۲۰ هزار نفر در دوره یک‌ساله بهیاری شرکت کردند که برخی از آنها فارغ‌التحصیل و امروز با عنوان کمک پرستار (کمک بهیار) مشغول فعالیت هستند، که البته آینده شغلی آنها مشخص نیست و عده‌ای دیگر در بلاتکلیفی عنوان شغلی و تحصیلی خود بسر می‌برند. این طرح به بهانه کمبود نیرو در راستای طرح تحول سلامت اجرا شد که اکنون به یک چالش برای وزارت بهداشت تبدیل شده‌است.

به نام طرح تحول سلامت به کام افراد خاص/ بلاتکلیفی ۲۰ هزار متقاضی بهیاری

سلامت نیوز: ۲۰ هزار نفر در دوره یک‌ساله بهیاری شرکت کردند که برخی از آنها فارغ‌التحصیل و امروز با عنوان کمک پرستار (کمک بهیار) مشغول فعالیت هستند، که البته آینده شغلی آنها مشخص نیست و عده‌ای دیگر در بلاتکلیفی عنوان شغلی و تحصیلی خود بسر می‌برند. این طرح به بهانه کمبود نیرو در راستای طرح تحول سلامت اجرا شد که اکنون به یک چالش برای وزارت بهداشت تبدیل شده‌است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، رئیس‌جمهوری در گزارش صد روزه خود درباره عملکرد دولت دوازدهم تاکید کرد؛ طرح تحول سلامت به قوت خود باقی است و ادامه می‌یابد. بیشتر از سه سال از طرح تحول سلامت می‌گذرد و این طرح با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده و تا امروز بحث‌های زیادی به دنبال داشته است. یکی از دوره‌هایی که در حاشیه اجرای طرح تحول سلامت راه‌اندازی و امروز به شکست منجر شده، برگزاری دوره‌های یک‌ساله بهیاری بود.

دوره یک‌ساله بهیاری در سال 94 به بهانه کمبود کادر پرستاری در راستای اجرای طرح تحول سلامت راه‌اندازی شد، اما آنچه درباره اجرای این دوره‌ها اهمیت دارد، بلاتکلیفی 20 هزار متقاضی و فارغ‌التحصیل این دوره‌ها و کسب درآمد حدود  70 میلیارد تومان پول از طریق برگزاری این دوره‌هاست.

این طرح بدون در نظر گرفتن شرایط سنی و فقط با مدرک دیپلم با معدل بالای 12 در مرداد 94 آغاز به پذیرفتن متقاضیان کرد. افرادی که متقاضی شرکت در این دوره‌ها بودند با عنوان بهیار با پرداخت 3 میلیون و 600 هزار تومان در یک دوره یک‌ساله شرکت می‌کردند و به آنها وعده داده شده بود، تحت عنوان بهیار در مراکز درمانی مشغول به کار می‌شوند.

راه‌اندازی دوره یک‌ساله بهیاری فقط انگیزه مالی داشت

محمد شریفی‌مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری درباره این طرح به خبرنگار ایلنا گفت: از سال 94 به بهانه کمبود کادر بهیاری و اینکه کارهای اولیه بیماران روی زمین مانده، طرحی را برخی افراد که در وزارت بهداشت منصب داشتند، تحت عنوان بهیاری یک‌ساله راه‌اندازی کردند.

وی مدعی شد: افرادی که پشت اجرای این طرح بودند؛ به خاطر انگیزه مالی این کار را انجام دادند، یعنی می‌خواستند با برگزاری این‌ دوره‌ها برای خودشان به صورت غیرمستقیم درآمد ایجاد کنند.

شریف‌مقدم درباره شرایط ثبت‌نام در این طرح گفت: در حال حاضر متقاضیانی که در این دوره‌ها شرکت کردند؛ 3 میلیون و 600 هزار تومان شهریه پرداخت می‌کنند، اما در ابتدای کار باید دو برابر این رقم را پرداخت می‌کردند که در آن زمان با ورود سیستم‌های نظارتی آن رقم به این رقم کنونی تعدیل شد.

طرح بهیار یک‌ساله خلاف قانون بود
شرایط قانونی تربیت بهیار چیست؟

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: این طرح از اساس با قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌های جاری مغایر است. طبق دستورالعمل‌ها تربیت بهیار یک راه بیشتر ندارد؛ آن هم به این شکل است که وزارت آموزش و پرورش مجوزی به وزارت بهداشت می‌دهد و وزارت بهداشت در مناطقی که نیاز به بهیار دارد، هنرستان‌هایی ایجاد می‌کند که اداره آن با وزارت بهداشت است و ضوابط آن را وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تدوین می‌کنند.

شریفی‌مقدم درباره دروه‌های قانونی تربیت بهیار گفت: این دوره‌ها حتما باید در مناطقی که نیاز به پرستار و کمک پرستار دارند، اجرا شود. در حال حاضر هم 17 هنرستان در کل کشور زیر نظر وزارت بهداشت با همین عنوان فعالیت می‌کنند و مجاز به برگزاری دوره بهیاری هستند. افرادی که تقاضای شرکت در این دوره‌ها را دارند، حتما باید تا سوم راهنمایی یا پایان دوره هشتم متوسطه را گذرانده و حداقل 16 سال سن داشته باشند. این دوره سه ساله برای این افراد رایگان است و زمانی که آن را گذراندند، دیپلم بهیاری می‌گیرند.

او تاکید کرد: بنابراین طرح بهیار یک‌ساله از ابتدا خلاف مقررات جاری بود؛ این طرح تنها یک دستورالعمل دارد که به صورت مشترک بین معاونت پرستاری و دانشکده پرستاری شهید بهشتی تنظیم شده که وجه قانونی ندارد.

شریفی‌مقدم افزود: علت نامگذاری طرح بهیاری یک‌ساله فقط کسب درآمد بیشتر بوده وگرنه می‌توانستند این طرح را کمک بهیاری بنامند. در واقع این امر خلاف را معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز تایید کرده است. همه افرادی که در این طرح ثبت‌نام کردند؛ تحت عنوان آموزش بهیاری متقاضی شدند و متاسفانه آموزش این متقاضیان توسط اشخاص و آموزشکده‌هایی که صلاحیت آموزش نداشتند، انجام شد.

فارغ‌التحصیلان دوره بهیار یک‌ساله با شرح وظایف کمک بهیار فعالیت می‌کنند

قائم مقام سازمان پرستاری خاطرنشان کرد: همچنین شرح وظایفی برای این افراد نوشته شد که آن هم خلاف قانون بود؛ با پیگیری‌های که نظام پرستاری انجام داد در حال حاضر عنوان افرادی که در این دوره‌ها شرکت کردند به کمک پرستار یک‌ساله (بهیار) تغییر کرده و شرح وظایف‌شان هم تعدیل شد.

او ادامه داد: شرح وظایف این افراد چون نمی‌توانست؛ طور دیگری شود همان شرح وظایف کمک بهیاران با تفاوت جزئی است و این اشخاص در اموری مانند استحمام و همراهی بیمار در مراکز درمانی خدمات‌رسانی می‌کنند.

شریفی‌مقدم گفت: در حال حاضر 20 هزار نفر در طرح‌ بهیار یک‌ساله تربیت شدند که نسبت به شرایط کاری و شرح وظایف‌شان اعتراض دارند؛ زیرا این افراد با سرفصل‌ها و شرح وظایف دیگری جذب این دوره شده‌ بودند، اما الان با همان عنوان کمک پرستار که برای سازمان نظام پرستاری همان کمک بهیار به حساب می‌آید، مشغول به کار هستند و امور اولیه بیماران را انجام می‌دهند.

وی افزود: اعتراض‌هایی در سطح کشور توسط این افراد تا امروز صورت گرفته است، البته همه آنها حق دارند، زیرا با عنوان دیگری جذب شده بودند. راه‌اندازی این دروه فقط برای انگیزه‌های مالی بود اما این اشخاص همانطور که گفتم امروز نسبت به شرایط و شرح وظایف خود اعتراض دارند. این افراد طبق قانون نمی‌توانستند، بهیار شوند و کسانی که به این اشخاص قول بهیار شدن یا مدارکی دال بر این عنوان به آنها ارائه کردند؛ تخلف انجام دادند.

کاری از دست وزارت بهداشت برنمی‌آید

قائم مقام سازمان نظام پرستاری درباره موضع وزارت بهداشت در رابطه با این مسئله گفت: وزارت بهداشت هیچ کاری برای این افراد نمی‌تواند انجام دهد؛ زیرا هر کاری کند، خلاف قانون محسوب می‌شود و عملا نمی‌تواند مدرک آنها را تغییر دهد. همه افرادی که در این دروه یک‌ساله شرکت کردند نیز همان تحت عنوان کمک پرستار و طبق شرح وظایفی که پیش‌بینی شده مانند کمک بهیاران باید فعالیت کنند.

او تاکید کرد: اعتراض این افراد به حق است، زیرا به آنها وعده‌های دروغ داده بودند، اما با توجه به دوره‌ای که گذراندند، باید به همین صورت که اشاره کردم؛ فعالیت کنند.

بنابراظهارات قائم مقام سازمان نظام پرستاری دوره یک‌ساله بهیاری توسط افراد خاص راه‌اندازی و برگزار شد که صرفا برای انگیزه‌های مالی بود.

تعلیق برگزاری دوره‌های یک‌ساله بهیاری
معاونت وزارت بهداشت موضوع را پیگیری می‌کند

باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز پیش‌تر به خبرنگار ایلنا درباره تعیین‌تکلیف متقاضیان دوره یکساله بهیاری گفته بود؛ این مسئله یکی از چالش‌هایی است که پیش آمده و باید بر روی آن کار کرد.

او تاکید کرد: برگزاری این دوره در حال تعلیق است و ادامه ندارد. این موضوع در حال بررسی و پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha