وزیر بهداشت گفت :سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو وارد کشور می شود که کمتر از 5 درصد بازار مصرف کشور را شامل می‌شود.

وزارت بهداشت با قیمت گذاری کالاهای سلامت مخالف است/ واردات یک میلیارد دلار دارو

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت :سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو وارد کشور می شود که کمتر از 5 درصد بازار مصرف کشور را شامل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،سید حسن هاشمی در اتاق بازرگانی ایران افزود: حدود 50 درصد مواد اولیه دارو در کشور وارداتی است.
هاشمی گفت: پنج درصد داروهای که از خارج وارد می شود ،بسیار گران قیمت هستند ،اما توانسته ایم از این 20 داروهای فوق گران قیمت خارجی، 13 قلم را در داخل تولید کنیم.
وی درباره صادرات دارو از ایران نیز گفت :صادرات دارو از کشور رقم قابل توجهی نیست و متاسفیم که صنعت دارویی در حوزه صادرات جایگاه مناسبی نداریم و در بازار منطقه جایگاه مناسبی کسب نکرده ایم ، البته اگرچه در سال های اخیر میزان صادرات دارو 4 برابر شده است که هنوز میزان صادرات ایران قابل دفاع نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد:علت ضعف ایران در صادرات دارو این است که عمده واردات و تولید دارو در اختیار نهادهای دولتی و شبه دولتی مثل تامین اجتماعی است .
وی اضافه کرد:صنعت دارویی باید به بخش خصوصی واگذار شود تا ارتقاء یابد فقط در صورتی که به بخش خصوصی واگذار شود می توانیم ،تولید تولیدات خود را ارتقا دهیم و می توانیم در بازارهای خارجی حضور داشته باشیم و این حضور نشانه کیفیت دارویی کشور خواهد بود .
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیمت گذاری کالاهای سلامت نیز افزود: بنده به عنوان وزیر بهداشت هیچ اعتقادی به قیمت‌گذاری کالاهای حوزه سلامت ندارم ،اما رفتار دولت و مجلس و قوانین کشور، ما را به این سمت برده است که حتی یک آزمایش ساده نیز هیات دولت قیمت و تعرفه گذاری می کنند و قیمت‌گذاری دولتی موجب کاهش کیفیت و رفتار ناسالم و زیر میزی می شود.
هاشمی گفت: نگاه وزارت بهداشت این است که فهرست کالاهای سلامت که مشمول قیمت گذاری است به حداقل برسد به خصوص در مواردی که تولید کننده و وارد کننده متعدد وجود دارد باید قیمت گذاری حذف شود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در مواردی که خودش خریدار است اگر بداند که مثلا سال آینده دقیقا چقدر پول دارد و می تواند خرید نقدی داشته باشد نیازی به قیمت گذاری نیست.
هاشمی گفت: مشکل آنجاست که روابط اقتصادی در کشور از قاعده خارج شده است و سالم نیست و انضباطی وجود ندارد.
وی ادامه داد: جریان پول در کشور بیمار است . پول وزارت بهداشت را آخر سال می دهتد و وزارت بهداشت و فروشندگان کالا و خدمات را دچار مشکل می کنند.
وی افزود: قیمت گذاری هر نوع کالا در کشور اشتباه است و موحب خسارت عده ای و سود سرشار عده ای دیگر می شود .
وی درباره پرداخت مطالبات وزارت بهداشت از طریق اوراق گفت: پرداخت مطالبات با اوراق هم مدلی است که به تازگی با آن آشنا شده ایم و همان طور که استقراض از بانک مشکل آفرین است این روش هم مشکل زاست و با توجه به اینکه رئیس جمهوری پرداخت اوراق به شرکتها را منع کرده امیدوارم این روش تغییر کند.
هاشمی گفت: در مورد کالاهای آسیب رسان به سلامت مثل نمک, شکر, روغن و سیگار, موافق افزایش مالیات و عوارض هستیم اما تاکنون از این طریق 50 میلیارد تومان هم در حوزه سلامت نگرفته ایم.
وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت برای نظارت بر مواد غذایی در کل کشور 100 نفر ناظر هم ندارد که عمدتا در مناطق مرزی مستقر هستند با این امکانات نمی توانیم جلوی قاچاق را بگیریم چه توقعی از وزارت بهداشت دارید در حالی که دستگاههای دیگری مثل وزارت اطلاعات, نیروی انتظامی, سپاه, ارتش و دستگاههای عریض و طویل دیگری مثل سازمان بازرسی در این زمینه مسئولیت اصلی را دارند.
وی گفت: برای مبارزه با قاچاق و تولید کالاهای زیرپله ای آماده ایم که اختیارات وزارت بهداشت را واگذار کنیم.صنف می تواند با دو شرط تولید با کیفیت و قیمت مناسب بر بازار نظارت کند.
هاشمی افزود: واقعا وزارت بهداشت در حوزه قاچاق کاری نمی تواند انجام دهد انگشت اتهام را به سمت وزارت بهداشت نگیرید وظیفه و قدرت در جای دیگر است.
هاشمی در پاسخ به انتقاد یکی از فعالان اقتصادی مبنی بر فعالیت کارخانه تولید سرسوزن در زیرمجموعه وزارت بهداشت گفت:همین الان آماده ایم این کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ اینکه از سال 92 بازار کشور در اختیار این کارخانه قرار گرفته کار غلطی بوده است اما اگر مدعی هستیم 100درصد بازار در اختیار این کارخانه است همین الان آماده ایم با قیمت منصفانه ای که اتاق بازرگانی تایید کند، این کارخانه را واگذار کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد سایر تولیدات از جمله تولیدات انیستیتو پاستور هم همین نظر را داریم؛ وظیفه ما تولید کالا نیست، وظیفه وزارت بهداشت نظارت است، تولید را بخش خصوصی می تواند با رعایت کیفیت و قیمت انجام دهد و در بازار رقابت کند؛ من این صحبت را از یکسال پیش مطرح کردم و هنوز هم به آن معتقدم.
وی اظهارکرد: در حوزه صادرات و ثبت دارو در خارج کشور تلاش های زیادی انجام داده ایم اما متاسفانه در صنعت ایران بازاریابی در خارج از کشور را بلد نیستیم و من موافقم که اتاق بازرگانی کمک کند تا این مساله را حل کنیم.
وی با اشاره به انتقاد یکی از فعالان اتاق بازرگانی مبنی بر وجود ضعف در حوزه گردشگری سلامت گفت: توسعه گردشگری سلامت ایده خوبی است اما نمی شود در فضایی که مدام در تلویزیون و فضای مجازی خطاهای پزشکی را مطرح و مطالبی اثبات نشده را برجسته می کنند، از توسعه گردشگری سلامت صحبت کنیم؛ باید سرمایه های اجتماعی کشور که پزشکان و فعالان حوزه سلامت هستند را صیانت کنیم.
هاشمی در پاسخ به انتقادی که درباره مقررات زیاد در حوزه سلامت مطرح شد، گفت: برای مقررات زدایی آمادگی داریم اتاق بازرگانی فهرستی از مقرراتی که برای فعالان اقتصادی مزاحمت ایجاد می کند، مشروط به اینکه به سلامت مردم آسیب وارد نکند تهیه کند ما نیز علاقه مندیم سنگ ها را از مسیر فعالان اقتصادی برداریم.
وزیر بهداشت درباره انتقاد از توزیع مواد غذایی ناسالم در مدارس اظهارکرد: وزارت بهداشت با همکاری آموزش و پرورش 85درصد بوفه های مدارس را ساماندهی کرده و اجازه نداده است غذای گرم در این بوفه ها توزیع شود؛ 15درصد باقی مانده، اما همین قدر پیشرفت نیز قابل توجه است.
وی گفت: در پاسخ به یکی از حضار که از پلمب کارخانه یکی از تولیدکنندگان آب معدنی انتقاد کرد، باید بگویم که در این مورد با توجه به تخلفات این شرکت، بر اساس قانون برخورد و پرونده آن در دادستانی و با حکم قاضی رسیدگی شده است.
وی گفت:همان طور که برخی از حضار در این جلسه با تندی انتقاد می کنند، متاسفانه صدا و سیما نیز به همین شکل مسائل را در جامعه مطرح می کند، ای کاش یک ذره به مردم امید بدهیم؛ نزدیک دهه فجر و نوروز بهتر است فضا را متفاوت کنیم.
هاشمی اضافه کرد: برخی مسائل مانند اختلاف وزارت بهداشت با بعضی از دستگاه ها در رسانه ها برجسته می شود؛ چهار سال مردم را درباره خمیر مرغ نگران کردیم؛ امیدوارم به سمت امید و آرامش در جامعه گام برداریم.
وزیر بهداشت همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ پرسشی درباره فعالیت دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد در حوزه آموزش عالی در حوزه سلامت شریک خوبی برای وزارت بهداشت است و از فعالیت این دانشگاه حمایت می کنیم، ضمن اینکه برای رعایت استانداردهای آموزشی رودربایستی نداریم و اگر در جایی خارج از استاندارد رفتار شود، تذکر می دهیم یا تعطیل می کنیم.
وی درباره بودجه سال 97 اظهارکرد: کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه دولت تغییراتی داده است از جمله اینکه در حوزه آموزش عالی(افزایش مالیات از هیات علمی) تصمیماتی گرفته شده است که به بخش آموزش عالی کشور آسیب می زند؛ این نوع تصمیم ها و اقدامات شعاری ممکن است به صورت مقطعی بعضی را خوشحال کند اما در درازمدت به نفع کشور نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha