عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، دلایل اجرایی نشدن قانون تعرفه خدمات پرستاری بعد از گذشت 11 سال از تصویب آن را تشریح کرد و گفت: قدرت ماورایی اجازه نمی دهد این قانون اجرایی شود.

قدرت ماورایی مانع از اجرای قانون تعرفه پرستاری/پرستاران انگیزه می خواهند

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، دلایل اجرایی نشدن قانون تعرفه خدمات پرستاری بعد از گذشت 11 سال از تصویب آن را تشریح کرد و گفت: قدرت ماورایی اجازه نمی دهد این قانون اجرایی شود.

به گزارش سلامت نیوز علی اشرف رحمان پناه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به سبب وجود یک قدرت فراقانونی و نانوشته است، افزود: بررسی و ارزیابی چند سال اخیر پس از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مبین یک سیاست ، نگرش و مقاومت ساختارمند در پشت این قضیه است و این عمل خارج از اراده یک یا دو وزارت  و فراتر از قدرت یک وزیر و معاون وزیر است و البته باید گفت یک قدرت فراقانونی و نانوشته که حتی خود را بالاتر از مجلس تصور و تثبیت کرده است .

وی ادامه داد: این قدرت و مانع همان اقتدار و تفکر حاکم بر نظام سلامت است که تمام منابع، منافع و بهره مندی آسایش، آرامش و... را برای گروهی خاصی می طلبد و سایر ادعاها صرفا لاپوشی برای جلب حمایت و توجیهه قدرت حاکم و نگرش حاکم است.

رئیس نظام پرستاری سنندج با اشاره به اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری  در سال ۱۳۸۶ تصویب و سه ضلع وزارت رفاه، بهداشت و سازمان نظام پرستاری متولی تهیه آیین نامه اجرایی این قانون شدند، افزود: سازمان نظام پرستاری با تمام توان و در بهترین شکل ممکن آیین نامه ای تهیه و به وزارت بهداشت ارائه نمود و وزیر وقت در چند مرحله دستور اجرای پایلوت این قانون را صارد اما متاسفانه اجرایی نشد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهوری وقت که تمامی دستوراتش بی کم و کاست اجرایی و یا منجر به حذف وزیر حتی وزیر اطلاعاتش نیز شد،  ۲۸ بار دستور اجرای این قانون را صادر کرد اما وزیر بهداشت هر بار به نوعی از اجرای آن طفره رفته و سر باز زد زیرا قدرتی ماورایی در پشت این ماجرا وجود داشت که اجازه نزدیک شدن به اجرای عدالت و قانون را نمی داد. در این مدت وزارت رفاه حتی یکبار هم خود را در اجرای این امر دخیل نکرد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه در دولت های یازدهم اعتراضات شدید و پیگری های مجلس و شکایت های پی در پی جامعه پرستاری به کمیسیون اصل نود  در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بی اثر ماند، خاطر نشان کرد: متاسفانه اکنون پس از ۱۱ سال وزارت بهداشت نرمشی برای اجرای این قانون نشان داده اما کمترین حرکتی در این راستا انجام نداده است، همچنین مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف به اجرای قانون کرده و منابعی را هم تعریف کرده است.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت بدون درخواست میزان بودجه مورد نیاز و پیشنهاد آن به دولت صرفا یک ادعای حباب روی آب ارائه کرده است که اگر دولت بودجه لازم را تامین نماید آنها نیز قانون را اجرا می کنند . این درحالی است که معاونت اجتماعی ریاست جمهوری تا کنون در چند نشست بهانه ها را رد و تاکید بر اجرا داشته است.

رحمان پناه با بیان اینکه پس از ۱۲ سال سکوت اکنون نمایندگان وزارت رفاه که انتظار می رود به رفاه عمومی ، اقتصاد درمان و منافع ملی می اندیشند،  بر خلاف انتظار مدعی الگو و نمونه خارجی قوانین را دارند، گفت: این امر یک بدعت تازه در اداره امور کشور است به این معنی که باید قوانینی را اجرا کرد که نمونه خارجی داشته باشد .

وی ادامه داد: متاسفانه در این ایام معنای اقتصاد درمان، هزینه کمتر، خدمات بهتر و ارزانتر جای خود را عوض کرده است و برخی کارشناسان شورای عالی بیمه و نهادهای وابسته اعلام می کنند که بسیاری از امور از جمله هزینه ها، افراد ارائه کنندگان خدمات و دستمزدها به این ارگان ها ربط ندارد.

رئیس نظام پرستاری سنندج تاکید کرد: با کنار هم قرار دادن این فاکتورها و عوامل ، اقدامات و نتایج به یک منبع و مانع فراقانونی نا نوشته می رسیم که حاکم بر سرنوشت نظام سلامت است . آن نگرش که به مدت سی سال است نظام تعرفه فی فور سرویس را بر خلاف اکثریت مطلق نظام های سلامت پیشرفته دنیا و منطقه در کشور ما حاکم کرده است .

وی ادامه داد: همان تفکری که یک شبه بیش از ۳۰۰۰ تعر فه را به کتاب می افزاید و تعرفه ها را ۳۰۰ درصد افزایش می دهد و اکنون برای کم کردن چند درصد از آن جنگ داخلی براه انداخته است . این اقتداری به گونه ای است که در بیش از سه برنامه توسعه اجازه اجرای طرح پزشک خانواده را در مرحله پایلوت و پرونده الکترونیک سلامت را متوقف و ناکارآمد کرده است. و در این مدت هم فریاد ارتقاء سلامت ، منافع مردم و... گوش فلک را کر کرده است. نگرش حاکم بر نظام سلامت مانع اصلی عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است و کمبود بودجه بهانه ای برای این مهم است زیرا با اجرای این قانون خدماتی که به مردم ارائه می شود ارزانتر خواهد بود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اینکه اجرای تعرفه های پرستاری برخلاف تعرفه های پزشکی فور کپیتال است و نیاز القایی نخواهد نداشت ، گفت:  در یک کلام اجرای تعرفه های پرستاری به نفع مردم ، دولت ، اقتصاد درمان ، بیمه ها و جامعه پرستاری است .

وی افزود: پرستاران با اجرای تعرفه ها به دنبال، کسب هویت حرفه ای و استقلال عمل و ارائه خدمات با انگیزه و کیفیت بهتر و ارزانتر برای گیرندگان خدمت هستند . امیدواریم بزرگان نظام ، مدیران ارشد دولت، مجلس ، همه دلسوزان کشور و نظام و مردم به این مهم برسند و دست بدست هم بدهند و این اقتدار فراقانونی را بشکنند.

رحمان پناه خاطر نشان کرد: اجرای عدالت انگیزه را به جامعه پرستاری و اقتدار را به دولت و مجلس بازمی گرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha