پیوند کلیه گاهی از اهدا کننده زنده و گاهی از اهدا کننده فوت شده به فرد نیازمند کلیه می رسد. کلیه ای که از اهدا کننده زنده پیوند زده می شود بلافاصله عملکرد خود را در بدن دریافت کننده شروع خواهد کرد. بهتر است برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مزیت پیوند کلیه از اهداکننده زنده نسبت به اهداکننده فوت شده چیست؟

سلامت نیوز: پیوند کلیه گاهی از اهدا کننده زنده و گاهی از اهدا کننده فوت شده به فرد نیازمند کلیه می رسد. کلیه ای که از اهدا کننده زنده پیوند زده می شود بلافاصله عملکرد خود را در بدن دریافت کننده شروع خواهد کرد. بهتر است برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، پیوند کلیه از اهدا کننده زنده A living-donor kidney transplant عبارت است از برداشتن یک کلیه از یک اهدا کننده زنده و جایگذاری آن برای پذیرنده ای که کلیه های وی به درستی کار نمی کنند. تنها یک کلیه اهدا شده برای جایگزینی دو کلیه معیوب ضروری است، که پیوند کلیه دونر زندگی را به عنوان یک جایگزین برای پیوند کلیه متولد شده به اهدا کننده تبدیل می کند.تنها یک کلیه اهدایی برای جایگزین کردن هر دو کلیه بیمار کافیست.

حدود یک سوم تمام پیوندهای کلیه انجام شده در ایالات متحده امریکا از اهدا کننده زنده انجام می شود. دو سوم پیوندهای دیگر شامل اهدای کلیه از اهدا کننده فوت شده است.


مزیت های پیوند کلیه از اهداکننده زنده بر پیوند کلیه از اهداکننده فوت شده:

- فرد زمان کمتری در لیست انتظار می ماند که از بروز پیامدهای ممکن و آسیب رسیدن به سلامت فرد پیشگیری می شود.
- احتمال اجتناب از انجام دیالیز، اگر شروع نشده باشد.
- بالا بردن کیفیت یک زندگی کوتاه یا بلند مدت.
- پیوند کلیه از یک اهداکننده زنده معمولا قابل برنامه ریزی است اما پیوند کلیه از یک اهدا کننده فوت شده باید بلافاصله و تقریبا بدون برنامه انجام می شود.
- کلیه پیوندی از اهدا کننده زنده تقریبا بلافاصله پس از پیوند شروع به کار می کند، در مقایسه با آن عملکرد کلیه اهدایی از فرد فوت شده با تاخیر انجام می شود.


خطرات پیوند کلیه از اهداکننده زنده بیشتر است یا از اهداکننده فوت شده؟

خطرات مربوط به پیوند کلیه از اهدا کننده زنده مشابه خطرات مربوط به اهدا کننده فوت شده است. این خطرات عبارتند:

    - خطرات ناشی از جراحی
    - پس زدن عضو توسط بدن دریافت کننده.
    - عوارض جانبی داروهایی که مانع پس زدن عضو می شوند.
    
چه انتظاراتی می توانید از یک پیوند کلیه از اهدا کننده زنده داشته باشید؟

پیوند کلیه از فرد زنده معمولا شامل اهدا کلیه از شخصی است که می شناسید، مانند یکی از اعضای خانواده، دوستان و یا همکاران. از لحاظ ژنتیکی اعضای خانواده سازگارترین اهدا کننده ها هستند. همچنین اهدا کننده زنده ممکن است شخصی باشد که شما نمی شناسید، اهدا کننده زنده غیر مستقیم.

اگر نیاز به پیوند کلیه داشته باشید شما و اهدا کننده هر دو مورد ارزیابی قرار می گیرید تا مشخص شود عضو اهدایی مناسب شماست. به طور کل لازم است گروه خونی و نوع بافت های شما با گروه خونی و نوع بافت های فرد اهدا کننده سازگار باشد.

اما حتی اگر اهدا کننده با شما سازگار نباشد، در برخی موارد ممکن است با مراقبت های پزشکی بیشتر قبل و بعد از پیوند برای کاهش حساسیت سیستم ایمنی و کاهش خطر پس زدن عضو، پیوند کلیه با موفقیت انجام شود.

اگر اهدا کننده زنده با شما سازگار نباشد، مرکز پیوند عضو به شما و اهدا کننده این فرصت را می دهد که در برنامه هماهنگ سازی اهدا شرکت کنید. در برنامه هماهنگ سازی اهدای عضو، اهدا کننده شما کلیه را به شخص دیگری که با وی هماهنگ است، اهدا می کند. سپس شما کلیه ای سازگار با بدن خود از اهدا کننده شخصی که کلیه را دریافت کرده، دریافت می کنید.

زمانی که با یک اهدا کننده زنده سازگار شوید، فرایند پیوند کلیه زودتر برنامه ریزی می شود. جراحی کلیه اهدا کننده (نفرونکتومی اهدا کننده donor nephrectomy) و پیوند کلیه به شما در یک روز اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha