به ازای هر ١٠‌هزار خودرو در اروپا، ١٢ تا ١٣ نفر کشته می‌شوند و متاسفانه این آمار در ایران حدود ٣٧ مورد است بیش از ۳۰‌سال است که چشم به راه خودروی استاندارد هستیم، اما کیفیت خودروها بهتر که نشده بدون تعارف در مواقعی بدتر هم شده است

سلامت نیوز:بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار تلفات جاده‌ای در ایران، از‌سال ٨٤ تاکنون نسبت به تعداد خودروها و قربانیان آن، حدود ٤٠‌درصد افزایش یافته، درحالی‌که تعداد خودروها و کیفیت آنها بالا نرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: این تنها هشدار وزیر بهداشت در سیزدهمین همایش روسا و مدیران پلیس راهور نیروی انتظامی نبود. حسن قاضی زاده‌هاشمی این را هم گفت که آمار تصادفات در ایران، به‌ویژه در خودروهای سنگین، صدبرابر دنیاست و از نظر مرگ‌ومیر هم به ازای هر ١٠‌هزار خودرو، وضع ایران تقریبا دو برابر متوسط دنیا و اروپاست. به گفته ‌هاشمی، پیش‌بینی‌ها از نتیجه پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد تا‌ سال ٢٠٢٠ تصادفات، سومین عامل مرگ‌ومیر در دنیا خواهند بود و باید گفت که به ازای هر ١٠‌هزار خودرو در اروپا، ١٢ تا ١٣ نفر کشته می‌شوند و این آمار در ایران حدود ٣٧ مورد است.

 
وزیر بهداشت به‌عنوان یکی از سخنران‌های این همایش، از استاندارد خودروها، انتقاد کرد؛ موضوعی که پیش از این هم از زبان او شنیده شده است: « بیش از سی‌سال است که چشم به راه هستیم که خودروی استاندارد به بازار عرضه شود و متاسفانه کیفیت خودروها بهتر نشده و بدون تعارف در مواقعی بدتر هم شده است. البته جاده‌هایمان وضع بهتری پیدا کرده‌اند اما همچنان با استانداردها فاصله دارند.» به گفته او، دستگاه‌هایی مثل اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی حضور خوبی در این حوادث دارند اما تا وضع مطلوب، فاصله وجود دارد. او در ادامه از مسئولان صنعت کشور خواست تا با کنار گذاشتن تعارف، فکری به حال ایمنی خودروها کرده و خودرویی با ایمنی بیشتر بسازند.

 
به اعتقاد او، در موضوع جاده‌ها نیز دولت و مجلس باید اقدام کنند. این‌طور نیست که هر روز و هر‌سال در کشور ما تمدن، شهر و جاده جدیدی ساخته شود. تعداد جاده‌ها و شهرها مشخص است و باید برای ایمن‌سازی آنها اقدام شود.


٢٠‌درصد جانباختگان حوادث رانندگی، کمتر از ٢٠‌سال دارند


وزیر بهداشت یکی از مهمترین علت‌های کاهش تصادفات را رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی توسط مردم دانست: «پلیس راهور همواره تأکید دارد که بسیاری از تصادفات در فاصله ٣٠کیلومتری منتهی به مقصد رخ می‌دهد و مردم باید به این نکته توجه کنند، بنابراین شرط عقل، پیشگیری از بروز این حوادث است.»
بر اساس اعلام ‌هاشمی، حدود ۱۹ تا ۲۰‌درصد جانباختگان حوادث رانندگی کمتر از ۲۰‌سال دارند. همین هم منجر شد تا او به جوان بودن قربانیان سایر حوادث، مثل چهارشنبه‌سوری اشاره کند: «در چهارشنبه‌سوری هم جوانان جزو بیشترین آسیب‌دیدگانند، می‌شود چهارشنبه‌سوری از نوع خوبش را هم داشت اما باید همه خانواده‌ها در کنار فرزندانشان باشند تا کمترین آسیب‌ها وارد شود.»
انتقاد دیگر‌هاشمی از بی‌توجهی به فرهنگسازی در حوزه ترافیک بود؛ برنامه‌هایی مانند «سیا ساکتی» که فرهنگ رانندگی درست را ترویج می‌کرد: «من نمی‌دانم چرا دیگر انیمیشنی مانند «سیا‌ساکتی» ساخته نمی‌شود. آیا اعتبارش تأمین نشده یا دیگر دل و دماغش نیست اما این انیمیشن‌ها تأثیر زیادی داشت و بین مردم اثرگذار بود.» و در ادامه او به اقداماتی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه تصادفات جاده‌ای انجام شده، اشاره کرد: «در این مدت ٣٣پایگاه هوایی به ناوگان هوایی اورژانس اضافه شده و ناوگان اورژانس هم نوسازی شد، موتورلانس‌ها به میدان آمده‌اند و در روزهای آینده حدود ۴۰۰پایگاه نیز به تعداد پایگاه‌های ما اضافه می‌شود.»


در این همایش وزیر بهداشت از سوی رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی به‌عنوان سفیر «فرهنگ ترافیک» انتخاب شد. او پس از دریافت این گواهی گفت: «من فکر کردم می‌خواستند کارنامه یک‌سال گذشته من را بدهند و گزارشی از خلاف‌ها و سرعت‌های بالا و لیست جریمه را و شرمنده شدم که به من عنوان سفیر فرهنگ ترافیک را ابلاغ کردند. چرا که من به‌عنوان راننده‌ای هستم که بعضی وقت‌ها شیطنتی از نظر سرعت انجام می‌دهم و باید بگویم نقش پلیس در این بین بازدارنده است.» رئیس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، هم گفت که: « وزیر بهداشت اقدامات شایسته‌ای در حوزه سلامت کشور انجام داده است.»

شدت جراحت در تصادفات بالاست


به گزارش فارس، وزیر بهداشت در حاشیه این همایش، در جمع خبرنگاران هم حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. او درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش کشته‌های تصادفات، گفت: «افزایش نیم‌درصدی تعداد کشته‌های حادثه تصادفات در حین انتقال خوب نیست و این نشان می‌دهد که مردم رعایت نمی‌کنند و سخت است کسی را که قوانین را رعایت نکرده و با سرعتی بالا و ایمنی پایین دچار تصادف شده را بتوان نجات داد. » او ادامه داد: «شدت جراحات در تصادفات آن‌قدر بالاست که توفیق ما را برای زنده نگه داشتن مصدومان و این‌که معلولیت کمتری متحمل شوند، سخت می‌کند که شرط آن است که مردم به هشدارهای پلیس توجه کنند و البته توجه به عقل نیز از ملزومات است. آنچه مربوط به ما می‌شود، حضور به موقع است که الان این موضوع محقق شده است و اما نباید به امید این‌که پزشک خوب، آمبولانس خوب و این‌که بالگرد به موقع بیاید، احتیاط را از دست داد. » سوال دیگرِ خبرنگاران درباره بودجه وزارت بهداشت بود که با گلایه‌هاشمی همراه شد: «در دو هفته آخر‌سال تعدادی از پزشکان، پرستاران و مدیران شرکت‌های دارویی طلبکار هستند و آنچه نوبخت و خزانه از طرف رئیس‌جمهوری قول داده این است که تا پایان‌سال همه مطالبات پرداخته شود. باید یک وقتی این مطالبات را بدهند که به دردشان بخورد، همکارانی داریم که ١٠ ماه است معوقات دارند. »


وجود ۵۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور


تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا یکی دیگر از سخنران‌های این همایش بود. او از وجود ۵۴۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور خبر داد که براساس برنامه چهارم باید تا پایان این برنامه خطر تمام این نقاط رفع می‌شدند اما به دلیل مسائل بودجه‌ای این اتفاق نیفتاد. به گفته او، آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز و نصب روشنایی در این مناطق در کنار استفاده از تجهیزات الکترونیکی می‌تواند از حوادث بسیاری پیشگیری کند. همچنین نظارت نامحسوس بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی در نوروز امسال تشدید می‌شود.
مهری در ادامه آمار قربانیان تصادفات امسال را اعلام کرد: «از ابتدای امسال تاکنون بیش از ١٣‌هزار و ٨٠٠ نفر طی ٥‌هزار و ٩٠٠ تصادف جانشان را از دست داده‌اند، حدود ٤٠‌درصد تصادفات امسال به دلیل بی‌توجهی به جلو و خواب آلودگی راننده بوده و ۳‌هزار راننده متخلف علت مرگ‌ومیر ١٣‌هزار نفر در جاده‌های بوده‌اند. » به گفته او، در ١٠ ماه امسال، ٤٩ نفر افزایش کشته گزارش شد که این افزایش در دو ماه اخیر ثبت شده است، همچنین حدود نیم‌درصد از آمار جانباختگان در بیمارستان افزایش یافته که حدود ۵۰‌درصد کشته‌ها در سرصحنه است. او تأکید کرد که برخورد جدی با تخلفات حادثه‌ساز در دستور نوروزی پلیس است.


مهری، به ایمنی تردد از اتوبوس‌های راهیان نور هم اشاره کرد: «این افراد از مناطق مختلف عملیاتی بازدید می‌کنند و ما توافق کردیم که نسبت به وسایل نقلیه آنان سختگیری بیشتری اعمال شود. اتوبوس‌هایی که با آنها تردد می‌کنند باید دارای استاندارد و راننده دارای دفترچه باشد. خودرو نیز قابلیت تردد در مناطق عملیاتی داشته باشد. اینها مواردی است که پلیس بر آنها نظارت دارد. »

 

تعداد کشته‌های‌سال ٨٤، ٢٨‌هزار نفر بودامسال ١٦‌هزار نفر


اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، هم در حاشیه این همایش به سوال خبرنگاران پاسخ داد. او درباره آمار جانباختگان حوادث ترافیکی در سال‌های گذشته گفت: «در‌سال ٨٤ حدود هفت‌میلیون خودرو در کشور داشتیم، اما تعداد کشته‌ها حدود ٢٨‌هزار نفر بود اما امسال با وجود افزایش چند برابری تعداد خودروها تعداد جانباختگان حوادث رانندگی به کمتر از ١٦‌هزار نفر رسیده که البته از نظر ما همین ١٦‌هزار نفر هم زیاد است و باید تلاش کنیم تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی به حداقل برسد. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha