کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: مخدرهای جدید به علت ترکیب شیمیایی که دارند، سیستم مرکزی اعصاب را تحریک کرده و باعث بروز نوعی تشنج وحرکات غیرقابل کنترل به همراه تعریق، گشادی مردمک چشم و در مجموع، کنش های شدید رفتاری‌ در فرد مصرف کننده می‌شود.

مصرف مخدر صنعتی موجب تشنج وحرکات غیر قابل کنترل رفتاری در فرد می شود

سلامت نیوز:کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: مخدرهای جدید به علت ترکیب شیمیایی که دارند، سیستم مرکزی اعصاب را تحریک کرده و باعث بروز نوعی تشنج وحرکات غیرقابل کنترل به همراه تعریق، گشادی مردمک چشم و در مجموع، کنش های شدید رفتاری‌ در فرد مصرف کننده می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، میثم بهروزی  افزود: مواد مخدر صنعتی در واقع ترکیبی از مخدرهای سنتی با مواد شیمیایی است، یعنی مخدر سنتی همچون تریاک تنها خاصیت سستی‌زایی و یا ماده‌ای همچون حشیش توهم‌زایی دارد اما مخدر صنعتی مانند شیشه، اثری ترکیبی از توهم‌زایی و تحرک بخشی دارد، این درحالی است که هریک ازاین تاثیرها در مخدرهای سنتی برعهده یک ماده است اما امروزه درنوع صنعتی با تجمیع خاصیت‌ها به شکل متقابل، ضررهای آن به یکباره بر روی فرد عارض می‌شود.


وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از تریاک، حشیش و هروئین به مواد صنعتی و شیمیایی، اظهارکرد: درحال حاضر الگوی مصرف مواد مخدر ازمواد سنتی به استفاده از قرص‌های روان‌گردان تغییرکرده است و مصرف این نوع مخدرها تهدیدی جدی برای کودکان، نوجوانان و جوانان است.
وی با بیان اینکه گرایش به مواد شیمیایی رو به افزایش است، تاکید کرد:مسئولان برای مقابله وپیشگیری از گرایش نوجوانان وجوانان به مصرف مواد مخدرصنعتی و شیمیایی باید از تمام توان علمی و فرهنگی کشور استفاده کنند.


بهروزی خاطرنشان کرد: رسانه‌‌ها و دستگاه های فرهنگی نقش بسزایی در پیشگیری و مقابله با استفاده از مواد مخدر صنعتی و شیمیایی برعهده دارند، ادامه داد: برای پیشگیری و مقابله با مصرف مواد مخدر باید خانواده‌‌ها و والدین را درگیر این موضوع کرد.
وی اضافه کرد: اعتیاد و مواد مخدر مرز نمی‌شناسد و درمبارزه با آنها نباید به مخدرهای سنتی اکتفا کرد، زیرا هرفردی که در فرایند اعتیاد قراربگیرد، ممکن است آلوده به یکی از ماده‌های سنتی، صنعتی و شیمیایی شود.
این کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه تبلیغات و آگاه‌سازی، نقش بسیار مهمی در کاهش تقاضا برای مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی دارند، گفت: باید اعتیاد را به همه شناساند، دراین صورت بسیاری به علت عارضه‌های ناشی از این سم مهلک، ممکن است مصرف این مخدرهای جدید را کنار بگذارند.
بهروزی افزود: بهترین راه مقابله با مخدرهای نوین، آشنا کردن شهروندان با خطرهای وحشتناک استفاده و آموزش نوجوانان برای روبرو شدن درست با آنها توسط آگاهی دهی همه جانبه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha