رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: امسال از دولت مجوز گرفته‌ایم که هر کسی باسواد شد؛ ۱۴۰ هزار تومان به او پاداش دهیم. تاکنون پاداش سوادآموزی ۹۰ هزار نفر را پرداخت کردیم و پاداش ۴۰ هزار نفر نیز آماده پرداخت است.

۱۹۰ هزار کودکِ بی‌سواد ۱۰ تا ۱۹ ساله داریم

سلامت نیوز:رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: امسال از دولت مجوز گرفته‌ایم که هر کسی باسواد شد؛ ۱۴۰ هزار تومان به او پاداش دهیم. تاکنون پاداش سوادآموزی ۹۰ هزار نفر را پرداخت کردیم و پاداش ۴۰ هزار نفر نیز آماده پرداخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علی باقرزاده در نشست خبری به مروری بر اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح سوادآموزی در کشور پرداخت و گفت: ۲۹۱۱ سرباز را در ۵ سال گذشته تحت آموزش قرار داده‌ایم.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: مسابقات کتابخوانی و انشاء نویسی هر ساله برگزار می‌شود و کتابی به مناسبت شعار سال و پرسش مهر رئیس جمهور برای آن در نظر گرفته می‌شود. سالانه ۱۵۰ هزار نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند که در شش سال گذشته به ۱ میلیون و ۱۸۹ هزار نفر رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به آموزش مهارتهای رایانه‌ای گفت: نرم افزار بومی برای فارسی آموزی طراحی شده و ۱۰ نفر ازاین طریق تحت آموزش قرار گرفتند. این طرح سال آینده در ۵ استان پایلوت می‌شود. همچنین برنامه کتابخوانی از طریق تبلت را در حال حاضر به صورت آزمایشی در برنامه داریم.

باقرزاده ادامه داد: آموزش مهارت‌های ابتدایی icdl وارد سال پنجم خود شده و ۶۲۰۰ نفر این دوره را پشت سر گذاشته‌اند. هر کسی ادعا کند می‌تواند برای بزرگسال بیسواد و کم سواد کتاب تولید کند به سراغش رفته‌ایم. ۹میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت در سال گذشته آموزش داده‌ایم و ۶۸ هزار نفر همزمان در طرح آموزش جهاددانشگاهی شرکت و از ۸۰ ساعت فیلم آموزشی استفاده کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت سواد در ایران که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام می‌شود، گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، یکی از شاخص‌های مهم سوادآموزی فاصله باسوادی زنان و مردان و یا‌‌‌ همان عدالت جنسیتی است. در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال این فاصله حدود ۱۰ درصد کمتر شده است. یک علت این است که قریب به ۸۰ درصد فعالیت‌های ما به زنان اختصاص یافته و درصد باسوادی در این گروه از ۷ .۹۰ به ۴ .۹۳ درصد افزایش یافته است. کاهش باسوادی شهروندان روستایی با شهری نیز از ۵ .۱۳به حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

باقرزاده ضمن اشاره به اینکه در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال درصد باسوادی به ۹۸. ۲ درصد رسیده است، گفت: این آمار نشان می‌دهد که ۱۹۰ هزار کودک بیسواد خارج از مدرسه داریم. در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال درصد باسوادی به ۳ .۹۷ درصد رسیده و رشد بیش از یک درصدی دارد.

باقرزاده ادامه داد: درصد باسوادی در گروه ۱۰ تا ۴۹سال نیز از ۹۲. ۵به ۹۴. ۷ درصد رسیده است. علیرغم آنکه آمار بیسوادی به یک میلیون و ۱۱۳هزار کاهش یافته، هنوز ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار بیسواد ثبت شده داریم که شامل اتباع و غیر اتباع و آموزش پذیران و آموزش ناپذیران می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه در گروه سنی بالای شش سال که در واقع همه گروه‌های سنی را در برمی‌گیرد، درصد بیسوادی از ۲ .۱۵ به ۳ .۱۲ درصد کاهش یافته است گفت: امسال ثبت نام ۳۳۲ هزار نفر در فعالیت‌های سواد آموزی انجام شده که ۹۳ درصد ایرانی و ۷ درصد اتباع خارجی هستند. در حال حاضر چهارمحال و بختیاری، گلستان، همدان، قم، یزد، اردبیل و لرستان رتبه بالا‌ترین عملکرد کمی را دارا هستند.

وی افزود: ۴۴ درصد عملکرد ما در مناطق روستایی و ۵۶ درصد در مناطق شهری متمرکز شده است. تا امروز ۶ درصد عملکرد ما در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹سال و مابقی در سایر گروه‌هاست. همچنین میانگین سنی افراد تحت پوشش حدود ۳۰ سال سن است.

باقرزاده در ادامه دلایل خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی را از عوامل بی‌انگیزگی افراد، کودکان و نوجوانان برای آموزش و تحصیل عنوان کرد و گفت: ۵۳ درصد از افرادی که تمایلی به تحصیل ندارند به دلیل عوامل اقتصادی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال از دولت مجوز گرفته‌ایم که هر کسی باسواد شد ۱۴۰ هزار تومان به او پاداش دهیم. تاکنون پاداش سوادآموزی ۹۰ هزار نفر را پرداخت کردیم و پاداش ۴۰ هزار نفر آماده پرداخت است. از سال ۹۴ تا ۹۵، ۱۵۳ هزار نفر قبولی داشتیم.

وی درباره توافق با وزارت کار در ارتباط با تحت پوشش قرار دادن کودکان کار اظهار کرد: ما طبق اساسنامه نمی‌توانیم افراد زیر ۱۰ سال را تحت پوشش قرار دهیم اما مجوز گرفته‌ایم که کودکان در معرض آسیب را تحت پوشش ببریم. ما طرحی را به طور مشترک با معاونت ابتدایی تهیه کردیم که البته اجرای سند به سرانجام نرسید ولی هماهنگی‌هایی را اخیرا در این خصوص داشته‌ایم و قرار است در سه استان خراسان، خوزستان و سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی کودکان در معرض آسیب‌های اجتماعی را تحت پوشش قرار دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این مطلب که بیش از ۸هزار معلول را شناسایی کردیم و آموزش داده‌ایم گفت: حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان در این مورد ۱۵ درصد از سایرین بیشتر است. سالانه ۱۹ تا ۲۰ هزار کودک را شناسایی می‌کنیم و مشوق‌هایی را برای آن‌ها ایجاد کردیم تا به آموزش روی آورند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آموزش نهضت سوادآموزی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به چه صورت است، ‌گفت: ما گروهی از همکاران را به شهرستان سرپل ذهاب اعزام کرده‌ایم و تعدادی چادر و کانکس هم در این مناطق در اختیار نهضت سوادآموزی قرار گرفته و اگر کسی در این‌ها کلاسی تشکیل دهد از مشوق‌هایی برخوردار خواهد شد. بنا داریم حقوق معوقه آموزش‌دهندگان در این مناطق را در تخصیص بعدی پرداخت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha