آنطور كه رئیس سازمان بیمه سلامت می‌گوید سال آینده اوضاع بودجه‌ای این بیمه نه فقط بهتر از قبل نیست كه...

34 میلیون بیمار بیمه سلامت فقط بروند بیمارستان‌های آموزشی!

سلامت نیوز:آنطور كه رئیس سازمان بیمه سلامت می‌گوید سال آینده اوضاع بودجه‌ای این بیمه نه فقط بهتر از قبل نیست كه بودجه‌شان كاهش هم یافته و برای مدیریت این كاهش بودجه مجلس طی مصوبه‌ای دایره ارائه خدمات به بیمه‌شدگان سلامت را تنگ‌تر از قبل كرده است.

به گزارش سلامت نیوز،جوان نوشت:  به این مفهوم كه اگرچه در سال 96 بنا شد بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت ایرانیان یعنی آن 9‌میلیون و 800 هزار نفری كه بیمه رایگانشان به پرچم خدمات اجتماعی دولت یازدهم تبدیل شده بود، تنها بتوانند از خدمات مراكز دانشگاهی دولتی استفاده كنند،  اما حالا قرار است برای سال آینده 34 میلیون نفر از بیمه شدگان رایگان این سازمان تنها مجاز باشند از مراكز دانشگاهی برای دوا و درمان استفاده كنند و این یعنی افزایش چندین برابری بار مركز دانشگاهی كه همین حالا هم از پس ارائه خدمات مناسب بر‌نمی‌آیند. راه دوم که  مدیریت هزینه‌ها به سبك دولت تدبیر هم بدهی‌فروشی با چاپ اوراق مشاركت است، برای سال 97 هم قرار است تكرار شود. 

 

طرح تحول سلامت و بیمه‌شدگان رایگان در این طرح سند افتخار دولت یازدهم و برگ برنده‌اش برای تكرار دولت دوازدهم بود. با پایان دوران انتخابات اما رفته‌رفته نشانه‌های ضعف و ناكارآمدی این طرح و حواشی آن همچون بیمه‌شدگان رایگان خود را نشان داد. در مرحله نخست 10 میلیون نفر از گردونه ارائه خدمات در مراكز غیر‌دانشگاهی حذف شدند و حالا قرار است این تعداد به 34 میلیون نفر یعنی چیزی حدود نیمی از جمعیت كشور افزایش یابد، مگر اینكه این بیمه‌شدگان از خیر بیمه رایگان بگذرند و خودشان حق بیمه خود را پرداخت كنند. 
 
كاهش 10 تا 15 درصدی خدمات درمانی 
طاهر موهبتی، رئیس سازمان بیمه سلامت درباره كاهش اعتباراتشان برای سال 97 می‌گوید: بودجه سال ۹۷ سازمان بیمه سلامت نسبت به عملكرد بودجه ۹۶ كاهش یافته است و نسبت به تخصیص بودجه ۹۶ هم 3الی 4درصد كاهش داشته‌ایم كه این موضوع در خرید راهبردی برایمان مشكل ایجاد می‌كند. اگر بخواهیم در بودجه سال ۹۷ خرید كنیم باید خریدهایمان را به میزان ۱۰ تا ۱۵درصد از بخش‌های دولتی، غیر‌دولتی و خصوصی كاهش دهیم.  وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه در صورت تصویب نهایی مصوبه مجلس مبنی بر عدم ارائه خدمات به بیمه‌شدگان رایگان در مراكز خصوصی، آیا این ظرفیت در مراكز دولتی برای خدمت به این ۳۴ میلیون وجود دارد، می‌گوید: قطعاً مراكز دولتی ظرفیت خدمت به این جمعیت ۳۴ میلیونی را ندارند.
 راهكار رئیس سازمان بیمه سلامت این است افرادی كه توانایی مالی دارند، حق بیمه پرداخت كنند و بیمه سلامت به جای رایگان بودن هدفمند شود. وی تأكید می‌كند: در حال حاضر ۱۱درصد از روستاییان ما زیر‌خطی هستند كه توانایی پرداخت حق بیمه ندارند، اما می‌بینیم كه صددرصد روستاییان تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند، بنابراین كم نیستند كسانی كه توانایی پرداخت ماهی 20 تا 40 هزار تومان حق بیمه را دارند. 
 
بدهی‌فروشی با اوراق مشاركت
صاف كردن بدهی‌های بیمه سلامت با اوراق مشاركت هم راهكاری بود كه سال گذشته اجرایی شد، اما بسیاری از كارشناسان اقتصادی از آن به بدهی‌فروشی تعبیر می‌كردند. سال آینده هم گویا همین سیاست ادامه دارد. 
موهبتی یكی از چالش‌های جدی بیمه‌ها را بحث تأمین منابع مالی پایدار می‌داند و می‌افزاید: همین موضوع باعث شد كه در سال‌های منتهی به سال ۹۵ زیان انباشته سازمان جدی شود، به‌طوری‌كه اگر در سال ۹۵ اوراق مشاركت به میزان 8 هزار میلیارد تومان چاپ نمی‌شد، بدهی و زیان انباشته سازمان بیمه سلامت به ۱۴هزار میلیارد تومان افزایش می‌یافت، موهبتی با بیان اینكه در سال ۹۷ میزان زیان انباشته و بدهی ما به 8 هزار و 500 تا 9 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، ادامه داد: البته رویكردمان در سازمان بیمه سلامت مدیریت هزینه است و این اقدام در دستور كارمان قرار گرفته است و امیدواریم با این كار، این عدد 9هزار میلیاردی كاهش یابد. البته باید توجه كرد كه آثار مدیریت هزینه طولانی مدت است و اثرش هم نهایتاً ۱۰‌تا ۱۵‌درصد خواهد بود.
بنابراین این اقدام هم نمی‌تواند كاستی‌های ذاتی بودجه‌ای ما را تأمین كند.  موهبتی با بیان اینكه در كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مقرر شده بود تا برای سال ۹۷ مبلغ 7 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی برای سازمان بیمه سلامت چاپ شود، می‌گوید: بعد از رد كلیات بودجه مجدداً این مصوبه به كمیسیون تلفیق رفت و قرار شد 4 هزار و 750 میلیارد تومان اوراق خزانه برای سازمان بیمه سلامت چاپ شود تا بتوانیم بخشی از بدهی‌هایمان را از طریق آن پرداخت كنیم. این اوراق سالانه با سود 8درصد حساب می‌شوند و از طریق آنها می‌توانیم 3 هزار و 500 تا 4 هزار میلیارد تومان از بدهی‌هایمان را پرداخت كنیم.  موهبتی تأكید می‌كند: البته ارائه اوراق به مراكز طرف قرارداد، ایده‌آل بیمه‌ها نیست؛ چراكه نمی‌توان به داروخانه‌ها یا مراكزی كه اقتصاد كوچكی دارند، اوراق پرداخت كرد، اما بالاخره این موضوع انتخابی است میان هیچ پولی نداشتن و داشتن اوراق. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمید اصفهانی ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام . تجربه نشان داده است که هر قدر چتر خدمات درمانی گسترده باشد ، در نهایت هزینه های دولت کاهش خواهد یافت و حتی در مرحله پس از نهایت این مرحله ؛ در آمد دولت ( از محل افزایش کارایی شهروندان ) افزایش خواهد یافت . متشکرم