجاد این سایت‌ها وجود ندارد؛ از این رو 99 درصد این سایت‌ها به محلی برای کلاهبرداری و شیادی تبدیل شده است.»

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: وی ادامه داد: «در دولت گذشته جمعی از روانشناسان به صورت داوطلبانه و در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد پس از رصد سایت‌هایی که تحت عنوان همسریابی فعالیت داشتند و با بررسی مواردی از مراجعان که بعد از ثبت‌نام در این سایت‌ها به دام افتاده بودند و مورد کلاهبرداری یا سوءاستفاده‌های جنسی قرار گرفته بودند، تاسیس سایتی تحت نظارت دولت را پیشنهاد دادند. از آنجا که هیچ‌کدام از سایت‌های فعال مجوز قانونی نداشتند و در صورت تخلف امکان پیگیری آنها وجود نداشت، قرار شد برندی خصوصی با پشتیبانی و نظارت دولت، سازمان روانشناسی و وزارت ورزش و جوانان تاسیس شود تا جوانان به آن مراجعه کنند و نتیجه‌ای مطلوب بگیرند.»

قاسم‌زاد ادامه داد: «من نیز به‌عنوان رئیس کمیسیون صنفی مراکز مشاوره ازدواج در اداره کل ازدواج و وزارت ورزش و جوانان پیشنهادهایی را مطرح کردم اما با تغییرات جدید در دولت فعلی و جابه‌جایی مدیران، این طرح مسکوت ماند و هیچ جلسه و پیگیری از سوی مسئولان به عمل نیامد.»

مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه گفت: «در کشورهای غربی، دولت‌ها به‌عنوان پیشرو در همه امور مربوط به سلامت جسم و روان مردم عمل می‌کنند، در این زمینه‌ها بستر‌سازی کرده، غربالگری می‌کنند و سپس آن را به عنوان یک الگو به بخش خصوصی ارائه می‌دهند. از طرفی نیز دست بخش خصوصی را در این زمینه کاملا باز نمی‌گذارند اما در کشور ما چنین الگویی وجود ندارد و به نظر می‌رسد اقبالی هم برای ایجاد آن در دولت‌ها دیده نمی‌شود.»

وی گفت: «در کشور ما به اقدامات در زمینه مشاوره و روانشناسی کم‌توجهی می‌شود. موضوع مهم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مشاوره‌های روانشناسی موضوعی است که بعد از 20 سال در مجلس تصویب شد اما دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری آن اقدامی نکردند. خبر بد اینکه حال کشور ما در بخش سلامت روان خوب نیست و این موضوعی است که به پیکر بهداشت روانی جامعه لطمه وارد می‌کند و باید دنبال راهکاری برای آن بود.»

قاسم‌زاد تاکید کرد: «۷۰ درصد افراد جامعه ما زیر ۲۹ سال دارند؛ یعنی نزدیک به ۴۰ میلیون نفر که سرشار از انرژی هیجانی، عاطفی و جنسی هستند و نیاز به اشتغال و ازدواج دارند که اگر در معرض آسیب‌های متفاوت هیجانی، عاطفی و جنسی قرار بگیرند، سلامت کشور به‌شدت تهدید می‌شود. سن ازدواج در تهران برای دختران ۲۵ سال و برای پسران ۲۸ سال است. این در حالی است که سن بلوغ برای دختران ۱۱ و برای پسران 12 سال اعلام شده است.»

مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه در ادامه افزود: «این فاصله 14 ساله تا ازدواج برای دختران و فاصله زمانی ۱۶ ساله برای پسران چطور سپری می‌شود؟ چگونه آنها می‌توانند غریزه‌های خود را کنترل کنند، تقیه پیشه کنند و از آسیب‌ها دور بمانند. در تهران متاسفانه از هر سه ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود. متولدین سال ۶۰ بیشترین آمار جوانان مجرد را به خود اختصاص داده‌اند. در بین آنها افراد مطلقه، هرگز ازدواج نکرده و افرادی که همچنان در تلاطم زندگی به دنبال شریکی می‌گردند تا زندگی زناشویی را آغاز کنند، وجود دارد.»

وی یادآور شد: «به دلیل آنکه دیگر مانند قبل خبری از خواستگاری‌های سنتی نیست و شناخت مناسبی از سایر افراد جامعه وجود ندارد، به سمت سایت‌های همسان‌گزینی و همسریابی می‌روند و متاسفانه در سایت‌های بدون نظارت با تبلیغاتی در زمینه روابط آزاد، یافتن همسر صیغه‌ای و... روبه‌رو می‌شوند. مشکل از جایی شروع می‌شود که مراجعه‌کنندگان این سایت‌ها هنوز یاد نگرفته‌اند چگونه از خود مراقبت کنند. چگونه ماجرا را با والدین در میان بگذارند و...؛ به این ترتیب در معرض مشکلات اخلاقی، عاطفی قرار می‌گیرند یا به دام افراد شیاد می‌افتند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha