توفیقی می‌گوید: در جلسه شنبه آینده‌ کمیته دستمزد چه کارفرمایان باشند و چه نباشند، نرخ سبد معیشت نهایی می‌شود. پس از آن نوبت تعیین راهکارهای نزدیک کردن حداقل مزد به رقم سبد است.

فاصله دستمزد با معاش حداقلی باید حذف شود/نرخ سبد معیشت نهایی می‌شود

سلامت نیوز: توفیقی می‌گوید: در جلسه شنبه آینده‌ کمیته دستمزد چه کارفرمایان باشند و چه نباشند، نرخ سبد معیشت نهایی می‌شود. پس از آن نوبت تعیین راهکارهای نزدیک کردن حداقل مزد به رقم سبد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، روز گذشته علیرغم دعوت قبلی، نمایندگان کارفرمایی در جلسه کمیته دستمزد حاضر نشدند. در این جلسه قرار بود رقم نهایی سبد معیشت تعیین و به شورای عالی کار ارائه شود. با این حساب، مذاکره در ارتباط با نرخ به‌روزشده‌ی سبد معیشت به جلسه شنبه آینده موکول شد.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در گفتگوی زیر، ضمن تشریح عملکرد کمیته دستمزد و برنامه‌های پیش‌ِ‌روی این کمیته، از ضرورت به‌روزرسانی سبد و توافق بر سر راهکارهای نزدیک کردن مزد به نرخ سبد، سخن می‌گوید.

نمایندگان کارفرمایی، هر سه نفر در جلسه روز گذشته‌ کمیته دستمزد حاضر نشدند. شما این غیبت جمعی را چطور تحلیل می‌کنید؟

دلیل غیبت نمایندگان کارفرمایی، هرچه که بود، حاصل کار، بی‌احترامی به رعایت سه‌جانبه‌گرایی است. شرط اولِ گفتگوی سه‌جانبه، احترام به اصول و شرایطِ سه‌جانبه‌گرایی است و احترام به دعوت است. وقتی کارفرمایان را ده روز قبل برای شرکت در جلسه کمیته دستمزد دعوت کرده‌اند و دست بر قضا، نمایندگان، سه نفر هم هستند، چراکه همانطور که نمایندگان کارگری کمیته دستمزد سه نفر هستند، نمایندگان کارفرمایی هم سه نفر هستند، نیامدنشان معنایی جز بی‌احترامی به سه‌جانبه‌گری و مذاکرات جمعی ندارد. البته یکی از اعضای کارفرمایی اعلام کرد که به علت کسالت در جلسه روز گذشته شرکت نکرده، اما سوال اینجاست که دو نفر دیگر چرا نیامدند؟ آنها چرا به دعوت قبلی احترام نگذاشتند؟ وزارت کار ده روز قبل از جلسه، دعوت‌نامه‌ها را برای همه ارسال کرده‌است. یک کانال تلگرامی ویژه هم تحت عنوان کمیته دستمزد توسط خود وزارت کار ایجاد شده که همه دعوت‌نامه‌ها و اخبار مربوط به نشست‌های سه‌جانبه در آن کانال قرار می‌گیرد و همه اعضای کارفرمایی یعنی غایبان دیروز نیز عضو این کانال هستند.

حال با غیبت اعضای کارفرمایی نشست، چه اتفاقی برای سبد معیشت می‌افتد؟ در حال حاضر محاسباتِ به‌روزرسانی سبد معیشت در چه مرحله‌ای است و اگر این محاسبات، دچار وقفه شود، چه رخ خواهد داد؟

در جلسه بعدی کمیته مزد که قرار است شنبه آینده (بیست و هشتم) برگزار شود، دستور کار، نهایی کردن سبد است و یقین بدانید چه با حضور نمایندگان کارفرمایی و چه بی‌حضور آنها، در جلسه شنبه، نرخ سبد معیشت را نهایی خواهیم کرد چراکه کمیته دستمزد از شورای عالی کار تکلیف دارد که بحث سبد را به نتیجه برساند. پس قطعاً روز شنبه، سبد معیشت خانوار نهایی خواهد شد.

آیا در جلسات کمیته دستمزدی که از ابتدای سال جاری تاکنون برگزار شده، روی سبد معیشت بحث شده؟ آیا مشخص است که سبد با چه مکانیسم‌هایی قرار است به‌روزرسانی شود؟

مکانیسم‌ها از روز اول هم مشخص بود. ما در حال حاضر سبدی داریم که مورد تایید شورای عالی کار قرار گرفته. این سبد، سال گذشته مورد اجماع هر سه ضلع مذاکرات مزدی قرار گرفت و همه مولفه‌های آن مشخص است. مصوبه شورای عالی کار در سال گذشته به این ترتیب بود که کمیته دستمزد اواخر بهمن ماه، اعداد و ارقام جدید را در سبد بگنجاند و به عدد جدید سبد معیشت برسد و آن عددِ به دست آمده را به شورای عالی کار بفرستد. کما اینکه روز گذشته علیرغم غیبت کارفرمایان، ضلع کارگری محاسبات سبد را بین خودشان  نهایی کردند. اعداد و ارقام و همه سناریوها مشخص است. اعداد مربوط به فاصله سبد امسال با سبد سال گذشته را نیز ضلع کارگری استخراج کرده‌است. نیت ما این بود که در جلسه روز گذشته، مبلغ سبد را با توافق طرفین دیگر مذاکره، نهایی کنیم و وارد مرحله بعدی کار شویم. یعنی برویم سراغ پیشنهادِ راه‌های رسیدن به این عدد برای شورای عالی کار. وظیفه کمیته دستمزد فقط تعیینِ عدد و رقم سبد معیشت نیست، وظیفه این کمیته در مرحله بعد این است که راهکارهایی را در جهت رسیدن دستمزد به نرخ سبد به شورای عالی کار پیشنهاد بکند. به عبارتی چگونگی پُرکردن فاصله عمیق دستمزد با هزینه معیشت، بایستی مشخص شود.

بنابراین هر دوی این کارها باید در جلسه شنبه انجام شود.

در جلسه شنبه، انشاءالله نرخ نهایی سبد معیشت مصوب می‌شود و به شورای عالی کار که روز یک‌شنبه جلسه دارد، تقدیم می‌شود. از جلسه بعد از آن می‌رویم سراغ راه‌های رسیدن به سبد و سناریوهای مختلفی که البته نمایندگان کارگری، در این بخش نیز راهکارهای مشخصی دارند و تمهیدات را اندیشیده‌اند. اینکه در چه بازه زمانی، با چه وسایل و ابزاری و در چه شرایطی این خلاء باید پُر شود، در موردش کار شده‌است.

با این حساب، جلسات کمیته دستمزد تا چه زمانی برگزار خواهد شد؟ آیا کمیته دستمزد به موازات شورای عالی کار، به کار خود ادامه خواهد داد؟

بازه زمانی مشخص شده برای برگزاری کمیته دستمزد، انتها ندارد. یکسری تکالیف برای کمیته دستمزد مصوب شده که تا زمانی که این وظایف به انجام نرسد و تا زمانی که شورای عالی کار ضرورت ببیند، جلسات کمیته دستمزد برگزار خواهد شد. ضمن اینکه کمیته دستمزد فقط برای تعیین دستمزد ۹۷ تشکیل نشده و دائمی است. تکالیفی که شورای عالی کار به کمیته دستمزد محول کرده، یکی به‌روزرسانی نرخ سبد معیشت است؛ یکی تعیین راهکارهای رسیدن به نرخ سبد است و دیگری راه‌های استحصال و استخراجِ سهم هر آیتم در سبد معیشت است. کمیته دستمزد در حال کار روی تک تکِ این وظایف است؛ منتها یک زمان‌بندی برای انجام تکالیف صورت گرفته است که در این زمان‌بندی، اول تعیین نرخ نهایی سبد معیشت است؛ بعد از آن، راهکارهای رسیدن به سبد است و فاز بعدی این است که ما بتوانیم درصدهای موثر در سبد معیشت و سهم هریک از شرکای اجتماعی (دولت و کارفرما) را مشخص کنیم که در این مرحله بهتر است در مورد سهم دولت یا سهم کارفرما صحبت نکنیم و بگذاریم برای بعد از تعیین سبد معیشتِ به روز شده.

در پایان آیا کارگران به مذاکرات امسال و تصمیمات و مصوبات کمیته مزدی که در حال برگزاری است،  امیدوار باشند؟

کمیته دستمزد، تنها تصمیم‌ساز است و تصمیم‌گیرنده‌ی دستمزد، شورای عالی کار است. ما نمایندگان کارگری در کمیته دستمزد تلاش خواهیم کرد که نرخ نهایی سبد معیشت را با درنظر گرفتن تغییرات واقعی ارقام تورمی به‌روز کنیم و راهکارهای مناسب نیز برای نزدیک کردن دستمزد به سبد ارائه دهیم و در نهایت با مشخص کردن درصدها و سهم طرفین، تکالیف را مشخص کنیم و این مصوبات به شورای عالی کار ارائه خواهد شد. ما نمایندگان کارگران معتقدیم تعیین مزد براساس نرخ واقعی و به‌روزشده‌ی سبد معیشت، حق بدیهی و قانونی کارگران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha