سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

در زمان اوج بارندگی برف در شنبه و یکشنبه شب معابر‌اصلی کاملا باز بودند و عبور و مرور در این مناطق در جریان بود. در هر صورت شهرداران مناطق کاملا معترف‌اند به دلیل فوریت بازگشایی در ابتدا معابر‌اصلی مانند اتوبان‌های نیایش، صدر و یادگار امام را باز نگه داشته‌اند، اما با توجه به حجم وسیع و سنگین بارندگی فرعی امکان دسترسی‌شبانه به خیابا‌ن‌‌ها و معابر‌فرعی به منظور نمک‌پاشی و شن‌پاشی آنها وجود نداشت.

ایجاد مشکل در تردد شهروندان

سلامت نیوز-*سید محمود میرلوحی: تهران از نظر توپوگرافی شهری کوهپایه‌ای است و در مواقع بارندگی و برف مشکلات بیشتری نسبت به شهرهای مسطح دارد. در روز‌های اخیر بارندگی‌ها بسیار پربرکت و قابل‌توجه رخ داد که نسبت به بارش‌های برف در گذشته متفاوت بود.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: تاکنون شاهد بارش برف در شمال شهر بودیم در حالی که مرکز شهر هوایی ابری و پایین شهر هوای آفتابی داشت، اما این بار همزمان شاهد بارش قابل‌توجه برف بودیم و سازمان هواشناسی نسبت به آن هشدارهای لازم را داده بود. در فضای‌مجازی نیز نسبت به بروز سرما و طوفان شدید و بارندگی برف قابل‌توجه اطلاع‌رسانی شد. بنابراین به نظر تمام دستگاه‌ها برای مقابله با پیامدهای برف آمادگی داشتند. مسیرهای اصلی و مناطق برف‌گیر و ورودی شهر مانند بزرگراه‌های چمران، یادگار امام، آیت ا... هاشمی رفسنجانی و... نیز باز بودند. بنابراین تلاش خوبی برای باز ماندن معابر اصلی صورت گرفت، اما معابر فرعی و کوچه‌ها در دستور کار نیروهای شهرداری نبودند. برف سنگین تعداد زیادی از درختان را انداخت و شاخ و برگ درختان را شکست. دیروز زمان سرکشی به کوچه‌ها و خیابان‌ها و جمع‌آوری برگ‌های شکسته‌شده بود. البته در روز یکشنبه نیز گشایش مسیرهای مسدود شده در دستور کار شهرداری بود، اما برای جمع‌آوری درختان و شاخه‌های شکسته شده فرصتی باقی نماند.

مشکلات سیستم‌حمل‌ونقل‌عمومی

نکته دیگر مشکلات عبور و مرور شهروندان به ویژه به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی بود. مشکلات تردد در سطح شهر محرز بود و برنامه کنونی شورای شهر توجه جدی به تجهیز خدمات حمل و نقل عمومی، مترو است، زیرا مراجعات مردم به مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای برفی بیش از روزهای دیگر است. بنابراین سهم حمل و نقل‌ عمومی از تردد شهری را باید از وضعیت فعلی 21‌درصد به50‌درصد برسانیم و تمام مسئولان برای کاهش تردد خودروها در روزهای برفی در معابر و کاهش راه‌بندان‌ها تلاش کنند. در صورت گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و مسدود نبودن معابر شهروندان کمتر در راه می‌مانند.

عملکرد شهرداری نسبتا خوب بود

بنابراین به نظر عملکرد شهرداری با توجه به حجم بارندگی‌ها و در مجموع خوب بوده است، اما می‌توانست بهتر از این نیز باشد. اعضای‌شورا نیز طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به مناطق مختلف تهران سرکشی کردند و از نزدیک شاهد عملکرد نیروهای‌شهرداری بودند و بر خدمات‌رسانی بیشتر به مردم تاکید داشتند و خوشبختانه هیچ‌کارتن‌خوابی در خیابان‌ها نماند. اگر پس از دو روز از بارندگی شدید برف مساله اصلی شهروندان جمع‌آوری شاخه‌های شکسته درختان است بنابراین به نظر اقدامات برف‌روبی به میزان زیاد در معابر‌اصلی انجام شده است و آنها باز بوده و تردد در معابراصلی روان بوده است. در حال‌حاضر تمرکز نیروهای شهرداری پاکسازی کوچه‌ها و مسیرهای‌فرعی است و همچنین در حال جمع‌آوری شاخه‌های شکسته و درخت‌های افتاده هستند.

شهرداران معترف به نقصان کاری‌اند

در زمان اوج بارندگی برف در شنبه و یکشنبه شب معابر‌اصلی کاملا باز بودند و عبور و مرور در این مناطق در جریان بود. در هر صورت شهرداران مناطق کاملا معترف‌اند به دلیل فوریت بازگشایی در ابتدا معابر‌اصلی مانند اتوبان‌های نیایش، صدر و یادگار امام را باز نگه داشته‌اند، اما با توجه به حجم وسیع و سنگین بارندگی فرعی امکان دسترسی‌شبانه به خیابا‌ن‌‌ها و معابر‌فرعی به منظور نمک‌پاشی و شن‌پاشی آنها وجود نداشت. تمام مسئولان شهری معترف به این نقصان هستند، اما امکانات فعلی شهرداری نیز جوابگوی حجم وسیع و سنگین بارندگی‌ها نیست که البته در موارد بعدی باید پیش‌بینی‌های لازم را برای تجهیز امکانات داشت. امیدواریم بارش برف و باران در پایتخت به میزانی تکرار شود که نیازمند پیش‌بینی جدی امکانات برای مواجهه با آنها شویم. تاکنون بارندگی به میزان زیادی در شهر وجود نداشته و مسئولان و مدیران‌شهری نیز احتمال بروز بارش برف سنگین را جدی نگرفته‌اند و ضرورت اقدامات جدی در سطح گسترده را پیش‌بینی نکرده‌اند. این در حالی است که هشدارهای هواشناسی در ارتباط با بارش برف سنگین در بهمن باید جدی‌تر گرفته می‌شد.

شهر تهران برای بارش سنگین آماده نیست

شهر تهران به دلیل واقع شدن در منطقه خشک کشور اساسا برای مواجهه با برف سنگین آمادگی و امکانات پیشرفته و گسترده ندارد، زیرا کاربرد این تجهیزات در شهرداری دائمی نیست. بنابراین نیازمند یکپارچگی سامانه رفت و روب با سامانه برف‌روبی هستیم، زیرا این دو سامانه اکنون از یکدیگر جدا هستند. سیستم برف‌روبی نیازمند نیروی مجهز و دائمی است، نیروی انسانی که در سامانه رفت و روب حضور دارند و در صورت قبول این مسئولیت به راحتی تمام معابر فرعی و کوچه‌ها را نیز برف‌روبی می‌کنند. مشکل تفکیک قرارداد‌های کاری افراد در زمینه برف‌روبی با رفت و روب است و در آینده سعی در ادغام این دو داریم. اینکه سازمان‌های مستقل و شرکت‌های متفاوتی مسئولیت برف‌روبی داشته باشند، اشتباه است.

امکان دسترسی به درراه‌ماندگان نبود

پاکسازی بزرگراه‌های قم و قزوین مسئولیت مدیران‌شهری تهران نبود و در حیطه مسئولیت راهداری است. در فصول‌سرد سال امکان بارش شدید برف و غافلگیری خودروها همواره در جاده‌ها وجود دارد و مناطقی از بزرگراه‌ها مجهز به مراکز شن پاشی و نمک پاشی هستند، اما این مراکز در هر کیلومتر از بزرگراه‌ها نیستند و حدودا با فاصله‌های یک کیلومتری وجود دارند. بنابراین اگر خودروها در محلی دچار برف و کولاک شوند که این تجهیزات وجود ندارد نیروهای امدادی امکان ورود و کمک‌رسانی به آنها را نخواهند داشت. برای مثال در برف رشت و سال 82 قیچی کردن یک تریلی باعث بسته شدن تمام مسیر شد و نیروهای امدادی و خودروهای برف‌روب قادر به ورود به میان خودروهای سواری نبودند.

یکی از دلایل در برف‌ماندگی شهروندان در جاده قم فشردگی بیش از اندازه خودروها با یکدیگر بودند که امکان حضور خودروهای برف روب و نمک‌پاش را گرفت و طول جمعیت و پیوستگی خودروها به 20 کیلومتر می‌رسید. بارش‌های سنگین برف و باران همواره آسیب‌هایی به همراه دارند، اما آسیب‌هایشان هیچ‌گاه به اندازه خشکسالی نیست. بنابراین در صورت بروز بارندگی تمام دستگاه‌ها باید برای رفاه حال شهروندان تلاش کنند. شهروندان نیز می‌توانند در فرایند برف‌روبی مشارکت کنند و جلوی در منازلشان را تمیز کنند. در گذشته و هنگام بروز برف‌ سنگین ساکنان مناطق مختلف شهری قبل از نماز صبح جلوی منازلشان را تمیز می‌کردند تا عابران زمین نخورند و این فرهنگ زیبایی بین ساکنان شهر بود.

* عضو شورای‌شهر تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha