معاون عمرانی استاندار كرمانشاه تأیید كرده كه چند صد كانكس در منطقه دپو شده و با وجود نیاز مبرم مردم هنوز توزیع نشده است.

دپوی ۲ هزار کانکس در مناطق زلزله زده/سردرگمی نهادها در بحث اسکان موقت و توزیع کانکس با گذشت 25 روز از زلزله

سلامت نیوز: معاون عمرانی استاندار كرمانشاه تأیید كرده كه چند صد كانكس در منطقه دپو شده و با وجود نیاز مبرم مردم هنوز توزیع نشده است.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: طی چند روز اخیر خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینكه برخی نمایندگان كرمانشاه معتقد هستند تنها 10درصد كانكس‌ها مستقر شده‌اند و تقریباً 90 درصد كانكس‌ها همچنان تحویل داده نشده است. یكی از همین نمایندگان نیز از دپوی 2 هزار كانكس در یكی از شهرك‌های اطراف سرپل ذهاب خبر داد كه بر همین اساس به سراغ معاون عمرانی استاندار كرمانشاه رفتیم. هرچند كه وی در بیان صریح خود این جمله را تكذیب كرد و اعتقاد داشت نماینده مربوطه اطلاعات غلطی داشته است، اما در نهایت اظهار كرد: كانكس‌های دپو شده در یك شهرك صنعتی سر پل ذهاب بوده و كانكس‌های دپو شده چند صد تا است.

بر‌خلاف ساعت‌های ابتدایی وقوع زلزله، در روزهایی به سر می‌بریم كه دمای اكثر مناطق كشور به ویژه كرمانشاه با كاهش روبه‌رو بوده است و طی چند روز گذشته نیز باران شدید مهمان مردم زلزله‌زده شده است، اما همچنان این مردم زلزله‌زده هستند كه اسكان موقت آنها در كانكس‌های فراهم شده، محقق نشده و اسكان موقت زلزله‌زدگان در كانكس‌ها، فدای جملاتی چون اولویت‌بندی می‌شود.

در مناطق مختلف زلزله‌زده استان كرمانشاه از جمله شهر سرپل ذهاب، كانكس‌های ساخته شده توسط سپاه و همچنین کانکس‌های  مختلف اهدایی از سوی گروه‌های مردمی و ورزشكاران موجود است، اما گفته می‌شود این مسئولان محلی هستند كه با دلایل مختلف از واگذاری آن به مردم بی‌پناه زلزله‌زده خودداری می‌كنند و گویی حجم وسیعی از كانكس‌ها به دلایل نامعلوم احتكار شده است.

به گفته نمایندگان مردم كرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تنها 10درصد كانكس‌ها مستقر شده‌اند.  فرهاد تجری، نماینده مردم قصر شیرین در استان كرمانشاه با دشوار خواندن شرایط زندگی شهروندان در نقاط زلزله‌زده به انتقاد دستگاه‌های اجرایی در امر امداد‌رسانی پرداخته و گفته است: با گذشت 25 روز از وقوع زلزله هنوز نهادها در بحث اسكان موقت و توزیع كانكس به زلزله‌زدگان در سردرگمی به سر می‌برند. وی می‌گوید: در بحث واگذاری كانكس برای اسكان موقت مدیریت متمركزی نداریم و شهروندان در یك بلاتكلیفی به سر می‌برند به نحوی كه كانكس‌های زیادی دپو شده و هنوز به مناطق نیازمند واگذار نشده است.

در حالی كه مجتبی نیك كردار، معاون عمرانی استاندار كرمانشاه می‌گوید: زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های دارای فرزند معلول و پس از آن خانواده‌هایی كه منزل مسكونی‌شان در زلزله اخیر تخریب شده است در اولویت دریافت كانكس قرار دارند.  فرهاد تجری، نایب رئیس كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و البته نماینده مردم قصرشیرین در مجلس عقیده دارد: اولویت‌بندی كه مسئولان اسكان موقت از آن صحبت می‌كنند، بعد از گذشت این مدت طولانی معنایی ندارد و حتی وقتی كه بخش خصوصی می‌خواهد به بحث اسكان موقت زلزله‌زدگان ورود كند از آن جلوگیری می‌شود.  وی تأكید می‌كند: دستگاه‌های فعلی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مردم زلزله‌زده باشند و یك بوروكراسی كاذب و بیهوده را به راه انداخته و همین امر باعث شده است كه زلزله‌زدگان در سرما، برف و باران شدید تحت فشار مضاعف باشند.

در این میان آماری كه فرهاد تجری به عنوان نماینده این مردم می‌زند، جالب است كه در ادامه اظهارات خود بیان می‌كند: بالغ بر 2 هزار كانكس در یكی از شهرك‌های اطراف سرپل ذهاب دپو شده است، در حالی كه این تعداد كانكس می‌تواند نیاز بیشتر خانواده‌های زلزله‌زده را در اسكان موقت برطرف كند و آنها را از زندگی سخت در چادر و در سرمای شدید نجات دهد.
اما مجتبی نیك كردار، معاون عمرانی استاندار كرمانشاه در همین رابطه در گفت‌وگو با «جوان» درباره دپوی 2هزار كانكس در یكی از شهرك‌های سرپل ذهاب می‌گوید: این را تكذیب می‌كنم، این یك شهرك صنعتی در سر پل ذهاب و شامل كمك‌های بنیاد مسكن تا نهایی شدن دستور‌العمل توزیع بوده است كه در حد چند صد تا هم نمی‌رسد و شاید به صد تا هم نرسد.
نیك كردار در رابطه با كمك‌های مردمی در زمینه كانكس‌ها نیز گفت: كمك‌های مردمی نیز از طریق سپاه با اولویت روستاهای دور‌افتاده روستاهای سردسیر صورت می‌گیرد و در روستاها نیز اولویت با زنان سرپرست خانوار، مجروحان و فوتی‌ها است و به اقشار آسیب‌دیده‌تر تعلق می‌گیرد.
 
نصب 1500 كانكس مردمی در روستاهای كرمانشاه

وی با ارائه آماری در ادامه اظهارات خود تصریح می‌كند: هزار و 500 كانكس مردمی در روستاها نصب شده و سپاه نیز تا امروز هزار كانكس تحویل داده است. در حال حاضر نیز قرار‌داد 8 هزار كانكس از سوی قرارگاه خاتم با بنیاد مسكن بسته شده است كه قطعات در تهران تولید می‌شود، ولی در محل و منطقه كارگاه‌های متعدد زده شده است تا اسكلت فلزی سبك آن ساخته شود. در حال حاضر هزار كانكس در روستاها نصب شده است و از این هفته روزانه حداقل 200 كانكس نصب و تحویل داده می‌شود كه این آمار در هفته بعد به روزی 250 كانكس خواهد رسید. معاون عمرانی استاندار كرمانشاه در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» مبنی بر كمبود كانكس و توزیع در روستاها این چنین گفت: الان كمبود قطعه نداریم، اما این كار زمان‌بر است. اگر روزانه 250 كانكس ساخته شود، ظرف 35 تا 40 روز 8 هزار كانكس تحویل داده خواهد شد.
  
یا كانكس یا هزینه!

نیك كردار در رابطه با تحویل و نصب كانكس در شهرها نیز گفت: در شهرها كانكس تنها به كسانی تعلق می‌گیرد كه خانه آنها تخریب شده باشد. در این نقاط حدود 5 هزار تا 6 هزار واحد تخریبی داریم كه اینها مایل هستند به جای كانكس پول بگیرند تا جایی را رهن و اجاره كنند و ما قبول می‌كنیم تا در شهرها به جای تحویل كانكس، هزینه آن را دریافت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha