هنگامی که اورتودنسی های شما نصب شد، متخصص ارتودنسی به شما توصیه هایی در مورد نحوه مراقبت از آنها در طول درمان می دهد. که شامل آنچه می توانید بخورید و بنوشید، و نحوه تمیز کردن دندان ها و اورتودنسی ها  می شود.

چگونه از ارتودنسی ثابت و متحرک مراقبت کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از توتال اورتودنتیکس چه اورتودنسی های ثابت داشته باشید و چه متحرک ، باید مطمئن شوید که به درستی از آنها مراقبت می کنید تا درمان شما موفقیت آمیز باشد.

نحوه ی مسواک زدن با اورتودنسی

اگر در طول درمان دندان ها و لثه های خود را سالم نگه ندارید، ممکن است دندانپزشک شما مجبور شود بریس های شما را بردارد یا درمان شما را متوقف کند تا زمانی که دندان ها و لثه های شما دوباره سالم شوند. بنابراین، باید مراقب مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن باشید.

غذا می تواند به راحتی در اورتودنسی های ثابت گیر کند و همچنین اورتودنسی متحرک چون برای مدت طولانی در دهان شما باقی می مانند هر دو می توانند باکتری های تشکیل دهنده پلاک و جرم را جذب کنند که اگر پاک نشوند می توانند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند.

وقتی ارتودنسی دارید دو بار در روز مسواک بزنید

دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید. برای کسانی که اورتودنسی های متحرک دارند، دندان های خود را بعد از غذا خوردن و قبل از قرار دادن اورتودنسی های متحرک در دهان خود مسواک بزنید تا از لکه دار شدن آنها جلوگیری شود.

مسواک زدن پشت سیم‌های ارتودنسی

اگر اورتودنسی ‌های ثابتی دارید، مطمئن شوید که برس مسواک پشت سیم‌های بریس شما قرار می‌گیرد. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که هنگام مسواک زدن ناحیه بالا و پشت سیم ها، مسواک خود را با زاویه 45 درجه به سمت پایین متمایل کنید و سپس هنگام مسواک زدن سطح دندان زیر براکت ها، آن را به سمت بالا متمایل کنید. مطمئن شوید که تا خط لثه مسواک بزنید.

نخ دندان هنگام ارتودنسی مهم است

این خیلی مهم است که از نخ دندان یا برس بین دندانی استفاده کنید تا به شما کمک کند بین براکت ها و اطراف لثه های خود را تمیز کنید.

به یاد داشته باشید که به معاینات منظم دندانپزشکی خود ادامه دهید و در طول درمان به متخصص اورتودنسی خود مراجعه کنید . او به شما کمک می کند مطمئن شوید که دندان ها و لثه های خود را سالم نگه می دارید.

تمیز کردن اورتودنسی های متحرک

چگونه از ارتودنسی ثابت و متحرک مراقبت کنیم؟

حتی اگر به جای اورتودنسی های ثابت، از نوع متحرک آن استفاده می کنید، باز هم مراقبت از آنها و تمیز نگه داشتن آنها بسیار مهم است.

باید:

اورتودنسی های خود را هر شب بشویید و به آرامی با آب ولرم و مسواک نرم مسواک بزنید.

هرگز از خمیر دندان یا آب داغ استفاده نکنید، زیرا ممکن است به آن‌ها آسیب برساند و از فرم خارج شوند

یک بار در هفته از محلول تمیز کننده برای تمیز کردن عمیق استفاده کنید. قبل از شروع درمان، متخصص ارتودنسی در این مورد به شما توصیه می کند

اگر در مورد تمیز کردن ت اورتودنسی های متحرک خود سؤالی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید زیرا او بهترین فردی است که می تواند به شما کمک کند.

خوردن و آشامیدن با اورتودنسی

چگونه از ارتودنسی ثابت و متحرک مراقبت کنیم؟

اگر اورتودنسی های متحرک دارید، آنها را بیرون می آورید تا غذا بخورید، اما به خاطر داشته باشید که این نوع اورتودنسی ها ممکن است لکه بردارند، بنابراین باید بعد از غذا مسواک بزنید. تنها چیزی که هنگام استفاده از اورتودنسی های متحرک باید بنوشید آب است. زمانی که آن ها را خارج کرده اید، می‌توانید از نوشیدنی‌های دیگر لذت ببرید، اما باید سعی کنید میزان زمان خروج آن‌ها را به حداقل برسانید، زیرا باید بین 20 تا 22 ساعت در روز مصرف شوند.

اگر اورتودنسی ‌های ثابتی دارید، اگر غذاهای ترد یا سفت مانند آجیل، سیب، هویج خام و بیسکویت بخورید، سیم‌ها ممکن است پاره شوند. اگر می خواهید غذاهای سفت بخورید، آنها را به قطعات کوچک برش دهید. شما باید از غذاهای چسبنده مانند تافی یا شیرینی های جویدنی اجتناب کنید زیرا می توانند به سیم های اورتودنسی های شما آسیب برسانند

در صورت مشاهده مشکل در ارتودنسی چه باید کرد؟

آسیب به اورتودنسی ها می تواند زمان درمان شما را طولانی تر کند. اگر اورتودنسی های شما آسیب دیده باشد، متوجه خواهید شد. اگر این اتفاق افتاد، به پزشک خود اطلاع دهید تا راهنمایی های بیشتری به شما ارائه دهند.

هنگام شروع درمان ارتودنسی ممکن است متوجه شوید که کمی ناراحتی اولیه دارید. با اورتودنسی های متحرک، دندان های شما ممکن است برای چند روز حساس و دردناک باشند. با بریس های ثابت، ممکن است در ابتدا متوجه شوید که گونه ها و زبان شما را خراش می دهند.

نکات مهم :

سعی کنید در چند روز اول غذاهایی بخورید که نیازی به جویدن ندارند، مانند سوپ، ماست طبیعی یا اسموتی.

برای مدیریت درد های اولیه از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

دهان خود را با آب نمک بشویید

برای ب اورتودنسی های ثابت، از متخصص ارتودنسی خود بخواهید مقداری موم ارتودنسی را برای فشار دادن روی نواحی که باعث درد می شود، بخواهید.

اگر با این ناراحتی دست و پنجه نرم می کنید، یا اگر بیش از چند هفته ادامه داشت، برای مشاوره بیشتر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید

ورزش با اورتودنسی

چگونه از ارتودنسی ثابت و متحرک مراقبت کنیم؟

در مشاوره اولیه با ارتودنتیست خود در مورد ورزشی که انجام می دهید صحبت کنید. او به شما اطلاع می دهد که چه کاری باید انجام دهید، اما معمولاً اگر درمان ارتودنسی انجام می دهید، همچنان می توانید ورزش کنید.

اگر تحت درمان با اورتودنسی های متحرک هستید، باید حدود 20 ساعت در روز از آنها استفاده کنید. برداشتن آنها در حین ورزش خوب است، اما ارتودنتیست شما ممکن است توصیه کند که اورتودنسی های متحرک را با محافظ لثه جایگزین کنید.

اگر از اورتودنسی ‌های ثابت استفاده می‌کنید، هنگام انجام ورزش‌های تماسی مانند راگبی، بهتر است از محافظ لثه روی آن‌ها استفاده کنید. این کار از اورتودنسی ‌ها و دندان‌های شما محافظت می‌کند. شما می توانید یک محافظ لثه سفارشی را از متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک خود تهیه کنید. انواع بدون نسخه به صورت آنلاین و در داروخانه ها موجود است، اما آنها به خوبی دندان های شما را محافظت نمی کنند

مکانیسم عملکرد ارتودنسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمدامین نریمانی متخصص ارتودنسی و جراح فک ، در خصوص مراقبت‌های پس از برنامه ارتودنسی اظهار داشت: درمان ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی برای دندان‌های نامرتب است و به وسیله آن دندان‌ها از محل خود جابه‌جا می‌شوند، اما باید توجه داشت زمانی که دندان ها حرکت می‌کنند، اگر مراقبت‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است به محل اولیه برگردند.

وی افزود: مکانیسم عملکرد ارتودنسی به این صورت است که الیاف پریودنت‌ها به صورت کش از یک طرف به دندان و از طرف دیگر به استخوان فک متصل است و زمانی که دندان به محل جدید کشیده می‌شود، این نخ‌ها نیز حالت کشیدگی به خود می‌گیرد، اما باید توجه داشت که همچنان دندان‌ها برای برگشتن به مکان خود تمایل دارند.

این متخصص ارتودنسی تصریح کرد: برای جلوگیری از برگشت دندان‌ها و ایجاد نامرتبی مجدد در چیدمان‌ دندان‌ها، پزشک درمانگر، وسایل نگهدارنده‌ای را برای بیمار تجویز می‌کند که این وسایل اجازه بازسازی الیاف و نگهداری دندان‌ها را در محل جدید می‌دهد و امکان برگشت دندان به محل قبلی نیز کمتر خواهد شد.

مشکلات ارتودنسی با دستگاه‌های ثابت بسیار کمتر است

وی در خصوص نوع دستگاه‌هایی که به بیمار تجویز می‌شود، توضیح داد: این دستگاه‌ها به دو صورت ثابت و متحرک هستند که دستگاه‌های ثابت بر روی تکلم و صدای بیمار اثری نمی‌گذارد و مشکلات پس از ارتودنسی با دستگاه‌های ثابت بسیار کمتر است.

وی گفت: در مواردی بسته به شرایط بیمار نمی‌توان از دستگاه‌های ثابت استفاده کرد، که در این زمان پزشک دستگاه‌های متحرک را برای فرد تجویز می‌کند. ریسک گم شدن وسایل، شکستن و استفاده نکردن وسایل متحرک از طرف بیمار در این روش وجود دارد.

این متخصص ارتودنسی ادامه داد: بی‌توجهی به استفاده منظم از وسایل متحرک نیز می‌تواند باعث تغییر وضعیت دندان‌ها شود و پس از مدتی این تغییر باعث می‌شود که پلاک‌ها به صورت صحیح در محل خود قرار نگیرد.

اهمیت نگهداری و حفظ دستگاه‌های ارتودنسی

نریمانی گفت: غذاهای سخت مانند چیپس، آجیل، بلال، ذرت بو داده، ته دیگ می توانند موجب آسیب به دستگاه‌های ارتودنسی شوند. برای خوردن بعضی از غذاهای سفت مانند سیب یا هویج می توان آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرد وجود مواد غذایی شیرین در مجاورت براکت‌ها و سیم‌ها و تمیز نکردن آنها می‌تواند شانس ایجاد پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهد. در هنگام ورزش‌هایی که احتمال ضربه وجود دارد از محافظ های مخصوص دهان باید استفاده شود.برای کودکان در حال ورزش، باید از محافظ مخصوص دهان استفاده کرد.

وی توصیه کرد: مراحل نگهداری و حفظ دستگاه‌های ارتودنسی بسیار با اهمیت است و زمانی که بیمار احساس کرد که پلاک به درستی در جای خود قرار نمی‌گیرد و یا اینکه قسمتی از وسایل ثابت، شکسته و از جای خود جدا شد، باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

وی در پایان گفت: در اغلب موارد نیاز است بیمار فواصلی دو تا چهارماه پس از انجام ارتودنسی برای مراقبت‌های لازم به پزشک خود مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha