بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از نخستین نیازهای مردم در هر زمانی هستند که باید در دسترس بوده و بتوانند در کمترین زمان خدمات درمانی مورد نیاز را به مردم ارائه کنند، اما هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز خیلی از بیمارستان‌ها با کمبود نیرو مواجه می‌شوند که این موضوع در بیمارستان‌های خصوصی نمود بیشتری دارد. نیمه‌تعطیل شدن بیمارستان‌ها و نبود پزشک متخصص مشکل بزرگی است که هرساله خیلی از مردم در شهرهای مختلف با آن مواجه می‌شوند.

مریض‌خانه‌های گوش به زنگ!

سلامت نیوز: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از نخستین نیازهای مردم در هر زمانی هستند که باید در دسترس بوده و بتوانند در کمترین زمان خدمات درمانی مورد نیاز را به مردم ارائه کنند، اما هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز خیلی از بیمارستان‌ها با کمبود نیرو مواجه می‌شوند که این موضوع در بیمارستان‌های خصوصی نمود بیشتری دارد. نیمه‌تعطیل شدن بیمارستان‌ها و نبود پزشک متخصص مشکل بزرگی است که هرساله خیلی از مردم در شهرهای مختلف با آن مواجه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو در ادامه نوشت: هر سال در ایام نوروز یکی از مشکلات اصلی مردمی که دچار بیماری هستند یا به هر علتی به خدمات‌های پزشکی و درمانی احتیاج دارند، با تعطیل یا نیمه تعطیلی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌ها به ویژه در بخش خصوصی مواجه می‌شوند. این روش کاری شاید در هیچ جای دنیا مرسوم نباشد که اکثر متخصصان بدون اینکه برنامه‌ای برای رسیدگی به بیماران خودشان داشته باشند، با تعطیل کردن به مرخصی 15 روزه بروند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی اصلی ساماندهی بیمارستان‌هاست و باید با این روش غیرحرفه‌ای برخورد جدی‌ای داشته باشد، اینکه هر سال مردم در کنار مسافرت یا خانه ماندن در ایام عید نگرانی نبودن پزشک را داشته باشند اتفاق خوشایندی نیست.

آمادگی تخت‌های ویژه
بیمارانی که بیماری حادی ندارند و بتوانند عوارض بیمارستان را با دارو تسکین بدهند شاید بتوانند شرایط نبود پزشک متخصص را تحمل کنند اما گاهی اوقات ممکن است افراد دچار آسیب‌هایی شوند که نیاز به بستری شدن و مراقبت آن هم در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها داشته باشند. آماده به کار بودن این بخش‌های ویژه می‌تواند نقش حیاتی‌ای برای مردم داشته باشد که اگر تعطیل شوند باید منتظر فجایع انسانی باشیم، اما خوشبختانه دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت بیمارستان‌ها در ایام نوروز به روزنامه‌صبح‌نو می‌گوید: «تمام بخش‌های اورژانس و تروما تصادفات و تخت‌های ویژه آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو، بخش‌های سوختگی به‌صورت 100درصدی و بقیه بخش‌های بیمارستان و خدمات درمانی نیز به صورت فعال و آماده‌باش خواهند بود.» او با اشاره به کاهش پزشک و کادر درمانی در ایام تعطیلات، اضافه می‌کند: «متاسفانه در ایام تعطیلات به‌ویژه ایام نوروز بخش‌های خصوصی، مطب‌ها و سرپایی‌ها نیروها و خدمات خود را به حد صفر کاهش می‌دهند و بیمارستان‌های خصوصی هم کاهش فعالیت می‌دهند، علاوه بر کارهایی که به‌عهده بخش دولتی است بیمارانی که به بخش خصوصی، نیمه‌دولتی و خیریه‌ها مراجعه می‌کنند عملاً به عهده بخش دولتی می‌افتد. البته ما سعی کرده‌ایم تا با شیفت‌بندی برای حضور تیم‌های پزشکی در بیمارستان‌ها کمبودها را کاهش دهیم.»

سامانه به گوش
ایام نوروز با سایر روزها برای کسانی که از بیماری‌ای رنج می‌برند فرقی ندارد و همه ایام سال ممکن است به خدمات پزشکی نیاز داشته باشند، گاهی افرادی که با مشکل پزشکی به‌ویژه در ایام تعطیلات به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند با عدم توجه، برخوردهای نامناسب یا حتی پرخاشگرانه برخی از نفرات کادر درمانی و پزشکی مواجه می‌شوند که حریرچی گفته مردم در صورت برخورد با این موارد می‌توانند مشکل‌شان را با وزارت بهداشت در میان بگذارند تا آنها خودشان به مشکل رسیدگی کنند. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سؤال که اگر مردم درباره موضوعات حوزه پزشکی در بیمارستان‌ها یا هر جای دیگری شکایتی داشته باشند چطور باید آن را مطرح و به گوش مسوولان برسانند، پاسخ می‌دهد: «سامانه 190، سامانه‌ای است که مدتی است در وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده و پاسخگوی مردم است، مردم می‌توانند درباره هر موضوعی از جمله نوع رسیدگی، میزان هزینه‌ها و پرداخت، نوع برخورد پرسنل و بهداشت محیط بیمارستان‌ها مشکلی داشتند می‌توانند تماس بگیرند و به این سامانه اطلاع بدهند.»
حریرچی اضافه می‌کند: «تمامی تماس‌هایی که با این سامانه گرفته شود در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی و نتیجه آن به شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شود.»

رستوران بین راهی
در همه سفرهای خارج از شهر و در جاده‌ها رستوران‌هایی ساخته شده که به مسافران خدمات می‌دهند، خیلی از این رستوران‌ها ممکن است به واسطه اینکه خارج از شهر هستند و سرکشی کمتری از سوی مسوولان بهداشتی به آنها شود، نظافت و بهداشت را نه در محیط و نه در تهیه غذا انجام نمی‌دهند. این موضوع اهمیت زیادی دارد چراکه ممکن است هر یک از این رستوران‌ها بیماری‌ای را خواسته یا ناخواسته به‌واسطه عدم رعایت نکات بهداشتی به افراد منتقل کنند و این یعنی خطری جدی که می‌تواند سلامت عمومی را به خطر بیندازد.
سخنگوی ورازت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره رستوران‌های بین شهری نیز می‌گوید: «سامانه 190 وزارت بهداشت تنها برای دریافت شکایات از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیست، بلکه مردم می‌توانند در صورت نارضایتی از وضعیت بهداشتی رستوران‌ها و مراکز خدماتی و رفاهی بین شهری نیز شکایات خود را به این سامانه اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.» ایام نوروز بهترین زمان برای مسافرت است و خیلی از خانواده‌ها به بهانه تعطیلات این ایام تصمیم به سفر می‌گیرند، اما زمانی‌که قرار باشد همراه با سفر از مهم‌ترین نیاز یعنی بهداشت و درمان محروم باشند باید مدت‌ها بعد از سفر هزینه‌های زیادی را برای درمان خرج کنند. ایام نوروز یکی از آزمون‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و وظیفه سنگینی را به دوش آن‌ها می‌گذارد تا بتوانند در این ایام ضمن حفظ نظم در بیمارستان‌ها به نقاطی که ممکن است با بی‌مبالاتی سلامت مردم را به خطر بیندازند، مقابله کند. خدمات بهداشتی و درمانی نیاز روزانه مردم است و باید تحت هر شرایطی امکانات دسترسی به این خدمات برای همه مردم فراهم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha