رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان، گفت: ورود و خروج هر گونه پرنده به باغ پرندگان در حال حاضر ممنوع شده است.

آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان، گفت: ورود و خروج هر گونه پرنده به باغ پرندگان در حال حاضر ممنوع شده است.

به گزارش سلامت نیوز، صدرالدین علی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به پروتکل آنفولانزا در پرندگان وحشی گفت: براساس پروتکل آنفولانزا در پرندگان وحشی اگر 5 لاشه از یک گونه یا 10 لاشه از دو گونه در یک نقطه مشاهده شود، در یک اقدام هماهنگ و کلی اقدامات گسترده‌ای برای تزریق واکسن آن‌ها صورت می‌گیرد. همچنین به سرعت برای سوزاندن پرندگانی که براثر این بیماری تلف شدند، اقدام می شود.

او ادامه داد: بیشترین دامنه انتقال این بیماری در پرندگان اهلی مانند ماکیان است و در مناطقی که این پرندگان اهلی نگهداری می‌شوند مانند مرغداری‌ها مشاهده می‌شود در صورت احراز بیماری نیز به سرعت برای واکسن این پرندگان اقدام می‌شود.

وی درباره پرنده‌ای که در دریاچه خلیج فارس تلف شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه فقط یک گونه پرنده تلف شده در این منطقه شناسایی شده بود و برای جلوگیری از انتقال احتمالی این بیماری به انسان بنر اطلاع‌رسانی در اطراف دریاچه نصب شده و از مردم درخواست شد از دست زدن به پرندگان محوطه دریاچه خودداری کنند همچنین تزریق واکسن به پرسنل را در دستور کار قرار دادیم.

 رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: این بیماری توسط پرندگانی مانند اردک، قو و کاکایی منتقل می شود، البته این بیماری در این گونه‌ها اثر کشندگی ندارد اما می‌توانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به پرندگان اهلی منتقل کنند.

علیپور همچنین درباره پرندگان موجود در باغ پرندگان نیز گفت: پرندگان باغ پرندگان تحت نظارت هستند و دوره‌ای به آن‌ها واکسن آنفولانزای پرندگان تزریق می‌شود و سه دامپزشک تمام وقت در این باغ مستقر هستند. همچنین پرندگانی که از بیرون وارد این باغ می‌شوند چند روز در قرنطینه نگهداری می‌شوند و پس از کنترل وضعیت شان و تزریق واکسن‌های لازم وارد باغ می شوند.

او ادامه داد: همچنین پرندگان باغ پرندگان به صورت روزانه پایش می‌شوند تا گونه‌ای از جای دیگری وارد این باغ نشود. همچنین در حال حاضر ورود و خروج هر گونه پرنده به باغ پرندگان ممنوع اعلام شده است.

 رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه بغیر از لاشه تک گونه‌ای که در دریاچه خلیج فارس دیده شد، پرنده‌ای دیگری با این علائم مشاهده نشده است، گفت: با توجه به اینکه گستره این بیماری بیشتر در پرندگان اهلی است فعلا گزارشی در زمینه پیدا شدن لاشه کبوتران شهری ارائه نشده است معتقدم با توجه به اینکه در تهران پرندگان اهلی و ماکیان زیاد نیستند و با اقداماتی که صورت گرفته مشکل خاصی در زمینه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تهران وجود ندارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha