این را رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی می‌گوید.

سلامت نیوز:«تقریبا همه تخت‌‌های سوختگی در مراکز سوختگی پر است و ظرفیت کافی برای ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان احتمالی چهارشنبه‌سوری امسال نداریم».

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: این را رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی می‌گوید. 

ترقه و نارنجک‌ها یکی‌یکی به دیوار‌ها و خیابان‌های شهر کوبیده می‌شوند؛ بووم بووم، این صدای نزدیک‌شدن چهارشنبه‌سوری است؛ صداهایی که شلوغی شهر را در خود می‌بلعند و روز‌های پایانی سال را به میدان جنگی شبیه می‌کنند؛ میدان جنگی که سال گذشته دو ‌هزار نفر مصدوم، پنج نفر فوتی و ۲۰ نفر معلول به جا گذاشت که از میان مصدومان حدود ۴۵ درصد از بازو، ۲۹ درصد از چشم، ۱۹ درصد چانه و ۹ درصد از ناحیه اندام تحتانی دچار مصدومیت شدند و شادی‌ها‌ را به غم و جشن‌ها را به عزا تبدیل کرد. به دلیل اینکه سال‌هاست برگزاری سنتی و آیینی این مراسم را فراموش کرده‌ایم و یادمان رفته است قبلا خبری از نارنجک و ترقه‌های پرخطر نبود، همه در کوچه و محله خود آتشی بر پا می‌کردند و درحالی‌که می‌خواندند «سرخی تو از من، زردی من از تو» از روی آن می‌پریدند و شاهد تلخی‌ این روز‌ها هم نبودیم. 


رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با ابراز نگرانی از وضعیت سوختگی در کشور می‌گوید: «تعداد تخت‌های سوختگی نصف حداقل میزان نیاز کشور است، تخت‌های موجود نیز وضعیت مطلوبی ندارند علاوه بر این تعداد نیروهای متخصص در این زمینه کم است و تجهیزات برای درمان این بیماران نیز شرایط خوبی ندارد و پانسمان‌های نوین که تأثیر بسیار خوبی در کاهش مرگ‌ومیر بیماران سوختگی دارند، به اندازه کافی در دسترس نیست».


محمدجواد فاطمی با بیان اینکه در زمینه تخت‌های بیمارستانی دچار کمبود هستیم، ادامه داد: «در حال ‌حاضر تقریبا بیشتر تخت‌های سوختگی کشور خصوصا در مراکز اصلی سوختگی پر هستند درحالی‌که حداقل باید ٥٠ درصد از آنها برای مواقع بحرانی مانند چهارشنبه‌سوری خالی باشند با این شرایط اگر اتفاقی بیفتد، ظرفیت کافی برای ارائه خدمات به آنها در اختیار نداریم».


فاطمی ضمن هشدارهایی درباره  حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به دو‌هزارو٦٠٠ نفر مصدوم در کشور داشتیم که از این میان حدود ٦٠٠  نفر بستری و دو ‌هزار نفر سرپایی درمان شدند. ٢٦٥ نفر نیز به دلیل صدماتی که به چشمشان وارد شده بود به مراکز چشم‌پزشکی مراجعه کرده بودند و بین شش یا هفت نفر نیز فوت کردند. قطع دست، ‌انگشت، آسیب به چشم و صدمات وسیع پوستی ازجمله دیگر مشکلات شایعی است که در این ایام برای حادثه‌دیدگان ایجاد می‌شود. البته آمارهای دقیق در دسترس نیست، چراکه محل و سامانه دقیقی برای جمع‌آوری آمار سوختگی در کشور نداریم و بسیاری از مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری به صورت سرپایی در درمانگاه‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند». فاطمی که رئیس انجمن حمایت از بیماران دچار سوختگی (ققنوس) هم است، ادامه داد: باید چهارشنبه‌سوری را به مسیر درست خود برگردانیم، این جشن یکی از جشن‌های ملی ایران است که متأسفانه به دلیل مقابله‌هایی که با آن صورت گرفت، مردم علیه ممانعت‌ها جبهه گرفتند و این روز به یک جنگ خیابانی تبدیل شده است. مسئولان باید با برگزاری یک‌سری کنسرت‌های خوب و مورد علاقه مردم در پارک‌ها و فضای باز مکان‌هایی برای آتش‌بازی ایمن با حضور مأموران آتش‌نشانی و اورژانس فراهم کنند و لوازم ایمن و استاندارد را در اختیار مردم قرار دهند، بسیاری از ناهنجاری‌ها رخ نمی‌دهد».


او به هزینه‌های پنهان سوختگی که شامل ازدست‌رفتن روزهای کار، ازدست‌دادن شغل و گرفتاری‌های خانوادگی است، اشاره کرد و گفت: متأسفانه وضعیت سوختگی در ایران بسیار اسفناک است و این در حالی بوده که سوختگی قابل پیشگیری است. اکثر افرادی که دچار سوختگی می‌شوند استطاعت مالی نداشته و این در حالی است که درمان سوختگی نیاز به زمان طولانی و هزینه‌های بالایی نسبت به سایر بیماری‌ها دارد».
دو روز مانده به چهارشنبه‌سوری سرپرست اورژانس کشور در برنامه نبض صداوسیما شرکت کرد و از آمار مصدومان قبل از چهارشنبه‌سوری خبر داد. او در بخشی از سخنانش با تأکید بر اینکه بیشترین آسیب در همین چهارشنبه آخر سال اتفاق می‌افتد، اما معمولا از اول اسفند تا آخرین روز را جزء روزهای مخاطره‌آمیز حساب می‌کنیم، تصریح کرد: آمار امسال تاکنون کمتر از سال گذشته است، اما ۷۱ درصد مصدومان بین ۶ تا ۱۸ سال دارند. حدود ۸۱ درصد، از مواد محترقه مثل ترقه استفاده كرده‌اند که ۱۹ درصد مصدوم و بستری شده و ۶۷ درصد نیز ترخیص شده‌اند. 
کولیوند تعداد مصدومان مرد را بیشتر از زنان اعلام کرد و ادامه داد: آقایان چهار برابر بیشتر از خانم‌ها دچار آسیب شده‌اند و شایع‌ترین آسیب‌ها شامل پارگی‌ها و بریدگی‌هاست. حدود ۹۱ درصد از مصدومان در شهر‌ها و خیابان‌ها و ۳۵ درصد از مصدومان از میان دانش‌آموزان بود و بیشترین مواد محترقه نیز ترقه است و طبق آمار، ۵۶ درصد این مواد از دست‌فروشان تهیه می‌شود. 


چه کارهایی نباید کرد


غلامرضا معصومی، عضو هیئت بورد سلامت در حوادث و بلایای وزارت بهداشت، ضمن ابراز نگرانی از خطرناک برگزارکردن جشن‌ چهارشنبه‌سوری، از مردم خواست برخی کار‌ها را انجام ندهند: «اگر خدای نکرده دچار سوختگی شدید، از دویدن خودداری کنید. یادتان باشد پتو وسیله مناسبی برای خاموش‌کردن فردی است که لباسش آتش‌ گرفته است. در صورت دسترسی، استفاده از آب نیز مناسب است. ولی هرگز از کپسول آتش‌نشانی برای خاموش‌کردن مصدومی که آتش گرفته است، استفاده نکنید. هرگز مواد منفجره و محترقه را به ‌طرف افراد دیگر پرتاب نکنید و به‌هیچ‌وجه این مواد را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید؛ چون در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و باعث آسیب‌های شدیدی خواهند شد. ضمنا هرگز از ماده محترقه و منفجره‌ای که یک‌ بار استفاده شده است، دوباره استفاده نکنید. هرگز آتش را در معابر باریک و در مجاورت پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی برپا نکنید و از برپایی آتش‌های حجیم و مهارنشدنی نیز خودداری کنید.

ترقه و فشفشه اگرچه ظاهرا بی‌خطرند، ولی اگر به نقاط خاصی از بدن (به‌ویژه صورت) اصابت کنند، باعث آسیب‌دیدگی‌های شدید (و گاهی غیرقابل برگشت) می‌شوند. از انداختن ظروف تحت‌فشار (کپسول‌ها و اسپری‌های حشره‌کش) به درون آتش اکیدا خودداری کنید؛ چراکه این ظروف به علت دارابودن خاصیت انفجاری، ممکن است ذرات را به سمت خودتان پرتاب کنند و به چشم‌هایتان آسیب برسانند. از آتش‌زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید؛ چراکه در چنین شرایطی، با تشدید آلودگی هوا، خودتان و اطرافیانتان را در معرض آسیب‌های تنفسی قرار می‌دهید. از پرتاب فشفشه، ترقه و مواد آتش‌زا روی شاخه‌های درختان، پشت‌بام و بالکن منازل خودداری کنید و در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه‌ای، ضمن حفظ خونسردی، در اسرع وقت با ١٢٥ تماس بگیرید و نوع حادثه و نشانی دقیق محل حادثه را اطلاع دهید. در‌صورتی‌که حادثه مصدوم هم دارد، فورا با ١١٥ تماس بگیرید».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha