مدیرکل محیط زیست استان مازندران گفت: منتظر صدور حکم قضایی برای صیادان فریدونکناری هستیم.

کشتار سالانه یک میلیون پرنده در ایران

سلامت نیوز: مدیرکل محیط زیست استان مازندران گفت: منتظر صدور حکم قضایی برای صیادان فریدونکناری هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، روزنامه گاردین در گزارش محیط زیستی‌اش از کشتار سالانه یک میلیون پرنده مهاجر در شمال ایران خبر داد. رخدادی که سال‌هاست فعالان محیط زیست ایران نسبت به آن هشدار می‌دهند اما با گذشت بیش از 10 سال از تلاش کارشناسان حیات وحش ایران برای توقف کشتار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر که تجارت پرسودی را برای عده‌ای از قاچاقچیان فریدونکناری ایجاد کرده، این روند همچنان ادامه دارد. روزنامه گاردین در گزارش اخیر خود نوشت: طرفداران محیط زیست ایران در نامه‌ای که به ژورنال علمی ساینس ارسال شده پناهگاه حیات وحش و تالاب فریدونکنار را به‌عنوان کانون اصلی این کشتار‌ها اعلام کرده‌اند. این مکان همان جایی است که روزنامه ایران دو سال پیش تصویری از تورهای هوایی گسترده بر فراز این تالاب را منتشر کرد. قانون ستیزی متخلفان و قاچاقچیان در این منطقه به‌حدی گسترش یافته بود که حتی تابلوی دیگری در کنار تابلوی سازمان محیط زیست نصب کرده و اعلام کرده بودند «ورود محیطبان سازمان محیط زیست و عکاسان حیات وحش ممنوع است!» از این‌رو تالاب بین‌المللی فریدونکنار به جای آنکه در دست محیطبانان و علاقه‌مندان به پرنده نگری باشد عمدتاً در دست متخلفان بود و گاه حتی اقدام به‌ضرب و شتم مأموران محیط زیست و عکاسان می‌کردند.


بر اساس اعلام گاردین گونه‌های زیادی از پرندگانی که در این منطقه هرساله کشته می‌شود از پرندگان مهاجر در معرض خطر انقراض هستند. تالابهای «سرخرود»، «فریدونکنار» و «ازباران» محل زمستان گذرانی گونه‌هایی چون درنای سیبری است که اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) آن را در شمار گونه‌های در معرض خطر انقراض، قرار داده است.


ساموئل ویلیامز جانورشناس دانشگاه وندای آفریقای جنوبی و جمشید پرچی‌زاده فعال محیط زیست ایرانی، در نامه خود به مجله ساینس نوشته‌اند که شکارچیان روزانه حدود 3 هزار پرنده مهاجر را کشته و در بازار‌های محلی، به‌فروش می‌رسانند. ویلیامز همچنین در گفت‌و‌گو با آبزرور یک روزنامه انگلیسی دیگر، با سرسام آور خواندن نرخ کشتار در فریدونکنار می‌گوید: فقط در این پناهگاه حیات وحش این عدد حدود نیم میلیون پرنده در سال برآورد می‌شود و ممکن است این نرخ به یک میلیون پرنده در سال در تالاب‌های شمالی برسد که تقریباً نصف تعداد کل پرنده‌هایی است که به اینجا می‌آیند. این کشتارها غیرقانونی هستند اما با این حال تاکنون کار چندانی برای متوقف کردن آنها صورت نگرفته است. پرچی‌زاده و ویلیامز می‌گویند: «سازمان محیط زیست ایران نتوانسته این فعالیت‌های غیرقانونی را مهار کند. وقتی محیط بانان می‌کوشند قوانین موجود در مورد کنترل شکار را اجرایی کنند، با مقاومت زیاد بومیان مسلح روبه رو می‌شوند.»


اخراج سه محیطبان به‌دلیل همکاری با صیادان فریدونکناری
مدیرکل محیط زیست استان مازندران در این باره به «ایران» گفت: ما برای برخورد با دامگاهداران غیرمجاز مصوبه شورای تأمین استانداری را گرفتیم اما متأسفانه مقامات محلی همکاری لازم را با ما نداشتند و به‌نوعی حتی از دامگاهداران حمایت کردند لذا در دی ماه سال‌جاری حدود 200 دامگاهدار متخلف را برای نخستین بار خودمان رأساً به‌دادگاه معرفی کردیم و دادخواستی ارائه دادیم که علاوه بر جنبه کیفری جرم که همانا کشتار پرندگان است اینها می‌بایست ضرر و زیان ناشی از کشتار را هم بپردازند. مقام قضایی هم به نیروی انتظامی موضوع را ارجاع داد و آنها نیز تأیید کردند و اکنون منتظر صدور حکم دادگاه هستیم.


حسینعلی ابراهیمی کارنامی، افزود: با همکاری بیش از 40 نفر از محیطبانان استان روز 8 و26 بهمن و نیز 5 اسفند ماه در سه مرحله با عملیات ضربتی اقدام به جمع‌آوری بیش از 500 رشته تور و حدود 1000 پایه دام گستری در فریدونکنار و محمود آباد کردیم. همچنین سه نفر از محیطبانان منطقه را که با صیادان به‌دلیل وابستگی خانوادگی همکاری می‌کردند با رعایت تشریفات قانونی اخراج کردیم. او خاطرنشان کرد: این افراد از ابتدا به اشتباه در سال 1382 و در زمان اجرای پروژه درنای سیبری جذب سازمان محیط زیست شده بودند. اینها منطقه را از وجود شکارچیانی که اسلحه داشتند پاک می‌کردند تا در عوض برای پدران و بستگانشان که دامگاهدار بودند محیط را امن کنند تا پرندگان در تورهای هوایی انها گرفتار شوند و متأسفانه فرماندار قبلی فریدونکنار و حتی فرماندار جدید نیز از اینها حمایت می‌کردند اما خوشبختانه استاندار پشت محیط زیست ایستاده است. ابراهیمی افزود: عدم برخورد محکم با متخلفان در سال‌های گذشته باعث شده تا امروز عده‌ای به‌دلیل سود بالا و هنگفت دست از کشتار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر برندارند. قاچاق پرندگان در حال حاضر این قدر سود آور شده که یک جفت غاز به قیمت 280 هزار تومان در بازار فریدونکنار فروخته می‌شود. وقتی اینان به پرندگان رحم نمی‌کنند نباید انتظار داشته باشند که ما نیز دست از شکایت به مراجع قضایی برداریم یا شکایت‌مان را پس بگیریم و اکنون نیز منتظر صدور حکم هستیم.


او در پاسخ به اینکه آیا همچنان کشتار پرندگان ادامه دارد یا خیر گفت: بله ادامه دارد اما ما تا جایی که امکان داشته تورهای زیادی را جمع‌آوری کردیم و حتی از 45 تخت فروش پرندگان حدود 30 تخت را جمع‌آوری کردیم و خوشبختانه فرماندار در مورد بازار به‌کمک ما آمد. ابراهیمی افزود: در این میان باید از تلاش کارشناسان و فعالان واقعی محیط زیست همچون محمد علی الله قلی که همواره برای مبارزه با قاچاق و صید پرندگان با محیط زیست همکاری داشته تشکر کنم. او و تیم‌اش بسیار به ما کمک فکری دادند و در عمل نیز بسیار همراه بودند و من معتقدم باید تعداد این قبیل افراد علاقه‌مند همچون آقای الله‌قلی که سال‌هاست اینجا روی پرندگان کار می‌کند بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha