معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۹۷ درصد دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ در مدارس ابتدایی و متوسطه حضور دارند، گفت: سه درصد از دانش‌آموزان باقی می‌مانند که این افراد اصلا در مدرسه حضور ندارند. این سه درصد تقریبا جمعیتی نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر را در کل کشور شامل می‌شود که عمدتا در استان‌هایی است که کمتر برخوردار هستند و دسترسی به آموزش در آنجا شاید کمتر فراهم باشد.

ترک تحصیل ۱۱۰ هزار کودک

سلامت نیوز: معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۹۷ درصد دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ در مدارس ابتدایی و متوسطه حضور دارند، گفت: سه درصد از دانش‌آموزان باقی می‌مانند که این افراد اصلا در مدرسه حضور ندارند. این سه درصد تقریبا جمعیتی نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر را در کل کشور شامل می‌شود که عمدتا در استان‌هایی است که کمتر برخوردار هستند و دسترسی به آموزش در آنجا شاید کمتر فراهم باشد.

به گزارش سلامت نیوز، ایلنا نوشت: علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، درباره وضعیت ترک تحصیل در دوره‌های دوره اول و دوم متوسطه گفت: در حال حاضر خوشبختانه پوشش واقعی دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه ۹۴ درصد است؛ پوشش واقعی یعنی تعداد دانش‌آموزانی که در دوره اول متوسطه تحصیل می‌کنند و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال هستند؛ یعنی بر این اساس شش درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۴ سال در دوره تحصیلی خودشان نیستند. از این شش درصد، سه درصد در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند؛ یعنی کسانی هستند که تاخیر در ورود داشتند، ترک تحصیل کردند، لذا در مدرسه هستند؛ ولی در دوره حضور ندارند.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌مان چه در دوره ابتدایی و چه در دوره اول متوسطه در مدرسه حضور دارند، افزود: سه درصد از دانش‌آموزان باقی می‌مانند که این افراد اصلا در مدرسه حضور ندارند. این سه درصد تقریبا جمعیتی نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر را در کل کشور شامل می‌شود که عمدتا و طبیعتا در استان‌هایی که کمتر برخوردار هستند و دسترسی به آموزش در آنجا شاید کمتر فراهم باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ترک تحصیل و عدم حضور در مدرسه به عوامل متعددی بستگی دارد، گفت: ما امکان دسترسی به آموزش را برای همه بچه‌ها فراهم کرده‌ایم؛ چه در مدارس عادی روزانه و چه در مدارس شبانه‌روزی و چه در روستامرکزی و روش‌های دیگر. بعضی مواقع به جهت مصالح اقتصادی که دانش‌آموزان کمک‌حال خانواده‌هایشان هستند، مسائل فرهنگی، ازدواج به خصوص برای دختران، بعضی دانش آموزان از حضور در مدرسه محروم می‌شوند؛ منتها ما بر مبنای کاری که چند سال است انجام می‌دهیم، هر ساله یک گزارش تطبیقی از سامانه ثبت احوال و سامانه سناد می‌گیریم و به این صورت مشخص می‌شود که چه تعداد دانش‌آموز پارسال در مدارس بودند و امسال نیستند. ما پیگیری اسمی می‌کنیم و به درب منازلشان می‌رویم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

زرافشان اضافه کرد: اگر اسامی در سامانه سناد نبود ولی در سامانه ثبت احوال اسمشان بود ما باید پیگیری کنیم که این‌ها اصلا در ایران هستند یا خیر، آیا در قید حیات هستند؟ چون کسانی که از ایران خارج می‌شوند در سامانه ما ثبت نمی‌شوند مگر اینکه در مدارس خارج از کشورمان ثبت نام کنند. ما در حال پیگیری هستیم که به هدفی که در نقشه جامع علمی کشور برای ما پیش‌بینی شده و آن پوشش صد درصدی است، انشاءالله دست یابیم.

وی درباره وضعیت آموزش و کیفیت و امکانات در مدارس بزرگسالان گفت: ۴۵۰ هزار دانش آموز در مدارس بزرگسالان تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۵ درصد یعنی ۱۰۰ هزار نفر از این‌ها واجب التعلیم و زیر ۲۰ سال هستند و این‌ها علی‌القاعده سنشان به گونه‌ای است که می‌توانستند در مدارس روزانه درس بخوانند، اما به دلایل مختلف مانند اشتغال یا ازدواج در این دسته از مدارس به تحصیل می‌پردازند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مدیریت مدارس شبانه تحت نظر آموزش و پرورش و متناسب با مدارس روزانه هم هست اما به طور طبیعی چون جمعیت مخاطبش مقداری متفاوت است به طوری که بخش عمده بزرگسال و بخش دیگر واجب‌التعلیم هستند، ممکن است بر کیفیت آموزش تاثیر بگذارد، ولی از لحاظ تامین دبیر و مدیریت آموزشی با مدارس عادی تفاوتی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha