شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 235649

کار همه ما به پزشک، درمانگاه و بیمارستان و مراکزی از این قبیل افتاده و اگر هم نیفتاده باشد، دستکم در بین آشنایان، اطرافیان، دوستان و همکاران، روایت هایی از تجویزهایی که از این مکان ها بیرون می آید، شنیده و یا دیده ایم.

تجویز اشتباه

سلامت نیوز:  کار همه ما به پزشک، درمانگاه و بیمارستان و مراکزی از این قبیل افتاده و اگر هم نیفتاده باشد، دستکم در بین آشنایان، اطرافیان، دوستان و همکاران، روایت هایی از تجویزهایی که از این مکان ها بیرون می آید، شنیده و یا دیده ایم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ما پزشکان خوبی داریم و چون خوب زیاد داریم خیلی از آنان در خارج طبابت می کنند و کشورهای خارجی برای به دست آوردن آنان نیز سر و دست می شکنند که نمونه آن پرفسور مجید سمیعی جراح بزرگ بین المللی است.


البته این طور نیست که همه پزشکان خوب، متخصص، آگاه به حرفه خود و در مجموع توانمند کشور، به خارج رفته باشند، اصلا این طور نیست و شاید به میزان صدها برابر پزشکانی که به هر دلیلی به خارج رفته اند، پزشکان بسیار خوبی در داخل داریم که در همین کشور طبابت می کنند، آنانی که در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور و مطب های خود زحمات بسیار زیاد و طاقت فرسایی را متحمل می شوند تا بیماری را از رنج بیماری نجات دهند و معمولا با طبابت بسیار به موقع و دقیق، همین بیماران پس از سلامتی دعاگوی آنان هستند.


همه ما وقتی گذرمان به این مراکز و حتی مطب های پزشکی می افتد شاهد تلاش ها و زحمات قشر پزشک و در مجموع کادر پزشکی از پرستار تا خدمه آنجا هستیم. در روز بیماران زیادی به این مکان ها مراجعه می کنند و همه آنان و همراهانشان نیز انتظار دارند که بیمارانشان هر چه سریعتر خوب شده و به کانون خانواده بازگردد.


همین حالا انواع بیماری در کشور وجود دارد که خیلی از آنها به خاطر عمل نکردن به توصیه پزشک، برخی به علت پیشگیری نکردن و بسیاری هم به دلیل نحوه استفاده از فناوری های جدید، آلودگی هوا، اشعه ایکس، حضور در مزارع به ویژه شالیکاری و کارهای مشابه روی می دهد.
اشتباه پزشکی در همه کشورها وجود دارد؛ اما هنر ما این است که باید آن را کاهش دهیم زیرا یک موضوع حیاتی و در مجموع مساله مرگ و زندگی انسان ها در میان است.


خوشبختانه در زمان حاضر دستگاه های تشخیص پزشکی بسیار پیشرفت کرده است و تکرار آزمایشات، امروز به یک موضوع و رویه عادی در مطب ها، مراکز درمانی و بیمارستان ها تبدیل شده است. از طرف دیگر پزشکان با تجربه و متخصص که در مورد آزمایشی نیز شک و تردید دارند آن را با همکاران متخصص تر خود نیز در میان می گذارند که این کار، یک امر کاملا حرفه ای، پسندیده و قابل تقدیر است.


آنچه اینجا باید به آن اشاره کرد این است که در موضوع پزشکی و درمانی هرگز نباید با عجله اقدام کرد بلکه باید با صبر و حوصله و معاینات دقیق به امور بیماران رسیدگی کرد که هر چه این دقت و حوصله بیشتر باشد به همان نسبت معاینات نیز دقیق تر می شود.
خوشبختانه اغلب پزشکان ما چنین می کنند یعنی دقیق و با حوصله فعالیت می کنند و نتایج کارشان نیز مورد رضایت بیماران و همراهان آنان است. اما در برخی از درمانگاه ها و بیمارستان ها و حتی مطب های پزشکی شاید بخاطر تعداد زیاد بیماران، صرف نکردن وقت کافی برای هر بیمار و به روز نبودن تجهیزات و آزمایش های پزشکی، اشتباهات پزشکی رخ دهد. معمولا این گونه اشتباهات و تعلل ها به علت همان حجم زیاد مراجعه کنندگان، در درمانگاه های عمومی و با پوشش کامل بیمه ای روی می دهد که نباید چنین شود.


اینکه مراجعه کننده در آن لحظه به این درمانگاه وجه نقد پرداخت نمی کند و یا تعداد مراجعه کنندگان زیاد است، هرگز به این معنی نیست که خدمات دهی به این بیماران، رایگان است و چون مراجعه کنندگان زیاد است باید وقت اندکی به هر یک از آنان اختصاص دهیم.
چنین تصوری، قطعا نقض حقوق آنان محسوب می شود و از سوی دیگر اگر تشخیص ها اشتباه در آید این نقض حقوق بیشتر می شود. به عبارت ساده تر هر بیماری که به یک واحد پزشکی مراجعه می کند قطعا دارای حقوقی است که رسیدگی درست و به موقع و همچنین تجویز صحیح و به دور از اشتباه، از حقوق مسلم آنان است. انتخاب نوع درمان بیماری که با کمترین عارضه و درد و همچنین هزینه همراه باشد از ضروری ترین اقدام هر پزشک است و چنانچه غیر از این عمل کند در واقع مرتکب اشتباه پزشکی شده است.


قطعا همه ما چنین مواردی دیده و شنیده ایم که حتی به مرگ بیمار هم ختم شده است؛ اما حالا فقط به موردی که اخیرا با آن مواجه بوده ام، اشاره می کنم.
بیمار با ناراحتی از ناحیه کمر(دیسک) پس از انجام آزمایشات مختلف که از طرف پزشک معالج به وی ارائه شده بود، مراجعه می کند و پزشک پس از دیدن آزمایشات، بلافاصله همه اقدامات و نامه ها را برای انجام عمل جراحی در بیمارستان دیگر، به بیمار تجویز می کند.
پزشک به بیمار می گوید پس از انجام این عمل، حدود 2 ماه خیلی کارهای شخصی را نمی تواند انجام دهد. براساس شواهد، ضایعات و آسیب های عمل جراحی بسیار بالا خواهد بود و او هرگز مثل گذشته نمی تواند کار و فعالیت روزانه خود را انجام دهد. هزینه عمل جراحی بالاست و اصلا بیمار قادر به پرداخت آن نیست.


بیمار در این بین، همین آزمایشات را با یک پزشک و جراح متبحر دیگر در میان می گذارد. این پزشک پس از مشاهده این آزمایشات، هرگز عمل جراحی را با چنین عوارضی، تجویز نمی کند و فقط از او می خواهد ورزش های ویژه ای را انجام دهد و از خم کردن کمر خود خودداری کند.
همین بیمار که پیشتر به سختی قادر به حرکت بود حالا با انجام این موارد خیلی راحت فعالیت های خود را انجام می دهد و آزمایشات بعدی نیز نشان داده که از عوارض بیماری قبلی فاصله گرفته است در حالی که به گفته بسیاری از پزشکان اگر عمل جراحی را انتخاب می کرد، عوارض آن تا پایان عمر در او باقی می ماند.
ممکن است برخی پزشکان، به خاطر کسب درآمد بیشتر، چنین عمل هایی را تجویز کنند غافل از اینکه می تواند عوارض دائمی، غیر قابل جبران و دردناکی برای بیماران به همراه داشته باشد.


شاید مهمترین چیزی که باید در پزشکی آن را رعایت کرد تشخیص درست است؛ یعنی اگر تشخیص ها درست و دقیق باشد همه بویژه بیمار و سیستم درمانی سود خواهند برد و این اصلی است که باید در همه بخش ها به ویژه مراکز درمانی و پزشکی رعایت شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha