نزدیک به 430 گروه در سرتاسر کشور تحت پویش «کرمانشاه جان ایران» در دانشگاه‌ها و مکانهای عمومی شهر به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی اقدام کردند که این کمکها پس از جمع‌آوری، توسط گروه‌های جهادی به مناطق زلزلهزده ارسال شدند.

دل کرمانشاه قرص است

سلامت نیوز:21 آبان 96 زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7.3 ریشتر حوالی شهر ازگله استان کرمانشاه را لرزاند. شدت زمین‌لرزه به حدی بود كه در شهرهای مجاور مانند همدان، اراک، زنجان، اهواز، ایلام، سنندج، کرمانشاه، تبریز، ارومیه، اردبیل و چند شهر دیگر هم احساس شد. پس از وقوع زلزله گروه‌های جهادی استان برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان اعزام شدند. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که 12 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به‌صورت 100 درصد تخریب‌شده و 15 هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیرند.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: بعد از وقوع زلزله بالغ بر 1700 جهادگر در قالب گروه‌های جهادی استانی با هماهنگی دبیرخانه بلایای طبیعی معاونت سازندگی، برای امدادرسانی درزمینه آواربرداری، شناسایی، ارائه خدمات پزشکی، عمرانی و فرهنگی در مناطق و روستاهای زلزله‌زده حضور پیدا کردند. به جز حضور در مناطق، برای جمع‌آوری کمکهای مردمی در امدادرسانی به زلزله‌زدگان، پویش «کرمانشاه جان ایران» نیز توسط دانشجویان جهادی راه‌اندازی شد.

با شعار کرمانشاه جان ایران


نزدیک به 430 گروه در سرتاسر کشور تحت پویش «کرمانشاه جان ایران» در دانشگاه‌ها و مکانهای عمومی شهر به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی اقدام کردند که این کمکها پس از جمع‌آوری، توسط گروه‌های جهادی به مناطق زلزلهزده ارسال شدند. گروه جهادی شهید حججی شهر اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی کاشان استان اصفهان، گروه جهادی شهید بهشتی استان البرز، گروه جهادی شهید برونسی، شهر بوشهر، دانشگاه فنی حرفهای شهید شمسی پور، استان تهران، گروه جهادی امام خامنهای، استان خوزستان، قرارگاه جهادی شهید الحسینی، استان همدان، گروه جهادی شهید میرشاکی، استان لرستان، گروه جهادی پایگاه مقاومت بسیج شهید علی اکبر جوادی استان مازندران، گروه جهادی شهید محمدخانی استان یزد، از دانشگاهها و مراکزی بودند که جمع‌آوری اقلام را شروع کردند.

با فکر خدمات رسانی


 از همان روزهای اولیه وقوع زلزله، گروه‌های جهادی به منطقه اعزام شدند و در خدمترسانی به مردم زلزلهزده شرکت کردند. آواربرداری، آمایش و شناسایی نیازهای منطقه، توزیع کمک‌های مردمی بین زلزلهزدگان و فعالیتهای خدمترسانی در عرصه‌های فرهنگی، عمرانی، پزشکی و دامپزشکی از فعالیتهای آنهاست.خدمات صورت گرفته توسط گروههای جهادی عمدتاً در مناطق قالیچه، روستای شیخ، ثلاث باباجانی، رجبی، کانی خنجر، هفت کانی، اسماعیل آقا، سرپل ذهاب، ازگله، کاک عبدالله، روستای شیخ صالح، روستاهای مجتمع کوئیک، میان میل، روستای عسگر خوانی، روستای اطراف سر پل ذهاب، دشت ذهاب، سر قلعه، دالاهو، باب اسکندر، قره باغ، قصر شیرین، کرند، ریجاب وگردنو انجام شد. البته در کنار فعالیتهای عمومی که برای خدمترسانی به زلزلهزدگان انجام شد، فراخوانها، فعالیتهای تخصصی و ویژه‌ای هم صورت گرفت.

با فعالیت تخصصی


در روزهای اول امدادرسانی با توجه به اینکه نظمی در توزیع اقلام وجود نداشت، بیشتر کمک‌های مردمی در محل‌های ورودی شهر به‌طور ناعادلانه توزیع میشدند. به همین منظور شبکهای از گروه‌های جهادی برای شناسایی نیاز مردم هر منطقه به حدود 230 روستا اعزام شدند. کمک‌های مردمی در 3 انبار در مناطق سرپل ذهاب، قصر شیرین و کرند تجمیع و بستهبندی شدند و بر اساس نیاز هر منطقه برای هموطنان ارسال شد. در روزهای اول پس از‌ وقوع زلزله، گروه‌های پزشکی جهادی، برای ارائه خدمات اورژانسی در بیمارستان‌های شهر و بیمارستان‌های صحرایی، فعالیت خود را آغاز کردند. دو پایگاه ثابت برای ارائه خدمات پزشکی نیز در منطقه ازگله و سرپل ذهاب شکل گرفتند.

همچنین برخی از گروه‌های پزشکی به‌صورت سیار در روستاها فعال شدند؛ اما کمک به انسانها، تنها خدماترسانی جهادیان نبوده است. با توجه به تخریب مکان‌های نگهداری دام، علوفه و همچنین تلفات سنگین دام و طیور، گروه‌های دامپزشکی برای ارائه خدمات درمانی و مشاورهای و ایجاد محل‌های موقت دام به مناطق اعزام شدند. یکی از مسوولیت‌هایی که عمدتاً به آن توجه کمتری می‌شود، ایجاد شادی و نشاط در کودکانی است که با وقوع زلزله اعضای خانواده و عزیزان خود را ازدست‌داده و نیازمند احیا و بازیابی روحیه خودند. جمعیت دانشجویی امام حسن (ع) با در نظر داشتن این شرایط، تیمهای مختلفی را برای ارائه فعالیتهای فرهنگی به منطقه اعزام کردند. جمعیت دانشجویی پایگاهی ثابت در منطقه سرپل ذهاب تأسیس و در قالب ایستگاه‌های فرهنگی سیار در روستاها نیز فعالیت کردند. برپایی ایستگاههای صلواتی از دیگر خدمات گروههای جهادی بود. با توجه به مشکل عدم وجود غذای گرم در روزهای اول پس از زلزله، گروه‌های جهادی با برپایی ایستگاههای صلواتی، طبخ و پخت غذا و چای، خدمات ویژه‌ای را برای زلزله‌زدگان ارائه کردند؛ اما شاید مهمترین بخش، فعالیتهای عمرانی باشد. عمده فعالیت عمرانی گروه‌های جهادی در سه بخش خلاصه می‌شود.


   بخش اول، کمک در آواربرداری، خروج لوازم و وسایل سالم مردم از زیر آوار است.
  بخش دوم، ایجاد اسکان موقت، ساخت سرویس بهداشتی و حمام عمومی است.
   بخش سوم نیز، ساخت منازل مسکونی برای مردم مناطق زلزله‌زده است.
بلافاصله پس از وقوع زلزله گروه‌هایی برای امدادرسانی و کمک در آواربرداری به مناطق زلزلهزده اعزام شدند. با توافقی که بین بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه صورت گرفت، بالغ بر 8 هزار کانکس در مناطق آسیب‌دیده توزیع شدند که ساخت بخشی از سکوها و نصب کانکس‌ها را گروه‌های جهادی برعهده گرفتند. همراه با ایجاد مسکن موقت، گروه‌ها فعالیت خود را در زمینه ساخت سرویس بهداشتی و حمام عمومی نیز آغاز کردند. ساخت منازل مسکونی با اولویت ساخت منازل افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز در بخش آخر فعالیت‌ گروه‌های عمرانی قرار می‌گیرد. البته هنوز فعالیتهای جهادگران در کرمانشاه و مناطق آسیبدیده وجود دارد. جهادگرانی که در منطقه آسیبدیده حضور دارند می گویند: «تا کرمانشاه را آباد نکنیم، از اینجا نمیرویم.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha