چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

بر اساس بررسی‌های انجام شده و نظرات کارشناسان امر پارازیت‌های ساطع شده از دکل‌های مخابراتی برای سلامت شهروندان مضر است. تاکنون به دلایل بسیاری این مقوله آن طور که باید و شاید مورد پیگیری قرار نگرفته است.

برخورد با پارازیت‌ها در دستور کار مجلس

سلامت نیوز:بعضی از دکل‌ها در حیاط منازل مسکونی احداث می‌شود که این کار خارج از ضوابط و قوانین بوده و قدغن است. در این شرایط اپراتورها خانه را تملک می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: شهروندانی که دکل‌های مخابراتی در نزدیکی خانه‌های آنها قد علم کرده‌اند معتقدند که در فواصل کوتاه‌مدت یک دکل مخابراتی به خیابان‌های آنها اضافه می‌شود. در دی ۹۵، سید علیرضا اردوبانی، مدیر عامل شرکت ارتباط مشترک شهر شهرداری تهران با بیان اینکه البته این دکل‌ها قدیمی بوده و قبل از تصویب مصوبه شورای شهر تهران احداث شده‌اند، عنوان می‌کند: «بیشتر این دکل‌ها به صورت غیرقانونی و شبانه احداث شده است و زمانی که ما متوجه این موضوع می‌شویم، پس از شناسایی دکل‌ها به اپراتورها اخطار می‌دهیم و درخواست جمع‌آوری داریم.» عده‌ای معتقدند این دکل‌‌ها عامل بیماری‌های مختلف هستند و گروهی دیگر مدعی‌اند مستندات کافی برای این ادعا وجود ندارد. بر اساس قانون حفاظت از اشعه مصوب سال ۶۸، نهادهای مربوطه موظف هستند، ضمن اینکه استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌کنند، هر زمان که سوالی در این زمینه پیش آمد قادر باشند اثبات کنند که این استانداردها رعایت شده است. یکی دیگر از مسائل که نصب دکل‌‌های مخابراتی را به دل‌نگرانی برای شهروندان تبدیل می‌کند نحوه جانمایی این دکل‌هاست. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس  است.

درباره وضعیت دکل‌های مخابراتی در تهران، پارازیت‌ها و اثرات مخرب آن و تصمیماتی که تاکنون برای رفع مشکلات در این زمینه گرفته شده توضیح دهید.

بر اساس بررسی‌های انجام شده و نظرات کارشناسان امر پارازیت‌های ساطع شده از دکل‌های مخابراتی برای سلامت شهروندان مضر است. تاکنون به دلایل بسیاری این مقوله آن طور که باید و شاید مورد پیگیری قرار نگرفته است. بسیاری از مردم به پیگیری این مساله می‌پردازند. برای پاسخگویی به این سوال باید با مسئولان امر جلسات متعدد برگزار کرد و نارسایی‌ها را مورد بررسی قرار داد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا دکل‌های مخابراتی به دلیل تشعشات برای سلامتی جامعه مضر است یا خیر؟ باید با مسئولان و کارشناسان سلامت کشور در این بخش جلسات متعدد برگزار کرد تا کم و کیف خطرات پارازیت‌های ساطع با همکاری شرکت‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. ما هم در مجلس بر این باور هستیم که این تشعشات برای جامعه نارسایی‌های فراوان به دنبال دارد؛ اما در این شرایط باید با حل مساله به شکل اصولی وارد عمل شد. برای مثال نمی‌توان به یکباره تصمیمی برای جمع آوری دکل‌های مخابراتی گرفت.

هم اکنون نمی‌توان شدت و حدت پارازیت‌ها در شهر تهران را شناسایی کرد؟

بر اساس گفته‌های مسئولان امر شدت این پارازیت‌ها کنترل می‌شود و به این شکل میزان آسیب آنها بر سلامت جامعه کاهش می‌یابد. هم اکنون باید با افراد در سازمان‌های مختلف جلسات متعدد برگزار کرد و میزان آسیب‌های این دکل‌ها را شناسایی کرد. نمی‌توان تاثیر مخرب پارازیت‌ها را کاهش داد، بلکه می‌توان شدت آن را کاهش داد و دکل‌ها را به محل‌هایی با بازتاب‌های اندک منتقل کرد. البته باید برای ایجاد هوای پاک راهکارهای مناسب را سر لوحه اقدامات سازمان‌ها قرار داد. بنده به عنوان یک نماینده مجلس نمی‌توانم راهکاری را ارائه دهم، ‌بلکه فقط باید با مسئولان در این زمینه جلسات برگزار کرده و با اقدامات کارشناسی شده از هزینه‌های ناشی از پارازیت‌ها کاست.

وضعیت هوای تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای بهبود هوای تهران باید اعتبارات اتوبوسرانی افزایش یابد تا بتوان این ناوگان‌ را مناسب سازی کرد. همچنین برای بهبود وضعیت ترافیکی و هوای تهران باید خطوط ریلی شش و هفت مترو را به اتمام رساند. هم اکنون مشکل اعتبارات خط هفت برطرف شده است. همچنین می‌توان تاکسیرانی و ورود وسایل نقلیه عمومی و شخصی به نواحی آلوده شهر تهران را مورد بررسی قرار داد، طبیعتا با این گونه اقدامات هوای تهران روزبه‌روز با نتایج مثبت همراه است. هم اکنون مترو در شهر تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هوای پاک جزو دغدغه مسئولان تهران به ویژه در حوزه مدیریت شهری است و این رویکرد وضعیت تهران را روزبه‌روز بهتر می‌کند.

تعاملات اعضای مجلس با مدیریت شهری جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعاملات به شکل مناسب انجام می‌شود و تاکنون بخشی از این تعاملات در حوزه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی بوده است.

در حال حاضر مساله اصلی شهر تهران در ابعاد مختلف چیست؟

کلانشهر تهران به دلیل موقعیت ویژه خود از مسائل مختلف برخوردار است. برای مثال بافت فرسوده در حوزه بیمارستان‌ها، مدارس و منازل در برخی مناطق، حاشیه نشین‌ها، ترافیک و... از عمده دغدغه‌های شهر تهران است. مسائل شهر تهران بر روی یکدیگر انباشته شده و در یک نسخه واحد نمی‌توان مشکلات و نارسایی‌های این کلانشهر را مورد ارزیابی قرار داد. همچنین امروز فضای سبز شهر تهران با مشکلات متعدد همراه است و روزبه‌روز از میزان آن کاسته می‌شود. این در حالی است که به دلیل ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه هر روز فضای سبز تهران کمتر از روز قبل می‌شود. در شرایط کنونی رسیدگی به مسائل شهر تهران جزو اولویت‌های اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان شهر تهران در مجلس و دیگر مدیران قرار دارد. بنده و همکاران در مجلس در تلاش هستیم تا مسائل فراموش شده شهر تهران در اولویت قرار گیرد. هم اکنون دغدغه نمایندگان تهران در مجلس، اعضای شورای شهر تهران و مسئولان توجه به مسائل پایتخت است. بر اساس مسائل مطرح شده در شورای مشترک شهر یکی از مهم‌ترین مسائل فضای سبز تهران است.

تاکنون اقدامات درباره شفاف‌سازی در فعالیت‌های مدیریت شهری گذشته را چگون ارزیابی می‌کنید؟ این فعالیت‌ها از سوی نمایندگان مجلس چه نتایجی به دنبال داشته است؟

در این زمینه بارها آقای نجفی و معاونانش در مصاحبه‌ها و مذاکرات متعدد این مساله را مطرح کرده‌اند. بنده تمایلی به اظهار نظر در این باره ندارم. مدیران شهری در حوزه فعالیت کاری خود اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

آقای بادامچی، مجلس به عنوان قانونگذار در این زمینه ابزار قانون را در دست دارد.

در دوره مدیریت شهری گذشته تحقیق و تفحص از شهرداری انجام شد، اما بی‌نتیجه ماند. مجلس با استفاده از مبادی قانونی می‌تواند فعالیت‌های مناسب را انجام دهد. در شرایط کنونی مدیریت شهری تغییر کرده و به آنها فرصت داده شده تا خودشان مسائل را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهند. این در حالی است که اگر هرگونه تحقیق و تفحص درباره شفاف سازی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، بی‌شک مجلس وارد عمل می‌شود. هر چند با بررسی وعده وعیدها باید تاکید کرد که مسئولان شهری به دنبال شفاف سازی مسائل هستند. بنده به عنوان یک نماینده مجلس تمایلی به اظهار نظر در این باره ندارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha