رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان بیمارستان امام حسین (ع) گفت: ویروس اچ پی وی (HPV) عامل بروز 99 درصد سرطان های دهانه رحم است.

ویروس اچ پی وی عامل 99 درصد سرطان های دهانه رحم

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان بیمارستان امام حسین (ع) گفت: ویروس اچ پی وی (HPV) عامل بروز 99 درصد سرطان های دهانه رحم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر فرح فرزانه در نشست خبری به مناسبت برگزاری دومین کنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی، زنان و نازایی در خصوص تاثیر مستقیم ابتلا به این ویروس و ابتلا به سرطان دهانه رحم توضیح داد: سرطان دهانه رحم تنها سرطانی است که ارتباط آن با ابتلا به این ویروس تا بیش از 99 درصد تایید شده و حتی در برخی منابع علمی این میزان تا 99،7 درصد اعلام شده است.
وی گفت: نقص ایمنی، مصرف سیگار و قلیان و ازدواج قبل از سن 16 سالگی را از عوامل ابتلا به این ویروس عنوان کرد و افزود: البته ابتلا به ویروس اچ پی وی نباید سبب نگرانی در بین زنان شود؛ چراکه منابع علمی تایید کرده اند که افرادی که سرطان دهانه رحم دارند حتما به این ویروس آلوده اند اما آلوده بودن به این ویروس الزاما به معنای ابتلای به سرطان نیست.
متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ آنکولوژی زنان گفت: بیش از 100 نوع از ویروس اچ پی وی شناخته شده است که برخی ایجاد زگیل تناسلی و بیماری های دیگر می کنند و برخی نیز سبب بروز سرطان دهانه رحم می شوند و ابتلا به این ویروس نمی تواند نشان دهنده ابتلا به سرطان باشد.
فرزانه با بیان اینکه واکسن های متعددی برای هر یک از این انواع این ویروس تولید شده است، ادامه داد: در برخی از کشورها واکسن ویروس اچ پی وی که منجر به سرطان دهانه رحم می شود اجباری است و مانند سایر واکسن ها که در دوران کودکی تزریق می شود، در سن 12 سالگی برای کودکان تجویز می شود؛ این واکسن در ایران نیز وجود دارد اما تزریق آن اجباری نیست.
وی گفت: در سال 1384 وزارت بهداشت کتابی را منتشر کرد که در آن سرطان تخمدان هشتمین سرطان در زنان، سرطان رحم یازدهمین سرطان و سرطان دهانه رحم سیزدهمین سرطان شایع در زنان معرفی شد؛ پس از آن اعلام شد از آنجایی که سرطان دهانه رحم شایع نیست، غربالگری تست پاپ اسمیر که برای تشخیص به موقع این سرطان در کشور انجام می شد، مقرون به صرفه نیست و قطع شد.
فرزانه اظهار کرد: درحال حاضر سرطان دهانه رحم شیوع بسیار بالایی در کشور یافته و میزان ابتلا به آن در حال افزایش است به طوری که به چهارمین سرطان در بین زنان تبدیل شده است.
وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی وسیع در سطح مدارس کشور و از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها در خصوص شیوع این سرطان و راه های پیشگیری گفت: باید به مردم نسبت به لزوم تزریق واکسن اچی پی اطلاع رسانی شود.
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان پرهیز از مصرف سیگار و قلیان، محدود کردن مقاربت های جنسی، افزایش سطح ایمنی بدن و تزریق واکسن را از راه های پیشگیری از ابتلا به این سرطان عنوان کرد.
فرزانه درخصوص احتمال ارتباط بین بیماری آندومتریوز و سرطان دهانه رحم نیز گفت: آندومتریوز می تواند منجر به سرطان تخمدان، دردهای شدید رحمی و مشکلات باروری شود اما تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ارتباط این بیماری با سرطان دهانه رحم در منابع علمی اعلام نشده است.
دکتر مریم سادات حسینی رئیس کنگره و مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این خصوص اظهار کرد: آندومتریوز تنها در حدود 2 درصد موارد می تواند با سرطان تخمدان همراهی داشته باشد اما عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست؛ از این رو در درمان این بیماری باید نسبت به ابتلای بیمار به سرطان تخمدان دقت و بررسی های لازم انجام شود.
حسینی به پروتکل کشوری زنان و زایمان تحت عنوان کتاب دوستدار مادر اشاره کرد و گفت: این کتاب از سوی دفتر سلامت مادران وزارت بهداشت تدوین و در اختیار متخصصان زنان و زایمان در سراسر کشور قرار گرفته است تا بر اساس موارد تعیین شده به درمان بیماران بپردازند.
وی اظهار کرد: در برخی کشورها برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم تست HPV از زنان گرفته می شود اما در برخی کشورها مانند کشور ما هنوز تست پاپ اسمیر انجام می شود؛ تست اچ پی وی احتمال ابتلای بیمار در آینده به سرطان دهانه رحم را نشان می دهد اما تست پاپ اسمیر وجود سلول های پیش سرطانی را نشان می دهد.
حسینی با بیان اینکه انجام تست اچ پی وی در ایران اختیاری است، گفت: جایگزینی تست اچ پی وی با پاپ اسمیر در ایران درحال بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha