نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس با بیان اینکه ۶۰ درصد زلزله‌زدگان در چادر زندگی می‌کنند، گفت که در حال حاضر مستاجران از دریافت کانکس محروم شدند و عمدتاً در چادر زندگی می‌کنند و دولت توجه کافی به این شهروندان ندارد.

۶۰ درصد زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز در چادر زندگی می‌کنند/وضعیت وخیم بیماران کلیوی

سلامت نیوز: نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس با بیان اینکه ۶۰ درصد زلزله‌زدگان در چادر زندگی می‌کنند، گفت که در حال حاضر مستاجران از دریافت کانکس محروم شدند و عمدتاً در چادر زندگی می‌کنند و دولت توجه کافی به این شهروندان ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه و دیگر نقاط زلزله‌زده غرب کشور اعلام کرد: باتوجه به وضعیت برف و بوران، نیاز فوری زلزله‌زدگان، کانکس است که متاسفانه ۶۰ درصد مردم هنوز در چادر زندگی می‌کنند.

بخشی از ۶۰ درصد از زلزله‌زدگانی که کانکس نگرفته‌اند، مستاجر هستند

وی با بیان اینکه مردم در مناطق زلزله‌زده به کانکس مجهز به سرویس بهداشتی و حمام نیاز فوری دارند، گفت: در این میان، به مستاجران کانکس نمی‌دهند و عمدتاً در چادر زندگی می‌کنند که این شهروندان بخشی از همان ۶۰درصدی هستند که هنوز کانکس نگرفته‌اند.

وضعیت وخیم بیماران کلیوی در سرما

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر نوزادی به‌نام «محمد» و کودکی به نام «سارینا» که در مناطق زلزله‌زده دچار بیماری شدند، افراد دیگری هم هستند که بدون کلیه یا با کلیه پیوندی و بیمار زیر چادر زندگی می‌کنند. آنها با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند که در سرما و زیر چادر گذران عمر می‌کنند. این افراد دیالیزی در معرض مرگ قرار می‌گیرند. نباید واقعیات را انکار کرد یا اصل واقعیات را پوشاند.

بی‌توجهی به ۳۰۰۰ خانوار مستاجر زلزله‌زده در کرمانشاه

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره نیاز مبرم دیگر زلزله‌زدگان به تسهیلات درنظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: باید هرچه سریع‌تر تسهیلات مصوب دولت یعنی ۲ میلیون حق معیشت، ۱۰ میلیون وام برای اثاث خانه و ۵ میلیون برای اجاره خانه به زلزله‌زدگان اعطا شود؛ بخصوص برای آن ۳۰۰۰ خانواده مستاجر که از محروم‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار هستند ولی به آنها توجه کافی نمی‌شود. این گروه از شهروندان عمدتاً در چادر سکونت دارند و متاسفانه به این خانوارها کانکس تعلق نگرفته است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به میزان قابل‌توجه اعتراض زلزله‌زدگان نسبت به روند امدادرسانی، گفت: برخی از نمایندگان استان کرمانشاه که در ابتدا سعی می‌کردند ملایم صحبت کنند، امروز مواضع تندی اتخاذ می‌کنند؛ چرا که با کنار رفتن تمرکز رسانه‌ها از مناطق زلزله‌زده عملاً کارشناسان و دولتمردان در کمک‌رسانی کوتاهی می‌کنند.

وی افزود: مسئولان به‌جای آن‌که در مسائل مربوط به موضوعات انسانی به فکر رفع مشکلات مردم باشند، به دنبال بهانه هستند تا مردم را از اسکان موقت و شرایط بعد از آن محروم کنند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس همچنین یادآور شد: آقای نوبخت از اختصاص بودجه مربوط به کمک‌های بلاعوض و تصویب تسهیلات برای زلزله‌زدگان و ابلاغ آن به خزانه و بانک مرکزی صحبت کرده بود و آقای جهانگیری نیز گفته بود که این تسهیلات به راحتی داده می‌شود اما در صحنه عمل، بسیاری از دستگاه‌ها اعلام کردند که منابع لازم را در اختیار ندارند و برخی دستگاه‌ها نیز برای اعطای تسهیلات بهانه‌جویی کردند.

او ادامه داد: متاسفانه شرایطی که برای اعطای وام و تسهیلات درنظر گرفته شده، همان شرایطی است که برای افراد عادی وجود دارد، نه شرایط غیرعادی مناطق زلزله‌زده.

برخورد سلیقه‌ای در قبال استمهال وام منجر به افزایش اعترضات شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد نسبت به عملکرد سلیقه‌ای در قبال استمهال وام‌ها، اعلام کرد: این نوع اقدامات باعث بالا گرفتن اعتراضات در نقاط مختلف زلزله‌زده و آشفتگی شده است؛ این نارضایتی‌ها با توجه به سرمای روزافزون مردم را دچار مشکلات کرده است.

وی در جمع‌بندی سخنانش گفت: به نظر می‌رسد دولتمردان و بانک‌ها در روزهای اول تحت تاثیر رجوع مردم به مناطق زلزله‌زده مدام از انجام کمک‌هایی صحبت می‌کردند و اکنون عملاً به دنبال کمک نکردن و توجیه آثار منفی آن هستند و در این میان، ما نمایندگان به‌ناچار تنها فریاد می‌زنیم که به داد زلزله‌زدگان برسند.

نمی‌توان مسائل زلزله‌زدگان را لاپوشانی کرد

فلاحت‌پیشه در پایان درباره اقدامات نمایندگان استان کرمانشاه نیز گفت: نمایندگان مدام به رییس‌جمهوری تذکر می‌دهند و سعی می‌کنند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند ولی دولت در ترفندی، بنیاد مسکن را مامور رسیدگی به وضعیت مناطق زلزله‌زده کرد. این ترفندی است که نتوان از دولت سوال کرد اما باید واقعیات را دید. نمی‌توان مسائل مردم زلزله‌زده را که به سختی زندگی‌ می‌گذرانند، لاپوشانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha