رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص در حوزه های مختلف پزشکی، گفت: 90 درصد شکایات منتهی به محکومیت در حوزه راینولوژی مربوط به افراد فاقد صلاحیت و غیرمتخصص است که به صورت غیرقانونی به این حوزه ورود یافته اند.

90 درصد شکایات منتهی به محکومیت در حوزه راینولوژی مربوط به افراد فاقد صلاحیت است

سلامت نیوز: رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص در حوزه های مختلف پزشکی، گفت: 90 درصد شکایات منتهی به محکومیت در حوزه راینولوژی مربوط به افراد فاقد صلاحیت و غیرمتخصص است که به صورت غیرقانونی به این حوزه ورود یافته اند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدرضا غضنفری در حاشیه ششمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم، ورود افراد غیرمتخصص در رشته های مختلف پزشکی است که با عناوین غلط که گاهی نمایی از نماهای مذهبی نیز به آن داده می شود، رفتارهای غیرمجاز و غیرصحیح در حوزه پزشکی انجام می دهند که در نتیجه آن درمان های بیماران را در بسیاری از موارد به تاخیر انداخته و یا به مسیر غلطی هدایت می کند که منجر به وخامت بیماری و گاهی ایجاد آسیب های غیرقابل جبران می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه جراحی های زیبایی، یکی از شکایاتی که در سازمان نظام پزشکی به مقدار قابل توجهی ارایه می شود، مربوط به جراحی بینی است که حدود 40 درصد از شکایات این حوزه را شامل می شود.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: از این 40 درصد به مقدار قابل توجهی مربوط به افرادی است که به این رشته ارتباط نداشته، صلاحیت ورود به این رشته را ندارند و یا در کریکولوم رشته تحصیلی آنها انجام این اقدامات نبوده است.
غضنفری یادآور شد: 90 درصد از این 40 درصد که صلاحیت نداشتند، در سازمان نظام پزشکی محکوم می شوند.
وی گفت: امیدواریم در نظام پزشکی جهت گیری ایجاد کنیم تا افرادی که دارای صلاحیت هستند بر اساس کریکولوم رشته تحصیلی خود که مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است این اعمال را انجام دهند؛ این مساله هم سبب کاهش شکایات شده و هم باعث می شود مردم با اعتماد بیشتری به درمان خود بپردازند.

** پیشرفت های علم راینولوژی
عضو انجمن عروق و مدیرگروه جراحی دانشگاه تهران با تاکید بر پیشرفت های علم راینولوژی در ایران و جهان گفت: امروزه در جامعه ما مباحث راینولوژی به عنوان مباحث زیبایی مطرح می شوند اما واقعیت این است که اعمال جراحی این حوزه در سال های اخیر پیشرفته های زیاد و قابل توجهی داشته است؛ در زمینه جراحی های بینی برای رفع اختلالات خواب که با عارضه خطرناک قطع تنفس در خواب یا آپنه همراه است، در زمینه تومورهای قاعده جمجمه که امروزه از طریق آندوسکوپی و از طریق بینی بدون ایجاد شکاف روی صورت قابل انجام بوده و یا بسیاری از جراحی هایی که برای درمان سینوس ها انجام می شود.

** تعرفه ها
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: یکی از بحث های اصلی امروز جامعه پزشکی بحث تعرفه های خدمات پزشکی است؛ از این رو در سازمان نظام پزشکی نیز استراتژی تعریف شده است که مورد استقبال تمام گروه ها و انجمن های پزشکی قرار گرفته و آن این است که کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی بدون تغییر و بدون دستکاری مورد اجرای وزارت بهداشت، وزارت تعاون و شورای عالی بیمه قرار گیرد.
غضنفری افزود: در جلسه دیروز شورای عالی بیمه هم که اخیرا به وزارت بهداشت منتقل شده، تصویب شده است که بحث ترجمه و پیگیری کتاب ارزش های نسبی به سازمان نظام پزشکی محول شود و این مساله را سازمان پذیرفته است که ترجمه دقیقی با کمک انجمن های پزشکی انجام دهد و این متن برای اعمال تعرفه های خدمات پزشکی به عنوان مبنا قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha