یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

باید با فلسفه چهارشنبه‌ سوری آشنا شویم. باید رسانه‌ ها و کتاب‌ های دوره دبستان به این آیین بپردازند. اکنون خیلی‌ ها بین چهارشنبه سوری و مسائل مذهبی و دینی مغایرتی می ‌بینند، در حالی که چهارشنبه ‌سوری آیین سنتی است و هیچ‌اشکالی ندارد که برگزار شود.

سلامت نیوز-*بهروز بیرشک:ما در آداب و رسوممان مراسم و موقعیت‌ های بسیاری داریم که می‌توانیم آنها را جشن بگیریم. بزرگ ترین آن عید نوروز است که نه‌تنها ایرانیان بلکه بسیاری از کشورهای هم‌جوار و فارسی زبان نیز به بزرگداشت آن می ‌پردازند. آن چنان که عید نوروز آیینی شناخته شده است و تاریخ بسیار کهن و گسترده‌ای هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ تقویمی دارد. در واقع پایان زمستان با آغاز بهار، شکوفایی و سرسبزی همراه است و این اتفاق زیبایی خاصی را برای نوروز به وجود می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: از سوی دیگر، ایرانیان در کشورهای مختلف هم توانسته‌اند مراسم عید نوروز را جا بیندازند. حتی بسیاری از کشورها برای ایرانیان نوروز را جشن می‌‌گیرند و در تقویمشان نیز این آیین آمده است، چرا که نوروز به‌عنوان آیین مهمی مطرح شده است. بنابراین ما باید آیین نوروز را پاس بداریم و سعی کنیم آن را نیکو به جا آوریم. البته جشن‌ های دیگری هم داریم. برای مثال چهارشنبه سوری از جمله سنت‌ هایی است که از گذشته وجود داشته و سبقه تاریخی دارد. ما باید مانند بسیاری از کشورها که سعی می ‌کنند از موقعیت‌های خاص خودشان نگهداری و پاسداری کنند، مراسم سنتی‌مان را ارج بنهیم. همچنین باید تاریخچه آیین‌هایمان را در نظر بگیریم و به کار ببندیم. فرزندان ما باید با تاریخچه سنت ‌هایمان آشنا شوند و بدانند که دورهمی‌ها و جشن گرفتن ‌ها چقدر می‌ توانند در روحیه و سلامت روان ما موثر واقع شوند. سال نو با تغییرات مختلفی همراه است. شاید خیلی ها توانایی خرید لباس نو را نداشته باشند و از لحاظ اقتصادی نتوانند سفر بروند. با این حال بهتر است که آیین ‌های خود را به گونه‌‌ای برگزار کنیم که ساده تر باشند و مقداری از تجملات کم شود. در واقع به این طریق می توانیم نهایت لذت را از برگزاری آیین‌های خود ببریم.

آتش‌بازی بدون آنکه مخرب باشد

باید با فلسفه چهارشنبه‌ سوری آشنا شویم. باید رسانه‌ ها و کتاب‌ های دوره دبستان به این آیین بپردازند. اکنون خیلی‌ ها بین چهارشنبه سوری و مسائل مذهبی و دینی مغایرتی می ‌بینند، در حالی که چهارشنبه ‌سوری آیین سنتی است و هیچ‌اشکالی ندارد که برگزار شود. تنها اشکالش این است که به‌دلیل ممانعتی که وجود دارد، خیلی اقدامات صورت می گیرد. به عبارت دیگر به‌صورت مخفیانه خیلی از کارها انجام می شود و انفجارهایی صورت می گیرد که شیرینی این آیین را به تلخی می کشاند. این در حالی است که اگر واقعا مشارکت باشد و خود دولت نیز همکاری داشته باشد و مراکز و موقعیت هایی را در نظر بگیرد، مردم می توانند دور هم جمع شوند و این مراسم را برگزار کنند تا از نظر انفجاری مخرب نباشد. برای مثال در زمان قدیم مردم آتشی روشن می کردند و از روی آن می‌پریدند. این در حالی است که همه جاهای دنیا آتش بازی دارند و هیچ‌خطری هم تهدیدشان نمی کند. نتیجه این مقاومت‌ها این می شود که جوانان به‌دلیل روحیه ای که دارند سعی می کنند که حتما کارهای خطرناکی را انجام دهند و در نتیجه از موادی استفاده می کنند که می‌تواند خطر‌آفرین و مشکل‌زا باشد. باید این موارد را در نظر بگیریم و بتوانیم موقعیت ‌هایی را به وجود بیاوریم که حوادث تلخی رخ ندهد.

کمبود شادی در زندگی

ما اعیاد مذهبی و سنتی بسیاری داریم. خیلی زیباست که این اعیاد جزو تاریخ، آداب و سنت ماست. ما باید این آیین ‌ها را پاس بداریم. باید جوانان و کوچک‌ترها بدانند که موقعیت آیین های ما چگونه است و چه امکاناتی می ‌تواند وجود داشته باشد که بیشتر از این موقعیت ها لذت ببرند. باید بگذاریم شادی در زندگی‌هایمان خود را بیشتر نشان دهد. برای اینکه ما واقعا در این مورد کمبود بسیاری داریم. استرس ‌ها در جامعه ما زیاد است. در نتیجه عدم شادی در جامعه می تواند سلامت روان را به خطر بیندازد و اضطراب و افسردگی را به وجود آورد. میزان استرس و خشونت در جامعه ما بالاست. ما باید سعی کنیم با آیین‌ های زیبایی که داریم، موجب شادی همدیگر شویم و بهترین موقعیت ها را برای هم فراهم کنیم.

افراط در خانه تکانی

ما در بسیاری موارد افراط داریم، یعنی برای بسیاری از بانوان این ایام خسته‌کننده است. برای آنکه می خواهند همه چیز تمیز باشد، اما این کار موجب خستگی می شود. من فکر می کنم که اگر آقایان هم در این زمینه نقشی داشته باشند و به افراد خانواده کمک کنند، همگی دست به دست هم داده و می توانند با روحیه بهتری تغییرات را به وجود آورند. این مشارکت در جای خود بسیار زیباست و به اعضای خانواده کمک می کند که از مراسم عید نوروز لذت ببرند. با تمام این تفاسیر باید گفت که همیشه آغاز سال نو با سرسبزی شروع می‌شود. گل، گیاه و درختان می ‌توانند تاثیر مثبتی در روحیه ایجاد کنند. بنابراین باید به چنین موقعیتی توجه و به نحو بهتری از آن استفاده کنیم. همچنین دوباره تاکید می ‌کنم باید افراط ها را کاهش دهیم، حتی در عید دیدنی ها و دید و بازدیدهای عید. اگر ما زیاده‌روی نکنیم، خستگی به وجود نخواهد آمد. از این رو باید با برنامه ریزی خاصی ایام خوبی در دوران نوروز پشت سر بگذاریم.

اگر امکان سفر باشد، بسیار خوب است. متاسفانه اشکالی که در جامعه ما وجود دارد. بسیاری از کشورها در ایام کریسمس سعی می کنند امکانات بهتری را برای مردمان خود فراهم کنند. برای مثال هتل ها و پروازها تخفیفات بیشتری را در نظر می گیرند و رفت‌و‌آمدها بهتر می‌شود، حتی مغازه ها هم سعی می‌کنند اجناسشان را به حراج بگذارند. حراج ها واقعی است، اما در اینجا متاسفانه همیشه قبل از نوروز هزینه هتل ها بالاتر می رود، بلیت هواپیماها گران تر می شود. رفت‌و‌آمد با اتوبوس‌ها و قطارها به مشکل می خورند و بازار سیاه ایجاد می ‌شود. بنابراین تمامی این موارد خستگی را به وجود می آورد. این در حالی است که ما باید با روحیه خیلی خوبی زمستان را تمام و سال نو را آغاز کنیم. در این بین بزرگ ترها می توانند نقش خوبی را ایفا کنند و با یک روحیه بهتر موقعیت مناسبی را برای جوان ترها و حتی کوچک‌ترها به وجود آورند و بگذارند خاطره خوبی از بهار در ذهنشان بماند. از این رو همیشه باید سعی کنیم که از آیین‌های باستانی از جمله نوروز استقبال کنیم و تغییراتی را در خود به وجود آوریم، چرا که نوروز آیینی باستانی است و باید با سهل گرفتن موجب شادی شود. در غیراین صورت شاهد تغییراتی در روحیه افراد نخواهیم بود.

* روانشناس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha