جزئیات طرح جدید ترافیک که با عنوان لایحه یک فوریتی «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» به شورای شهر تهران ارائه شده بود، در جلسه علنی امروز شورا بررسی و تصویب شد.

تصویب طرح جدید ترافیک در شورای شهر تهران + جزئیات طرح

سلامت نیوز: جزئیات طرح جدید ترافیک که با عنوان لایحه یک فوریتی «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» به شورای شهر تهران ارائه شده بود، در جلسه علنی امروز شورا بررسی و تصویب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران که یک فوریت این لایحه در سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود در جلسه امروز در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران با اصلاحات کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به 8 ماده و چند تبصره به تصویب رسیده است.

ماده یکم: به استناد بند 16، ماده 80 و قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن نیز و در اجرای ماده تبصره یکم ذیل ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 و به منظور اعمال مدیریت هوشمند و تردد خودروها در محدوده شهر تهران به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود بر اساس این مصوبه، از 15 فروردین سال 97 نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های موضوع این مصوبه اقدام کنند.

ماده دوم: عوارض تردد وسایل نقلیه در هر یک از محدوده‌های موضوع این مصوبه در هر روز برابر است با حاصل ضریب نرخ پایه به مبلغ 200 هزار ریال با احتساب 20 درصد عوارض توسعه حمل و نقل ریلی، در ضریب مربوط به محدوده تردد، ضریب مربوط به ساعت تردد و همچنین ضریب مربوط به میزان آلایندگی وسیله نقلیه و ضریب مربوط به زمان پرداخت، تجویز ورود یا تردد وسایل نقلیه در محدوده های ممنوعه، مطابق ضوابط شورای حمل و نقل و ترافیک تهران، منوط به پرداخت این عوارض است.

تبصره 1: در صورت ورود یا تردد وسایل نقلیه در هر محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، عوارض مربوط به ورود یا تردد در محدوده طرح ترافیک اخذ خواهد شد.

تبصره2: شهرداری تهران مکلف است به منظور کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی و تجاوز شاخص آلودگی از عدد 100 و همچنین رعایت سقف تعیین شده توسط شورای حمل و نقل و ترافیک تهران جهت ورود و تردد وسایل نقلیه در محدوده های مصوب، نسبت به افزایش نرخ پایه موضوع این مصوبه حداکثر به میزان 50درصد اقدام کند.

ماده سوم: عوارض تردد وسایل نقلیه در خصوص جانبازان بالای 25 درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است، در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب نیم درصد تعیین و محاسبه خواهد شد.

تبصره 1: وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امورد رمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است، از پرداخت عوارض این لایحه معاف است.

تبصره2: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود حداکثر تا 3 درصد کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با عنوان ضریب نیم درصد تعیین و محاسبه کنند. ضمن اینکه خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری شامل موارد خاص خواهند بود و آیین نامه این موضوع در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به تصویب خواهد رسید.

تبصره3: جانبازان بالای 70 درصد و جانبازان اعصاب و روان بالای 25 درصد با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای وظایف شغلی و امور درمانی در سقف مجوزهای خروج به محدوده طرح در کل سال از پرداخت عوارض معاف خواهند شد.

ماده چهارم: عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک تهران که در زمینه جابه‌جایی مسافر نظیر خودروهای آژانس‌ها و مؤسسات اتومبیل کرایه و حمل بار نظیر وانت بارها، کامیون‌ها تا سقف 6 تن و سایر وسایل نقلیه باربری (به استنثای خودروهای مجاز) فعالیت می‌کنند دارای مجوز یا پروانه فعالیت از شهرداری هستند، در سقف مجوزهای ورودی در سال با اعمال ضریب نیم درصد تعیین و محاسبه خواهد شد.

ماده پنجم: مجوز روزانه ورود به محدوده کامیون ممنوع، موضوع مصوبه (سی و نهمین جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک تهران) در موارد خاص تشخیص سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران برای کامیون‌ها با ظرفیت بالای 6 ماه با دریافت عوارض صادر می‌شود.

تبصره تردد این کامیون‌ها در محدوده‌های دوگانه موضوع این مصوبه مستلزم پرداخت عوارض مذکور در ماده دوم نیز خواهد بود.

ماده ششم: به ازای عبور مجوز ورود در کل سال برای هر خودرو مبلغ یک میلیون ریال بابت بهای خدمات اخذ می‌شود.

ماده هفتم: 100 درصد اضافه درآمد حاصل از اجرای این مصوبه نسبت به درآمد حاصل از اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال 96، صرف توسعه و نوسازی ناوگان عمومی خواهد شد.

ماده هشتم: در اجرای ماده 74 قانون شهرداری، شهرداری تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودروها در محدوده‌های موضوع این مصوبه نسبت به شناسایی خودروهایی که عوارض موضوع این مصوبه را پرداخت نکرده‌اند اقدام و بدهی دارنده خودرو و بابت عوارض پرداخت نشده را به آخرین نشانی وی نزد اداره راهنمایی و رانندگی اعلام کند.دارنده خودرو موظف است، حداکثر ظرف 10 روز عوارض اعلام شده را به تصویب مندرج در اعلامیه تشخیص عوارض پرداخت یا نسبت به آن نزد کمیسیون موضوع 77 قانون شهرداری اعتراض کند.

در صورت عدم اعتراض دارنده خودرو به عوارض تشخیص شده یا تأیید آن توسط کمیسیون موضوع ماده 77، عوارض قطعیت یافته و با اعلام شهرداری به اداره راهنمایی و رانندگی نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت دیون معوقه دارنده خودرو به شهرداری مطابق ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی خواهد بود. شهرداری تهران مجاز است در صورتی که دارندگان خودرو ظرف مدت سه ماه از قطعیت عوارض و اعلام به آنها نسبت به پرداخت آن اقدام نکند با رعایت تشریفات موضوع ماده 77 قانون شهرداری نسبت به صدور اجراییه و وصول عوارض مذکور طبق مقررات اجرای اسناد لازم الاجرا اقدام کند.

در هر حال اخذ عوارض موضوع تبصره مانع از اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط پلیس اعمال جریممه مربوطه وفق ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نخواهد بود.

تبصره: شهرداری تهران موظف است مواد ماده را حین صدور مجوز برای متقاضیان به ایشان اعلام و اطلاع رسانی لازم به شهروندان در این خصوص به عمل آورد.

ماده نهم: شهرداری تهران مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از اجرای طرح ترافیک سال 97 به شورای شهر ارائه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha