رئیس كمیته بهداشت موادغذایی در تهران گفت: بیش از ‪ ۷۵‬درصد بیماری‌های نوپدید و بازپدید، مشترك بین انسان و دام بوده و از دام به انسان منتقل می‌شود.

دكتر "آراسب دباغ مقدم" روز دوشنبه در گفت وگو با  ایرنا به مناسبت هفته سلامت افزود: بر این اساس، سازمان دامپزشكی و دامپزشكان از طریق مبارزه با این بیماری‌های نوپدید همچون سارس و باز پدید مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و كنترل آن‌ها می‌توانند خدمت بزرگی به سلامت جامعه بشری كنند.

وی اظهار داشت: سلامت فرآورده‌های دامی یكی دیگر از محورهایی بوده كه با كنترل و نظارت و بازرسی دامپزشكان نقش كلیدی برسلامت افراد جامعه دارد.

دباغ مقدم گفت: با توجه به شعار محوری سلامت مواد غذایی " از مزرعه تا میز غذا " مسئولیت بیش از ‪ ۸۰‬درصد سلامت مواد غذایی بر عهده وزارت جهاد كشاورزی و زیرمجموعه‌های تخصصی آن بویژه سازمان دامپزشكی است.

رئیس كمیته بهداشت مواد غذایی در تهران اظهار داشت: اگر مواد غذایی را به دو دسته با منشا دامی و منشا گیاهی تقسیم كنیم، مهم‌ترین مرحله كه سلامت تولید و نقل و انتقال محصولات تا درب كارخانه‌ها جهت فرآوری و یا بازارهای مصرف بوده به طور مشخص در حیطه اختیارات وزارت جهاد كشاورزی و زیرمجموعه تخصصی آن همچون سازمان دامپزشكی است.

وی افزود: به‌عنوان مثال بحث باقی مانده‌های دارویی همچون آنتی‌بیوتیك‌ها و هورمون‌ها در فرآورده دامی، آفلاتوكسین در شیر و فرآورده‌های لبنی، باقی مانده داروها در عسل، وجود میكرو ارگانیزهای بیماری‌زا همچون سالمونلا در تخم‌مرغ در حیطه تخصص دامپزشكان است.

دباغ مقدم گفت: بر این اساس، ورود سایر سازمان‌ها به این بخش به دلیل عدم دارا بودن تخصص لازم و ابزارهای كنترلی و پیشگیرانه و نیز نداشتن محمل قانونی فاقد وجاهت علمی و قانونی است.

وی با اشاره به توصیه كمیته بهداشت مواد غذایی اظهار داشت: سازمان‌های مختلف به جای دخالت در امور تخصصی و صنفی حرف دیگر، ضمن احترام به تنوع تخصص‌ها باید از راه كارهایی همچون فعال‌سازی شورای سلامت غذا كه در آن نمایندگان تمام سازمان‌های ذیربط عضویت دارند، بهره‌برداری كنند.

دباغ مقدم گفت: با توجه به تعریف امنیت غذایی كه به معنی فراهم كردن غذای كافی و سالم برای همگان بوده، نقش اصلی را در بحث امنیت غذایی با تاكید بر تولید غذای سالم باید وزارت جهاد كشاورزی و زیر مجموعه تخصصی آن همچون دامپزشكی بازی كند.

وی افزود: در این خصوص انتظار می‌رود این وزارتخانه و سازمان دامپزشكی به صورتی فعال‌تر در این حیطه وارد شده و از امكانات بخش خصوصی بویژه در زمینه‌های آموزش، ترویج و پژوهش در امور سلامت غذا بهره‌برداری كنند.

وی خاطر نشان كرد: الزامات جهانی شدن، كسب تجارب در زمینه فرآورده‌های غذایی و افزایش آگاهی‌های عمومی جامعه نیز حكم می‌كند كه سازمان دامپزشكی به طور جدی‌تری در زمینه مواد غذایی با منشا دامی فعالیت كند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha