چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

از عصر روز دوشنبه که امکان انجام یک سری از پرواز‌ها از فرودگاه امام خمینی و مهرآباد فراهم شد، تعدادی پرواز محدود در حال انجام است اما تا عادی شدن شرایط طول می‌کشد. علت این موضوع هم برودت هوا و حساسیت نسبت به ایمنی پروازهاست.

شرایط دشوار مسافران کشور در روزهای اخیر

سلامت نیوز:چند روزی است که با بارش برف و باران، شرایط پروازهای بیش از 17فرودگاه کشور به‌حالت بحرانی درآمده است. مسافران سرگردان شده‌اند و پرواز بسیاری از آنها یا انجام نشده یا اگر انجام شده به‌مقصد اصلی نرسیده است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: هواپیمای دوبی-تهران در شیراز به زمین نشسته و شیراز-تهران در اصفهان. مسافرانی هم بوده‌اند که بیش از 14ساعت در فرودگاه منتظر پرواز مانده‌اند و در آخر بدون یک اطلاع‌رسانی صحیح از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه به‌منزل بازگشته‌اند.
یکی از مسافرانی که چند ساعتی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران منتظر مانده بود و در همین فرودگاه شب را صبح کرده بود در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی قول داده‌اند که هزینه بلیت را مسترد کنند؛ اما این کار دردی را دوا نخواهد کرد. ما ساعت‌ها در فرودگاه منتظر مانده‌ایم و در این مدت شرکت هواپیمایی مربوطه حتی توان پاسخگویی شفاف به ما را نداشتند. بگذریم که در این مدت هزینه خورد و خوراک مسافران نیز به عهده خودشان بوده و این هزینه در فرودگاه بین‌المللی رقم کمی نیست.


مسافر دیگری در فرودگاه مهرآباد مدعی است که تاکنون چند بلیت خریده و با کنسل شدن پروازها اغلب شرکت‌های هواپیمایی گفته‌اند که بزودی وجه آن را پرداخت می‌کنند. در حالی که مدام قیمت پروازها در حال افزایش است. او که تمایلی به بیان نام خود نداشت، ادامه داد: مدام روی تابلو اطلاعات پرواز نوشته شده «تأخیر دارد». اما این موضوع را شرکت‌های هواپیمایی اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. حتی لغو پرواز را هم اطلاع نمی‌دهند. مسئولان فرودگاه هم می‌گویند که علت این مشکلات فقدان دید خلبان، یخ زدایی هواپیما و برف روبی فرودگاه است و برای امنیت جان مسافران انجام می‌شود. آیا روال کار در کشورهای دیگر هم همین است؟ چرا اطلاع‌رسانی انجام نمی‌شود؟

برای پاسخ دادن به این سؤالات سراغ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم. رضا جعفرزاده در این رابطه گفت: از عصر روز دوشنبه که امکان انجام یک سری از پرواز‌ها از فرودگاه امام خمینی و مهرآباد فراهم شد، تعدادی پرواز محدود در حال انجام است اما تا عادی شدن شرایط طول می‌کشد. علت این موضوع هم برودت هوا و حساسیت نسبت به ایمنی پروازهاست.
جعفرزاده در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه داد: یخ زدایی هواپیماها زمان بر است و امیداریم که مسافران درک کنند که تأخیر در انجام پرواز بهتر از خطر کردن است. ایمنی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و تا زمانی که از آن خاطر جمع نشویم پروازها انجام نخواهد شد. او با بیان اینکه شرایط در حال عادی شدن است و سازمان هواپیمایی کشوری مصمم به دفاع از حقوق مسافران است، اذعان کرد: رعایت مقررات و دستورالعمل حقوق مسافر ازالزامات سازمان و انتظارات مردم است. مردم با اطلاع از این دستورالعمل می‌توانند حقوق خود را از شرکت‌های هواپیمایی استرداد و در صورت تخلف آنها در سامانه سازمان شکایت خود را ثبت کنند.
جعفرزاده با تأیید نکردن اخباری مبنی بر افزایش هزینه حمل و نقل از فرودگاه امام خمینی به تهران به یک میلیون تومان گفت: «مسافران مراقب سودجویان باشند.» با بررسی‌های انجام شده روزگذشته هزینه ناوگان حمل و نقل آنلاین برای این مسیر حدود 65 هزار تومان بود و رانندگان نیز آماده انجام این سفر بودند.

 آخوندی: پروازها از فرودگاه امام و مهرآباد آغاز شد

در همین رابطه وزیر راه و شهر‌سازی گفت: پروازها در فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی از سر گرفته شده است اما بازگشت این فرودگاه‌ها به شرایط عادی دو، سه روز زمان می‌برد.
عباس آخوندی با اشاره به اینکه روزانه از فرودگاه مهرآباد ۴۳۰ پرواز و از فرودگاه امام خمینی ۲۲۰ پرواز صورت می‌گرفت افزود: از ظهر دوشنبه تا روز گذشته ۸۰ پرواز نشست وبرخاست در فرودگاه مهرآباد انجام شد و ۲۰ پرواز هم در فرودگاه امام صورت گرفت.
آخوندی همچنین گفت: تمام جاده‌ها و مسیرهای شریانی اصلی کشور بجز آزاد راه تهران ساوه و جاده قدیم تهران - قم بازگشایی شده است.

لغو200 پرواز و سرگردانی مسافران

در این زمینه ایرنا نیز نوشت: با تدوام شرایط بد جوی، از روز گذشته بیش از 155پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه مهرآباد و بیش از 45 پرواز در فرودگاه بین‌المللی امام(ره) لغو شده و این در حالی است که شرکت‌های هوایی پاسخی مناسب برای مسافران سرگردان در این فرودگاهها ندارند.

استرداد تمام وجه بلیتبه مسافران پس از ابطال پرواز

سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای شرکت‌های هواپیمایی را مکلف کرد، علاوه بر نظارت بر قیمت و نحوه عرضه و فروش بلیت، در صورت ابطال پرواز تمام وجه بلیت را به مسافران مسترد کنند.
دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرده است که تحت هر عنوان افزایش نرخ بلیت، نسبت به روزهای قبل قابل قبول نبوده و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد. بر اساس این اطلاعیه، همچنین هرگونه شکایت با ارائه مستندات از طریق سامانه حقوق مسافر در سایت سازمان هواپیمایی کشوری www.cao.ir قابل پیگیری است.


راه‌ها هم وضعیت مناسبی نداشتند


با وجود آنکه مسئولان راهداری و هواپیمایی مدعی‌اند که تمام اقدامات انجام شده برای حفظ امنیت مسافران است، یکی از تجار ایرانی و عضو اتاق بازرگانی کشور می‌گوید: برف نباید در زمستان یک بحران برای کشور به شمار برود. در سفرهای کاری‌ام به کشورهایی نظیر کانادا رفته‌ام که در زمستان دمای هوای آن به منفی 36 درجه هم می‌رسد و ارتفاع برف از 2 متر هم می‌گذرد. اما هیچ کدام مشکلات روزهای اخیر ما را نداشته‌اند و اگر هم مشکلی وجود داشته‌اند بحرانی نبوده است.
در رابطه با وضع راه‌های کشور که کم از ناوگان هوایی نداشته، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای می‌گوید: در روزهای اخیر 260محور از راه‌های شریانی کشور تحت تأثیر بارش برف سنگین قرار گرفت. در این ایام 350 راهدارخانه و بیش از 6هزار مأمور راهداری با 2500 ماشین‌آلات در مناطق سردسیر و برفگیر کشور انجام وظیفه کردند. شرایط سختی بود اما باتوجه به اینکه سامانه بارشی از کشور خارج شده، کار پاک‌سازی و بازگشایی تمام محورها رو به اتمام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha